AutoRai

Hyundai breekt verkooprecords

(1/23/2006)
Hyundai kan wederom terugkijken op een fantastisch jaar! Niet alleen in Nederland haalde de Koreaanse autofabrikant de beste verkoopcijfers ooit, ook in andere markten steeg de verkoop zienderogen. In Nederland behaalde Hyundai afgelopen jaar met de verkoop van ruim 18.000 personenautoâs de negende plaats in de verkooptoptien. Het marktaandeel steeg naar bijna vier procent, een absoluut record. Hyundai handhaaft zich in Nederland overigens al drie jaar lang in de toptien van bestverkopende autofabrikanten. In Europa werden in 2005 in totaal 350.406 eenheden verkocht tegenover 340.390 een jaar eerder. Dat betekent een groei van drie procent. In de Verenigde Staten werd een toename geregistreerd van bijna negen procent tot een totaal van 455.000 eenheden. In China groeide Hyundai ronduit spectaculair tot het tweede merk. Een verkoopstijging van ruim 64 procent bracht het verkooptotaal van 166.800 eenheden naar 273.000. De totale verkoop van Hyundai bedroeg in 2005 wereldwijd 2.533.695 eenheden. Dat betekent een stijging van maar liefst elf procent.

Ook in Nederland lag de verkoopstijging met bijna twintig procent duidelijk boven het gemiddelde. De koplopers in Nederland waren de Hyundai Tucson met bijna 5.500 eenheden en de Hyundai Getz met een totaal van 4.600. Van de Getz werden in Europa het afgelopen jaar 101.125 exemplaren verkocht. In totaal werden in Europa 62.114 Tucsons geregistreerd.

Ook imago steeds beter
Niet alleen de verkoopcijfers van Hyundai zijn uitstekend. De Koreaanse autofabrikant krijgt ook een steeds beter imago. Hyundai behoort volgens consumentenorganisaties als Consumers Report en volgens recente JD Powers-onderzoeken tot de autofabrikanten met de betrouwbaarste producten ter wereld. Volgens het toonaangevende Belgische magazine Test-Aankoop zien ook Europese consumenten Hyundai zo langzamerhand als een topspeler op het gebied van kwaliteit en betrouwbaarheid. Een recent onderzoek uitgevoerd onder 17.000 consumenten in België, Frankrijk, Spanje, Italië en Portugal heeft uitgewezen dat Hyundai bij de topvijf van betrouwbaarste merken behoort. Deze consumenten positioneerden Hyundai boven de gevestigde Europese autofabrikanten. In België behaalde Hyundai zelfs de eerste plaats op het gebied van de beste service. Volgens Test-Aankoop biedt Hyundai veel meer dan alleen goede en betrouwbare autoâs, maar vervult het merk ook een hoofdrol op het gebied van service.

Tevreden aandeelhouders
Ook in Amerika viel Hyundai in de prijzen. Tijdens het dertigste automotive wereldcongres in Dearborn, in de Verenigde Staten van Amerika, werd Hyundai uitgebreid in het zonnetje gezet. Het gerenommeerde accountantsbureau PricewaterhouseCoopers beloonde Hyundai met de Global Shareholder Value Award. Volgens PricewaterhouseCoopers biedt Hyundai het beste rendement op de aandelenkoers. Het afgelopen jaar werd een rendement van tachtig procent behaald. De afgelopen drie jaar bedroeg dit percentage liefst 329 procent.

BedrijfsautoRAI.nl