Jongeren willen wèl. Positief over milieu,gedrag blijft achter
Milieu centraal
Utrecht, 23 januari 2006. Jongeren kunnen hun milieugedrag testen op
www.makkelijkemilieutips.nl. Er worden ook korte, concrete en makkelijk uitvoerbare
milieutips gegeven. Milieu Centraal start met deze website om aan te tonen dat
milieuvriendelijk gedrag niet altijd meer tijd, geld en/of moeite hoeft te kosten.
Aanleiding daarvoor is kwalitatief onderzoek van Milieu Centraal naar de houding en het
gedrag van jongeren ten aanzien van milieu. Hieruit bleek dat jongeren zich betrokken
voelen bij het milieu. Die houding omzetten in gedrag blijft echter een probleem.
Uit een onderzoek van het RIVM (Beckers, e.a., 2004) is gebleken dat jongeren van nu
minder milieuvriendelijk gedrag vertonen vergeleken bij voorgaande generaties. Toch
voelen jongeren zich betrokken bij natuur en milieu. Diverse onderzoeken, zoals
YoungMentality (2005), Ruud Lubbers die volle zalen trekt tijdens Lowlands en diverse
andere activiteiten wijzen daar op.
We willen wel, maar...
Milieu Centraal heeft in haar onderzoek gekeken naar de verschillen tussen houding en
gedrag van jongeren ten aanzien van milieu. Er zijn vier focusgroepinterviews gehouden
met HBO- en universitaire studenten die net op kamers wonen. Hieruit blijkt dat ze zich
wèl betrokken voelen bij het milieu, maar dat ze in hun eigen huishouden weinig
rekening houden met het milieu. Het is geen kwestie van onwillendheid, maar het heeft te
maken met gewoontes, onduidelijkheid over het aanbod van milieuvriendelijke producten en
het geringe inzicht in de gevolgen van gedrag. Daarnaast heeft het gedrag van de sociale
omgeving invloed op hun eigen gedrag.
Makkelijke milieutips
Milieu Centraal speelt in op deze knelpunten met www.makkelijkemilieutips.nl. Op deze
website kunnen jongeren hun milieugedrag testen en meteen kennis nemen van de korte,
concrete en makkelijk uitvoerbare milieutips. De tips sluiten zoveel mogelijk aan bij de
leefstijl en interesses van jongeren. Dit uit zich in de thema's die worden behandeld
(voeding, energie, persoonlijke verzorging en reizen) en de manier waarop de informatie
wordt gepresenteerd. Dat is met veel beeldmateriaal en vier fictieve personages in een
studentenhuis waar de bezoeker zich mee kan identificeren. Zij reageren vanuit dagelijkse
situaties op de milieutips van Milieu Centraal en belichten indirect de knelpunten voor
het verschil tussen houding en gedrag. Ze besteden bijvoorbeeld aandacht aan de
onduidelijkheid over milieuvriendelijke producten door hun eigen producten onder de loep
te nemen. Daarnaast zijn er de mogelijkheid om vragen te stellen, rekenmodellen om
besparingen te berekenen, schrijft één van de personages elke maand een
column en kunnen e-cards worden verstuurd. De bedoeling is dat jongeren op een eenvoudige
manier ontdekken wat hun mogelijkheden zijn voor milieuvriendelijk gedrag en wat het nut
daarvan is, zowel voor het milieu als voor hun portemonnee.
Milieu Centraal
Milieu Centraal is een landelijke voorlichtingsorganisatie die consumenten praktische
informatie biedt over milieu en energie in het dagelijks leven. Dit varieert van afval
tot zonneboilers. De informatie wordt vooraf getoetst door een forum van onafhankelijke
deskundigen.
- einde persbericht-