Exakta redt eerst geld van deelnemers maar lijkt nu zelf ten onder te gaan
Exakta rekent op rabobankWINTERSWIJK, 20060122 -- Naar aanleiding van het dreigende faillissement van Exakta bv heeft het Varaprogramma KASSA in haar uitzending van zaterdag 21 januari jl. aandacht besteed aan een
In deze uitzending wordt geheel voorbijgegaan aan het feit dat Exakta destijds wel degelijk het geld extern heeft ondergebracht bij VerzekerdKeur, de organisator van deze cashback actie. Exakta heeft toen het kapitaal van de deelnemers weten te redden voordat VerzekerdKeur failliet ging en de directeur wegens fraude werd veroordeeld. Exakta heeft dit geld bij ING bank in een beleggingsportefeuille ondergebracht. Samen met de extra gereserveerde gelden bij Rabobank Winterswijk zou dit voldoende zijn geweest voor uitbetaling aan deelnemers.
In de VARA uitzending wordt o.a. een telefoongesprek met een verdraaide stem van een anonieme ex-medewerker uitgezonden. Hierin wordt ondermeer de indruk gewekt dat Exakta voorbereidingen treft om onder de naam Grodex verder te gaan. Dit is niet het geval. Een ex-medewerker in de zaal laat zich tijdens de uitzending negatief uit over Exakta maar vergeet er bij te zeggen dat hij een slepend arbeidsconflict heeft met Exakta. Dit conflict heeft niets met de geldterugactie te maken. Voorts worden filmbeelden getoond welke met een verborgen camera op woensdag 18 januari 2006 zijn gemaakt tijdens een interview met een medewerker van KASSA op het hoofdkantoor te Winterswijk. In dit interview tonen wij ondermeer open en bloot de boekhoudkundige stukken van de geldreserveringen. Het was ons niet bekend dat er werd gefilmd, laat staan dat toestemming is gegeven om die beeldopnamen uit te zenden. Wij hebben de redactie van KASSA laten weten dat wij niet in de uitzending willen komen maar wel bereid zijn een schriftelijke verklaring af te geven.
Als bijlage het schrijven dat op 20 januari jl. om 16.45 uur aan de KASSA redactie is gefaxed. De goede ontvangst is door een KASSA medewerker bevestigd. Hierin wordt duidelijk dat Exakta wel degelijk voldoende geld heeft gereserveerd en Rabobank Winterswijk bij een eventueel faillissement van Exakta de deelnemers van de geldterugactie geheel of gedeeltelijk kan uitkeren.
BIJLAGE
Winterswijk, 20 januari 2006.
Aan de redactie van KASSA
Exakta verkoopt sinds 1991 kwalitatief hoogwaardige kunststof kozijnen aan de Nederlandse consument. Deze kozijnen voldoen aan keuringseisen zoals KOMO, SKG en het Politiekeurmerk Veilig Wonen. De kozijnen zijn niet te vergelijken met soortgelijke producten uit bijvoorbeeld Polen die deze keurmerken niet hebben. Deze zijn, om maar eens één verschilpunt te noemen, aanmerkelijk inbraakgevoeliger dan ons product.
In 1998 hebben wij een bijzondere verkoopactie volgens het cashback-principe geïntroduceerd. Hieraan deden destijds ca. 1700 mensen mee. Iedereen die dat jaar bij Exakta kozijnen kocht werd in de gelegenheid gesteld het aankoopbedrag na 7,5 jaar volledig terug te krijgen.
In de Exakta actiefolder werden de spelregels van deze geldterugactie, inclusief een bepaald gokelement waarover in het geheel geen verstoppertje werd gespeeld (integendeel!), uitgebreid uit de doeken gedaan. Zo zouden deelnemers in die 7,5 jaar niet verhuizen en diende het Garantie Registratie Formulier van het deelnemerscertificaat binnen veertien dagen na uitgifte te worden opgestuurd aan de notaris.
Het recht op uitbetaling werd verkregen door het oorspronkelijke certificaat per aangetekende post te verzenden aan de notaris, compleet met lease-overeenkomst, kopie identiteitsbewijs, uitreksel geboorteregister, bewijs eigendom onroerend goed, kopie bankafschrift betaling 12e maand, en een bankrekeningnummer waarop het bedrag kan worden gestort. Dit alles niet vroeger dan 90 en niet later dan 91 maanden na uitgiftedatum van het certificaat. Een flink aantal spelregels dus. In de voorwaarden werd verder openlijk verteld dat degenen die zich wel aan de spelregels zouden houden in het voordeel zouden zijn boven degenen die dat niet zouden doen. Voorts werd in de spelregels expliciet opgenomen dat geen betaling plaats zal vinden wanneer de deelnemer door media, herinneringsdienst of programma, herinnerd of aangespoord wordt tot indienen van het certificaat.
