Ingezonden persbericht


23 januari 2006

Gezocht: sparringpartner(s) over het onderwerp Direct Marketing

Wil je je sales vergroten met behulp van Direct Marketing? Dat kan, op dinsdag 28 februari 2006 wordt er over dit thema een workshop gegeven door het Doorgroei Netwerk Amsterdam.

Dagelijks krijgen we de mailings binnen van organisaties die hun produkt en/of dienst willen verkopen. Niet alleen commerciële organisaties doen hier aan mee ook de non-profit sector is hierin zeer bedreven. Afgelopen jaar hebben we als bestuur van DNA het programma aanbod globaal neergezet voor 2006. Tijdens deze bijeenkomst hebben we het met elkaar gesproken over de hoeveelheid aan mailings die iedereen binnenkrijgt en wat nu eigenlijk het effect hiervan was? En zo zijn we gekomen op het thema Direct Marketing. Iedereen uit het bestuur had daar zijn of haar eigen ervaringen mee, soms succesvol en soms minder succesvol. Als ik (Marco Maréchal) aan mijn eigen beginnerservaring denk, dan staat mijn beginnersfout nog helder op mijn netvlies. Dit zag er als volgt uit:

Toen ik zo'n negen jaar geleden ben begonnen als zelfstandig ondernemer heb ik ook de beginnersfout gemaakt, door een direct mailing op te stellen en te versturen. Ik had een klantenlijst gekocht waar 505 potentiële klanten op stonden en ik had een aantal folders en leaflets laten afdrukken omtrent een bepaald thema. En daar zit je dan, 's avonds laat de folders in een envelop te doen, etiketten op te plakken en een postzegel. Ik had berekend dat de post er zo'n twee dagen over zou doen om, mijn folder en leaflet, bij de desbetreffende personen af te leveren. Zo'n twee dagen later zat ik, vol verwachting klopt mijn hart, te wachten bij de telefoon. Na vier dagen had nog niemand mij gebeld behalve mijn moeder. Zwaar teleurgesteld en gedesillusioneerd en een hoop geld armer bleef ik toen achter. Allerlei vragen spookte door mijn hoofd: had de postbode ze wel afgeleverd? Wat was er fout gegaan? Had ik er te weinig postzegels opgeplakt? Of was mijn dienst niet onderscheidend genoeg?

Ik heb nu geleerd dat direct mailings, als onderdeel van Direct Marketing wel effectief kan zijn, als je hier maar goed en bewust mee omgaat. Zo heb ik ervaren dat het nabellen door een goede inside sales persoon zeer belangrijk is. Dit hoef je niet zelf te doen! Er zijn genoeg telefonische verkopers die hierin beter zijn. Hiervoor kun je ook een budget uittrekken om deze mensen in te huren.

Het is belangrijk om met een professional hierover te praten en deze hebben we gevonden, in de persoon van ir. Michel Groenewegen. Hij is deskundig op het gebied van Direct Marketing en Sales. Michel Groenewegen is directeur eigenaar van een werving en selectiebureau: OCG - ICT te Hoofddorp. Deze organisatie heeft hij zo'n vijf jaar geleden opgericht. Daarvoor was hij marketingcommunicatiemanager bij Vedior. Zijn credo is: "verstand van zaken gevoel voor mensen". Meer informatie over deze organisatie tref je aan op www.OCG.nl

In het kader van de slogan van DNA, namelijk: "Delen is vermenigvuldigen", zal Michel Groenewegen zijn ervaring, kennis en expertise over dit vakgebied met ons delen. Met als resultaat een goed en gedegen Direct Marketingplan. Tijdens deze bijeenkomst kijk je actief naar je eigen organisatie. Allereerst wordt de theorie achter Direct Marketing uitgelegd en besproken. Vragen zoals: wat is Direct Marketing?, wat kun je hier mee en hoe zet je dat in en waar moet je op letten als zelfstandig ondernemer? Hierop krijg je een antwoord tijdens deze workshop. In het tweede gedeelte van deze bijeenkomst ga je actief aan de slag met een vragenlijst, gericht op je eigen organisatie. Door deze vragen en prikkelende stellingen te beantwoorden stel je, je eigen verkorte Direct Marketingplan op.

Door het maken van je eigen verkorte Direct Marketingplan word je gedwongen om bewust stil te staan over de positionering van je eigen onderneming ten opzichte van je concurrenten. Daarnaast kijk je kritisch naar je eigen organisatie en hoe je met behulp van Direct Marketing je sales kunt vergroten en ook je naamsbekendheid kunt verstevigen. Tijdens deze bijeenkomst worden er praktische handvatten en tips aangereikt voor het beter positioneren van je eigen onderneming in de markt en het daadwerkelijk binnenhalen van potentiële klanten.

Programma
19:30 Ontvangst koffie en thee
20:00 Welkom door de voorzitter
20:15 De theorie; wat is DM en hoe kun je dit inzetten? 20:45 Concreet aan de slag met je Direct Marketingplan 21:45 Afronding thema
22:00 Netwerk borrel
23:00 Afsluiting.

Locatie
De avond wordt gehouden bij STEW, Gebouw Oostenburg, 3e étage, Oostenburgervoorstraat 172, 1018 MR Amsterdam. Voor de route zie www.stew.nl, je kan hier gratis de auto parkeren

Opgave
Via onze site www.doorgroeinetwerk.nl, klik op programma en vul dan het aanmeldingsformulier in, of mail je gegevens naar info@doorgroeinetwerk.nl

Noteer alvast in je agenda:
4 april 2006: themabijeenkomst
16 mei 2006: themabijeenkomst
27 juni 2006: zomeruitje
19 september 2006: themabijeenkomst
31 oktober 2006: themabijeenkomst
12 december 2006: netwerkmarkt

We hopen jullie binnenkort te verwelkomen,
namens het DNA bestuur,

Marco Maréchal

ABN AMRO Bank, Amsterdam is hoofdsponsor van het Doorgroeinetwerk Amsterdam Stew, Amsterdam is sponsor van het Doorgroeinetwerk Amsterdam Het Doorgroeinetwerk Amsterdam is in 1995 opgericht op initiatief van de Kamer van Koophandel Amsterdam