Gemeenten veiliger met uitgebreide bestuurlijke boete
Vandaag behandelt de Tweede Kamer twee wetsvoorstellen die de
bestuurlijke boete mogelijk maken. Wildplassen, hondenpoep en
foutgeparkeerde voertuigen worden hiermee aangepakt. Maar te hard
rijden in woonstraten, negeren van rood verkeerslicht of illegale
bouwwerken komen in deze wetsvoorstellen niet in aanmerking voor een
bestuurlijke boete.
De VNG vindt deze voorstellen niet ver genoeg gaan. Voor een adequate
handhaving van allerlei ergernissen in de openbare ruimte is meer
nodig.
'Kleine' of grote ergernissen?
Geluidsoverlast, illegale verbouwingen, verkeerd neerzetten van
huisvuil, te hard rijden in woonstraten: 'kleine ergernissen' wordt
dit in bestuurlijk jargon genoemd. Voor burgers zijn het echter grote
ergernissen, waar de politie weinig tegen optreedt. De consequentie is
dat bewoners zich niet meer veilig voelen in hun woonomgeving.
Gemeenten willen hier graag iets aan veranderen!
Wetsvoorstellen niet compleet
De wetsvoorstellen Bestuurlijke boete fout parkeren en andere
verkeersovertredingen en Bestuurlijke boete overlast in de openbare
ruimte regelen slechts een klein deel van de overtredingen die de
leefbaarheid in de woonomgeving aantasten. Gemeenten kunnen hiermee
dus geen compleet pakket aan handhaving bieden. Dat levert ook veel
onduidelijkheid voor de bewoners op. Een brede invoering van
bestuurlijke handhaving is bovendien organisatorisch en financieel
efficiënter.
Brochure
Meer bevoegdheden voor gemeenten om handhavend op te treden in het
publieke domein betekent meer dan het beboeten van de foutparkeerder
en de wildplasser. In de brochure Bogor maakt gemeenten veiliger
hebben wij op een rij gezet welke overtredingen volgens ons in
aanmerkingen moeten komen voor een bestuurlijke boete en hoe dat
wettelijk het beste geregeld kan worden.
* Bogor maakt gemeenten veiliger" : VNG Brochure over de
Bestuurlijke boete
* Algemeen VNG-net dossier over de Bestuurlijke Boete
* VNG-net dossier Verkeershandhaving
Vereniging Nederlandse Gemeenten