Serviceloket Limburg van start!
Op 1 januari jl. is de Provincie Limburg gestart met het Serviceloket
Limburg. Vandaag heeft gedeputeerde Herman Vrehen het Serviceloket
officieel geopend. Met de start van het Serviceloket zet de Provincie
een volgende stap in de uitvoering van het programma Klantdenken.
(Lim)burgers kunnen bij dit loket terecht met klachten, vragen en
andere zaken die met provinciaal werk te maken hebben. Met de
inwerkingtreding van het Serviceloket zetten Gedeputeerde Staten een
volgende stap in de uitvoering van hun coalitieakkoord; het programma
Klantdenken.
De (Lim)burgers kunnen het Serviceloket Limburg bereiken via
www.serviceloketlimburg.nl of via 0800-2359999 (0800-BEL9999). Het
Serviceloket registreert de ontvangen klachten en vragen en leidt deze
door. Tevens maakt het inzichtelijk hoe het met de afhandeling van de
klacht is gesteld. (Lim)burgers kunnen er terecht voor milieuklachten
over bedrijven of situaties in het buitengebied waarvoor Gedeputeerde
Staten het bevoegde gezag zijn of gemeenten die zijn aangesloten bij
de Milieuklachtentelefoon en voor misstanden in de leefomgeving
waarvan zij niet goed weten bij welke instantie ze deze kunnen melden.
Daarnaast kunnen burgers er terecht voor meldingen over
bodemsaneringen en klachten over provinciale medewerkers of
bestuurders of activiteiten of beslissingen van de Provincie. Maar ook
voor andere vragen en zaken die met de Provincie te maken hebben. De
bestaande Milieuklachtentelefoon en het Meldpunt uitvoering
bodemsanering gaan op in het Serviceloket Limburg.
Gedeputeerde Herman Vrehen: Dit is de start. Door meerdere
activiteiten onder te brengen in het Serviceloket bieden wij de
burgers één centraal nummer waarop ze voor meerdere zaken terecht
kunnen. Dat komt de klantvriendelijkheid ten goede en betekent voor
ons ook weer een volgende stap in ons dereguleringstraject. Wij willen
uitgroeien tot een serviceloket waarin burgers terecht kunnen met hun
vragen.
Net als bij de Milieuklachtentelefoon kunnen gemeenten zich aansluiten
bij het Serviceloket. De Limburgse gemeenten zijn hierover inmiddels
benaderd door de Provincie.
Herman Vrehen: Wij hopen natuurlijk dat onze externe partners zich
zullen aansluiten bij het Serviceloket Limburg. Gemeenten die zich in
het verleden al hebben aangesloten bij de Milieuklachtentelefoon weten
inmiddels welke voordelen dit met zich meebrengt. Ik hoop dat hun
positieve ervaringen ertoe bijdragen dat ook andere partners zich bij
het serviceloket aansluiten.
Met de invoering van het Serviceloket Limburg komen Gedeputeerde
Staten tegemoet aan een uitdrukkelijke wens van Provinciale Staten.
Zij hebben GS opdracht gegeven de burgers van de Provincie Limburg een
mogelijkheid te bieden om klachten en signalen over (vermoedelijke)
misstanden in hun eigen omgeving vertrouwelijk en eventueel anoniem te
melden.
Via een publiekscampagne en externe partners zal de Provincie het
Serviceloket Limburg onder de aandacht brengen van de (Lim)burgers.
23-1-2006 14:55
Provincie Limburg