Ingezonden persbericht
Persbericht
Nederlander waardeert comfort op de werkplek
- Stoelmassage meest gewilde extraatje op kantoor
- Collega's meest bepalend voor werkplezier
- Storing aan en gebruik van print- en kopieerapparatuur grootste ergernis
- Weinig waardering voor aankleding van ruimtes
Hoofddorp, 23 januari 2006 - Maar liefst 71 procent van de mensen die op kantoor werkt, is tevreden over zijn werkplek, blijkt uit het 'Comfort op de werkplek-onderzoek' van kantoorautomatiseerder Canon uitgevoerd door NetPanel. Voor comfort krijgt de werkplek gemiddeld een waardering van 7,1. Dit cijfer staat tegenover een rapportcijfer van 8,6 voor de thuissituatie. Voor 62 procent van de mensen leveren collega's de allerbelangrijkste bijdrage aan het gevoel van welbehagen. Op de tweede plaats met 26 procent staat de werkplek zelf. Het ontbreken van kunst aan de wand en planten drukt voor 40 procent van de ondervraagden de stemming. De niet-regelbare temperatuur van de meeste kantoren wordt door 39 procent van de ondervraagden tot grootste bron van ergernis betiteld.
De beschikking over e-mail wordt door 87 procent zeer gewaardeerd en multifuntionele printapparatuur krijgt van 78 procent een positieve waardering. Storingen aan en gebruik van print- en kopieerapparaten is tevens de grootste kantoorergernis.
Wat een prettige aankleding van de werkplek is, verschilt van persoon tot persoon. Zo waarderen vrouwen een persoonlijk ingerichte werkplek met foto's en persoonlijke attributen het meest, terwijl mannen de voorkeur geven aan een opgeruimd en zakelijk kantoor. Er is maar matig interesse in extra diensten en van de extraatjes wordt de stoelmassage het meest gewaardeerd. Daar heeft 36 procent interesse in terwijl slechts vijf procent er de beschikking over heeft. De periodieke massages worden zelfs hoger aangeslagen dan kinderopvang waarin maar 24 procent interesse heeft.
Ook als het gaat om humor blijken collega's het meest belangrijk te worden gevonden, want de meest gemaakte kantoorgrappen draaien erom collega's te grazen te nemen. Bijvoorbeeld een telefoonnotitie achterlaten met het verzoek iemand als mijnheer de Leeuw terug te bellen met het nummer van een dierentuin. Of iemand laten zoeken naar iets dat niet bestaat, zoals het plintentrapje.
Nederlanders het meest te spreken over:
* Collega's
* De ruimte van hun werkplek
* Faciliteiten: fax, computer, kopieerapparaaten
* Bereikbaarheid en weinig files
* Omgeving van het bedrijf, winkels in de buurt
Grote bronnen van ergernis:
* Storingen aan en gebruik van print- en kopieerapparatuur
* Klimaatbeheersing, droge lucht en te koud/warm
* Computerstoringen
* Lawaai van collega's
* Geen frisse lucht en onhygiënische toiletten
De ideale werkplek:
* Eigen werkplek met goed meubilair en privacy
* Zelf temperatuur kunnen regelen
* Voldoende daglicht
* Snelle en goed werkende apparatuur
* Goede baas en leuke collega's
Saillante uitkomsten:
* Maar de helft van de personeelsfeestjes worden als leuk ervaren
* 3 procent van de kantoormedewerkers heeft een vissenkom op zijn bureau
* 15 procent van de kantoorwerkers heeft de beschikking over stilteruimte op kantoor
* 21 procent speelt computerspelletjes tijdens zijn werk
* 21 procent werkt meer dan 40 uur per week en 50 procent zit 6 uur of meer per dag achter de computer
Comfort en Canon
Als leverancier van multifunctionele printapparatuur voor kantoren is gebruiksgemak voor Canon van groot belang. Canon is constant bezig met het verbeteren van de beleving van de eindgebruiker en daarmee de productiviteit van kantoormedewerkers. De uitkomsten van het onderzoek bevestigen voor Canon dat aanwezigheid van apparatuur als vanzelfsprekend wordt gezien en dat de zorgeloze werking wordt gewaardeerd. Canon introduceert in februari het concept Comfort Office met als doelstelling de comfortbeleving van printen en kopiëren verder te vergroten.
Over het onderzoek
Het onderzoek is tussen 10 en 18 januari door NetPanel uitgevoerd. Er hebben 569 kantoormederwerkers boven de 18 jaar aan mee gewerkt. Canon liet het onderzoek naar comfort op de werkplek uitvoeren omdat voor Canon als leverancier van multifunctionele printapparatuur voor kantoren gebruiksgemak van groot belang is. Canon is constant bezig met het verbeteren van de beleving van de eindgebruiker en daarmee de productiviteit van kantoormedewerkers. De uitkomsten van het onderzoek bevestigen voor Canon dat aanwezigheid van apparatuur als vanzelfsprekend wordt gezien en dat de zorgeloze werking wordt gewaardeerd. Canon introduceert in februari het concept Comfort Office met als doelstelling de comfortbeleving van printen en kopiëren verder te vergroten.
Over Canon
Sinds zijn oprichting in 1935 is Canon een toonaangevende leverancier van innovatieve producten en oplossingen op het gebied van Digital Imaging en Informatie Technologie voor consumenten en zakelijk gebruikers. Canon investeert jaarlijks 7,9 procent van de jaaromzet in Research en Development, wat in 2004 bijna EUR 2 miljard was. Canon heeft de ambitie om in elke branche waarin Canon actief is, wereldwijd een nummer 1 positie in te nemen. Hier maken wereldwijd meer dan 108.000 werknemers zich sterk voor.
Meer informatie over Canon is te vinden op: www.canon.nl.
Perscontact:
Marcel Surendonk
PR-manager Canon Nederland
tel: 023 567 02 11
mailto:m.surendonk@canon.nl
Tessa Bouw
Edelman
tel: 023 554 20 30
mailto:tessa.bouw@edelman.com