Hyundai breekt verkooprecords
(1/23/2006)
Hyundai kan wederom terugkijken op een fantastisch jaar! Niet alleen
in Nederland haalde de Koreaanse autofabrikant de beste verkoopcijfers
ooit, ook in andere markten steeg de verkoop zienderogen.
In Nederland behaalde Hyundai afgelopen jaar met de verkoop van ruim
18.000 personenautoâs de negende plaats in de verkooptoptien. Het
marktaandeel steeg naar bijna vier procent, een absoluut record.
Hyundai handhaaft zich in Nederland overigens al drie jaar lang in de
toptien van bestverkopende autofabrikanten. In Europa werden in 2005
in totaal 350.406 eenheden verkocht tegenover 340.390 een jaar eerder.
Dat betekent een groei van drie procent. In de Verenigde Staten werd
een toename geregistreerd van bijna negen procent tot een totaal van
455.000 eenheden. In China groeide Hyundai ronduit spectaculair tot
het tweede merk. Een verkoopstijging van ruim 64 procent bracht het
verkooptotaal van 166.800 eenheden naar 273.000. De totale verkoop van
Hyundai bedroeg in 2005 wereldwijd 2.533.695 eenheden. Dat betekent
een stijging van maar liefst elf procent.
Ook in Nederland lag de verkoopstijging met bijna twintig procent
duidelijk boven het gemiddelde. De koplopers in Nederland waren de
Hyundai Tucson met bijna 5.500 eenheden en de Hyundai Getz met een
totaal van 4.600. Van de Getz werden in Europa het afgelopen jaar
101.125 exemplaren verkocht. In totaal werden in Europa 62.114 Tucsons
geregistreerd.
Ook imago steeds beter
Niet alleen de verkoopcijfers van Hyundai zijn uitstekend. De
Koreaanse autofabrikant krijgt ook een steeds beter imago. Hyundai
behoort volgens consumentenorganisaties als Consumers Report en
volgens recente JD Powers-onderzoeken tot de autofabrikanten met de
betrouwbaarste producten ter wereld. Volgens het toonaangevende
Belgische magazine Test-Aankoop zien ook Europese consumenten Hyundai
zo langzamerhand als een topspeler op het gebied van kwaliteit en
betrouwbaarheid. Een recent onderzoek uitgevoerd onder 17.000
consumenten in België, Frankrijk, Spanje, Italië en Portugal heeft
uitgewezen dat Hyundai bij de topvijf van betrouwbaarste merken
behoort. Deze consumenten positioneerden Hyundai boven de gevestigde
Europese autofabrikanten. In België behaalde Hyundai zelfs de eerste
plaats op het gebied van de beste service. Volgens Test-Aankoop biedt
Hyundai veel meer dan alleen goede en betrouwbare autoâs, maar vervult
het merk ook een hoofdrol op het gebied van service.
Tevreden aandeelhouders
Ook in Amerika viel Hyundai in de prijzen. Tijdens het dertigste
automotive wereldcongres in Dearborn, in de Verenigde Staten van
Amerika, werd Hyundai uitgebreid in het zonnetje gezet. Het
gerenommeerde accountantsbureau PricewaterhouseCoopers beloonde
Hyundai met de Global Shareholder Value Award. Volgens
PricewaterhouseCoopers biedt Hyundai het beste rendement op de
aandelenkoers. Het afgelopen jaar werd een rendement van tachtig
procent behaald. De afgelopen drie jaar bedroeg dit percentage liefst
329 procent.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai