Jongeren willen wèl. Positief over milieu,gedrag blijft achter

Milieu centraal

Utrecht, 23 januari 2006. Jongeren kunnen hun milieugedrag testen op www.makkelijkemilieutips.nl. Er worden ook korte, concrete en makkelijk uitvoerbare milieutips gegeven. Milieu Centraal start met deze website om aan te tonen dat milieuvriendelijk gedrag niet altijd meer tijd, geld en/of moeite hoeft te kosten. Aanleiding daarvoor is kwalitatief onderzoek van Milieu Centraal naar de houding en het gedrag van jongeren ten aanzien van milieu. Hieruit bleek dat jongeren zich betrokken voelen bij het milieu. Die houding omzetten in gedrag blijft echter een probleem.

Uit een onderzoek van het RIVM (Beckers, e.a., 2004) is gebleken dat jongeren van nu minder milieuvriendelijk gedrag vertonen vergeleken bij voorgaande generaties. Toch voelen jongeren zich betrokken bij natuur en milieu. Diverse onderzoeken, zoals YoungMentality (2005), Ruud Lubbers die volle zalen trekt tijdens Lowlands en diverse andere activiteiten wijzen daar op.

We willen wel, maar...
Milieu Centraal heeft in haar onderzoek gekeken naar de verschillen tussen houding en gedrag van jongeren ten aanzien van milieu. Er zijn vier focusgroepinterviews gehouden met HBO- en universitaire studenten die net op kamers wonen. Hieruit blijkt dat ze zich wèl betrokken voelen bij het milieu, maar dat ze in hun eigen huishouden weinig rekening houden met het milieu. Het is geen kwestie van onwillendheid, maar het heeft te maken met gewoontes, onduidelijkheid over het aanbod van milieuvriendelijke producten en het geringe inzicht in de gevolgen van gedrag. Daarnaast heeft het gedrag van de sociale omgeving invloed op hun eigen gedrag.

Makkelijke milieutips
Milieu Centraal speelt in op deze knelpunten met www.makkelijkemilieutips.nl. Op deze website kunnen jongeren hun milieugedrag testen en meteen kennis nemen van de korte, concrete en makkelijk uitvoerbare milieutips. De tips sluiten zoveel mogelijk aan bij de leefstijl en interesses van jongeren. Dit uit zich in de thema's die worden behandeld (voeding, energie, persoonlijke verzorging en reizen) en de manier waarop de informatie wordt gepresenteerd. Dat is met veel beeldmateriaal en vier fictieve personages in een studentenhuis waar de bezoeker zich mee kan identificeren. Zij reageren vanuit dagelijkse situaties op de milieutips van Milieu Centraal en belichten indirect de knelpunten voor het verschil tussen houding en gedrag. Ze besteden bijvoorbeeld aandacht aan de onduidelijkheid over milieuvriendelijke producten door hun eigen producten onder de loep te nemen. Daarnaast zijn er de mogelijkheid om vragen te stellen, rekenmodellen om besparingen te berekenen, schrijft één van de personages elke maand een column en kunnen e-cards worden verstuurd. De bedoeling is dat jongeren op een eenvoudige manier ontdekken wat hun mogelijkheden zijn voor milieuvriendelijk gedrag en wat het nut daarvan is, zowel voor het milieu als voor hun portemonnee.

Milieu Centraal
Milieu Centraal is een landelijke voorlichtingsorganisatie die consumenten praktische informatie biedt over milieu en energie in het dagelijks leven. Dit varieert van afval tot zonneboilers. De informatie wordt vooraf getoetst door een forum van onafhankelijke deskundigen.


- einde persbericht-