Overwinning Ford in Rallye Monte Carlo
(1/23/2006)
De overwinning van Marcus Grönholm en Timo Rautiainen in de Rallye
Monte Carlo betekende een enorm succes voor het gehele BP-Ford World
Rally Team. Hun zege in de meest beroemde rally ter wereld zorgde voor
het perfecte begin van Fordâs nieuwe start in het FIA World Rally
Championship met de nieuwe Focus RS World Rally Car, bestuurd door de
tweevoudige wereld rallykampioenen.
De 2006-specificatie Focus RS WRC, gebaseerd op de succesvolle Focus
ST straatversie, is ontwikkeld en gebouwd in een extreem korte tijd.
Bij zijn eerste volledige optreden in competitieverband, met voor het
eerst Grönholm en Rautiainen in de cockpit, was de Focus de
allersnelste over de beijzelde en besneeuwde wegen van de Franse
Alpen. Daarmee was het Ford-team ruim een minuut sneller dan âs
werelds beste rallyrijders.
Het was een verbluffende prestatie van de 37-jarige Grönholm. De Fin
staat bekend als een specialist op onverharde wegen, maar op het meest
veeleisende asfaltevenement uit het wereldkampioenschap versloeg hij
de Koning van de Rallye Monte Carlo, de Fransman Sebastien Loeb. Die
heeft de afgelopen drie Monte Carlo Rallies op zijn naam geschreven.
Het was de eerste overwinning van Grönholm op asfalt en de
negentiende uit zijn carrière. Zijn voorgaande beste resultaat in
deze rally, die zeker niet tot de favoriete van Grönholm behoort, was
de vierde plaats in 2004.
De overwinning was Fordâs eerste Rallye Monte Carlo succes sinds 1994.
BP-Ford teamgenoten Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen kwamen als
zevende over de finish in een identieke Focus RS, waardoor Ford ook
eerste staat in de tussentijdse rangschikking voor het
merkenkampioenschap.
De 2006-verse van de âMonteâ was een klassieke, met ijs en sneeuw op
de kronkelige wegen ten noorden van het Monegaskische prinsendom. De
winter- en asfaltbanden van BFGoodrich presteerden uitstekend in de
steeds wisselende weersomstandigheden.
Verloop van de rally
De Finse Ford-rijder won de tweede klassementsproef op de openingsdag
en sloot de eerste wedstrijddag af met een comfortabele voorsprong van
1 minuut 23 seconden, die de tweede dag opliep tot 2 minuten 5
seconden. Vervolgens nam hij gas terug om geen onnodig risico te
nemen, risico dat zeker op de legendarische Col de Turini op de loer
lag. Zijn voorsprong na zestien klassementsproeven, met een totale
lengte van 324.82 kilometer, bedroeg 61,8 seconden.
Grönholm: âMijn voorsprong was groot en ik hoefde niet het gevecht
aan te gaan. De laatste dag was ook moeilijk omdat er veel ijs lag en
de auto gleed soms behoorlijk weg. Er waren veel âtrickyâ bochten dus
was ik tamelijk voorzichtig. Ik kijk erg uit naar het volgende
evenement dat op sneeuw wordt verreden, de Rally van Zweden.â
Hirvonen en Lehtinen begonnen in negende positie aan de laatste
omloop. De 25-jarige Fin viel op de eerste beijzelde proef aan en klom
daardoor naar de zevende positie. Om vervolgens uit de problemen te
blijven en voor het eerst in zijn loopbaan aan de finish te komen in
Monte Carlo.
âOp de proeven met ijs en sneeuw voelde ik me heel erg thuis, maar ik
had een hekel aan de droge asfaltproeven; die liggen mij minder.â
Aldus Hirvonen. âHet was een zwaar weekend en mijn resultaat had beter
gekund. Zonder mijn problemen en mijn foutjes had een vijfde plaats er
zeker in gezeten. Maar al met al toch een goede start van het
seizoen,â blikte Fordâs tweede rijder aan de finish terug.
Ford TeamRS directeur Jost Capito was een tevreden getuige van de
huldiging van Grönholm en Rautiainen op het podium voor het Paleis
van Monaco. âDit resultaat is meer dan we durfden te hopen,â was zijn
reactie. âWe wisten dat de nieuwe Focus RS WRC goed zou zijn, maar we
konden niet voorspellen dat we de snelste zouden zijn bij ons eerste
echte wedstrijdoptreden in één van de zwaarste rallies uit het
kampioenschap. Met een nieuwe auto en een nieuw rijderkoppel.â
BP-Ford team directeur Malcolm Wilson was bijna buiten zinnen van
vreugde. âDit is de beloning voor het gehele team voor veel extreem
late avonden en voor het vele ontwikkelingswerk van de nieuwe Focus RS
WRC. Ik weet dat dit pas de start is en we kijken uit naar meer van
dit soort successen in de loop van het seizoen.â
En de zegevierende rijder? Grönholm gaf toe dat een debuutoverwinning
meer was dan hij in zijn wildste dromen had durven hopen. âIk had voor
de start niet het idee dat een overwinning tot de mogelijkheden
behoorde. Mijn droom was een podiumplaats. Maar dit is het beste
gevoel. Een overwinning is altijd iets speciaals, maar onder deze
omstandigheden is het meer dan speciaal. Ik zal deze dag nooit
vergeten,â verklaarde de dolgelukkige Fin aan de finish.
Volgende ronde
Het kampioenschap verhuist nu naar Zweden, waar volgende maand de
Rally van Zweden wordt verreden, het enige pure winterevent uit het
kampioenschap. De âSwedish Rallyâ vindt plaats rondom Karlstad en
wordt van 2 tot 5 februari verreden.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai