Provincie Limburg

Serviceloket Limburg van start! Op 1 januari jl. is de Provincie Limburg gestart met het Serviceloket

Limburg. Vandaag heeft gedeputeerde Herman Vrehen het Serviceloket officieel geopend. Met de start van het Serviceloket zet de Provincie een volgende stap in de uitvoering van het programma Klantdenken. (Lim)burgers kunnen bij dit loket terecht met klachten, vragen en andere zaken die met provinciaal werk te maken hebben. Met de inwerkingtreding van het Serviceloket zetten Gedeputeerde Staten een volgende stap in de uitvoering van hun coalitieakkoord; het programma Klantdenken.

De (Lim)burgers kunnen het Serviceloket Limburg bereiken via www.serviceloketlimburg.nl of via 0800-2359999 (0800-BEL9999). Het Serviceloket registreert de ontvangen klachten en vragen en leidt deze door. Tevens maakt het inzichtelijk hoe het met de afhandeling van de klacht is gesteld. (Lim)burgers kunnen er terecht voor milieuklachten over bedrijven of situaties in het buitengebied waarvoor Gedeputeerde Staten het bevoegde gezag zijn of gemeenten die zijn aangesloten bij de Milieuklachtentelefoon en voor misstanden in de leefomgeving waarvan zij niet goed weten bij welke instantie ze deze kunnen melden. Daarnaast kunnen burgers er terecht voor meldingen over bodemsaneringen en klachten over provinciale medewerkers of bestuurders of activiteiten of beslissingen van de Provincie. Maar ook voor andere vragen en zaken die met de Provincie te maken hebben. De bestaande Milieuklachtentelefoon en het Meldpunt uitvoering bodemsanering gaan op in het Serviceloket Limburg. Gedeputeerde Herman Vrehen: Dit is de start. Door meerdere activiteiten onder te brengen in het Serviceloket bieden wij de burgers één centraal nummer waarop ze voor meerdere zaken terecht kunnen. Dat komt de klantvriendelijkheid ten goede en betekent voor ons ook weer een volgende stap in ons dereguleringstraject. Wij willen uitgroeien tot een serviceloket waarin burgers terecht kunnen met hun vragen.

Net als bij de Milieuklachtentelefoon kunnen gemeenten zich aansluiten bij het Serviceloket. De Limburgse gemeenten zijn hierover inmiddels benaderd door de Provincie.
Herman Vrehen: Wij hopen natuurlijk dat onze externe partners zich zullen aansluiten bij het Serviceloket Limburg. Gemeenten die zich in het verleden al hebben aangesloten bij de Milieuklachtentelefoon weten inmiddels welke voordelen dit met zich meebrengt. Ik hoop dat hun positieve ervaringen ertoe bijdragen dat ook andere partners zich bij het serviceloket aansluiten.

Met de invoering van het Serviceloket Limburg komen Gedeputeerde Staten tegemoet aan een uitdrukkelijke wens van Provinciale Staten. Zij hebben GS opdracht gegeven de burgers van de Provincie Limburg een mogelijkheid te bieden om klachten en signalen over (vermoedelijke) misstanden in hun eigen omgeving vertrouwelijk en eventueel anoniem te melden.

Via een publiekscampagne en externe partners zal de Provincie het Serviceloket Limburg onder de aandacht brengen van de (Lim)burgers.

23-1-2006 14:55