Exakta had namelijk berekend dat ca. 65% van de deelnemers zich niet aan de spelregels kon of zou houden. Dat bleek ook direct al bij het inzenden van het Garantie Registratie Formulier. Toen al voldeed 7% niet aan de gestelde voorwaarden. Naar verwachting zou ongeveer 35% van de certificaten na 7,5 jaar uitgekeerd moeten worden. Het was de bedoeling dat Exakta een deel van het aankoopbedrag van de kozijnen in een speciaal potje zou storten bij VerzekerdKeur, de organisator van deze geldterugactie. Exakta kwam er echter achter dat VerzekerdKeur geen bonafide organisatie was en besloot toen het geld van de deelnemers elders onder te brengen. Gelukkig maar, vinden we achteraf. VerzendKeur ging failliet en de directeur werd veroordeeld wegens oplichting.
Exakta heeft toen als een goed huisvader de inleg t.b.v. de deelnemers t.w.v. ¤.2.274.000.- in de periode 1998/1999 afgestort bij ING die dit in eigen beheer heeft belegd in aandelen. De prognose was toen dat die aandelen na 7,5 jaar een waarde van 5 miljoen zouden hebben, voldoende om 35% van de deelnemers uit te keren. Echter, de aandelenmarkt zakte als een kaartenhuis in elkaar en op 1 januari 2006 was de waarde van het aandelenkapitaal nog maar ¤. 1.800.000. -. Voor uitbetaling aan deelnemers die zich strikt aan de spelregels hebben gehouden dient echter 5 miljoen beschikbaar te zijn
Niettemin heb ik als directeur van Exakta mijn verantwoordelijkheid genomen als beheerder van het geld. Onder toeziend oog van KMPG accountants hebben wij de tekorten aangevuld. Hiervoor werd bij Rabobank Winterswijk een hypotheek van ¤ 7,2 miljoen afgesloten waarvan ¤. 3.300.000. - louter en alleen om de terugbetaling van de cashbackactie veilig te stellen. Onderpand is het totale onroerend goed van Exakta.
Samen met de inmiddels door rente en in waarde gestegen aandelen bedroeg de reservering in het boekjaar 2004 een bedrag van 4,7 miljoen en op de balans van 2005 wordt ¤. 4.906.481.- als voorziening voor de terugbetaling opgenomen. Voldoende om deelnemers uit te keren.
Eigen onderzoek wijst uit dat 50% van de deelnemers inmiddels is verhuisd. In december 2005 wordt door ons vastgesteld dat 8% van de Garantie Registratie Formulieren welke die maand aan de notaris zijn teruggezonden, voldoen aan de voorwaarden. De schatting van destijds dat ongeveer 35% van de deelnemers aan de voorwaarden zal voldoen is derhalve realistisch.
Tot zover dus niets aan de hand.
In 2005 ontkwam ook Exakta niet aan de economische malaise en belandden wij met ons bedrijf in zwaar weer. De omzet kelderde bij een gelijkblijvend kostenpatroon van 20 miljoen in 2004, naar krap 14 miljoen in 2005. Toch kwamen wij geen ogenblik in de verleiding het gereserveerde kapitaal van de geldterugactie aan te spreken. In januari 2006 werd een reorganisatie doorgevoerd waardoor 22 van de 150 medewerkers binnenkort hun baan verliezen. Alle investeringen werden toen stopgezet.
De ingreep lijkt onvoldoende. Exakta dreigt nu echt failliet te gaan. Hierdoor verkrijgt Rabobank het onroerend goed ter waarde van ca. 7,2 miljoen euro en zal het verkopen. Uit de opbrengst wordt de 3,9 miljoen schuld van Exakta afgelost. De meeropbrengst (naar verwachting ca. 3,3 miljoen) die is gereserveerd voor de cashbackactie, verdwijnt dan naar alle waarschijn-lijkheid via de curator in de failliete boedel. Dat is natuurlijk nooit de bedoeling geweest van al die geldreserveringen.
Exakta gaat er vanuit dat Rabobank haar verantwoordelijkheid neemt en het gereserveerde geld voor de geldterugactie uitkeert aan alle rechthebbenden.
Ik hoop u hiermede enig inzicht te hebben gegeven in de feitelijke situatie en teken vriendelijke groet,
J.A.C. Wijnands
Exakta bv
Ingezonden persbericht