Anp photo
Foto van popfotograaf Paul Berg favoriet bij jongeren
Rotterdam, 22 januari 2006 - Zelfs met een lading groene smurrie over zich heen, is Ali B.
favoriet bij de jongeren. De foto van freelance popfotograaf Paul Bergen is verkozen tot
beste Nieuwsfoto van het Jaar 2005. Burgemeester Opstelten reikte vanmiddag in het
Rotterdams Villa Zebra de prijzen uit aan de winnende fotografen, een kunstwerk van
kunstenares Chantal van Heeswijk. Nieuwsfoto van het Jaar is een initiatief van de
wekelijkse jongerenkrant Kidsweek, ANP Foto en Villa Zebra. De prijs heeft de plaats
ingenomen van de kinderverkiezing van World Press Photo, nadat deze drie jaar geleden
werd stopgezet.
Won vorig jaar nog een foto van het leed in Darfur, dit jaar kozen jongeren opvallend veel
vrolijke en inspirerende foto's. Meer dan duizend jongeren hebben sinds 18 december hun
stem uitgebracht op internet en op drie locaties in Nederland (Rotterdam, Oss en
Groningen). Iris van Tilburg (12 jaar) uit Nijmegen won de deelnemersprijs. Zij koos de
foto van Ali B. onder het motto 'Zo moet een ster behandeld worden!' Eerder deze maand
had ze haar stem uitgebracht in het Museum Jan Cunen in Oss.
De foto van Ali B. was genomineerd in de categorie
'Entertainment'. De foto is genomen tijdens de Kids Choice Awards in Ahoy op 15 oktober
2005. Daarnaast zijn er prijzen gewonnen in vier andere categorieën:
Binnenland: Een roze verlichte Erasmusbrug om mensen bewust te maken van het gevaar van
borstkanker, David van Ham (ANP)
Buitenland: Reddingswerkers bergen lichamen na de tsunami in Banda Atjeh, Mast Irham (EPA)
Sport: Yuri van Gelder hangt in de ringen op het NK turnen, Koen Suyk (ANP)
Opvallend: De snelste en hoogste achtbaan ter wereld in Six Flags, New Jersey. Stan Honda
(AFP)
Kidsweek is een volwassen wekelijkse krant voor jongeren vanaf 10 jaar. Kidsweek en het
jongere broertje Kidsweek Junior verschijnen iedere vrijdag en zijn te koop bij ruim
1.000 tijdschriften- en boekwinkels door het hele land. Kidsweek heeft ruim 80.000
lezers. Inmiddels hebben meer dan 1.000 scholen in het basis- en middelbaar onderwijs
één of meerdere abonnementen genomen. Abonnementen kunnen worden afgesloten
op www.kidsweek.nl en www.kidsweekjunior.nl.