games en simulaties
Uniek in Nederland:leren in de zorg met hulp van games en simulaties
17 januari 2006
Medewerkers van GGz Groningen, het UMCG en Thuiszorg Groningen leren
binnenkort met hulp van games en simulaties op de computer omgaan met
agressie en het omgaan en herkennen van dementie. Ook krijgen ze op
deze manier beter inzicht in de wet op de Beroepen in de individuele
gezondheidszorg (BIG) en de Wet op de geneeskundige
behandelingsovereenkomst (WGBO). Dit project "Gaming in de zorg" heeft
EUR 267.096,- subsidie gekregen uit het Innovatief Actieprogramma
Groningen (IAG). Het is uniek in Nederland dat op deze manier kennis
overdragen gaat worden in de zorg.
Het project is een gezamenlijk initiatief van GGz Groningen, Thuiszorg
Groningen, het UMCG, MAD Multimedia (ontwikkeling software) en
Principal Blue (projectmanagement). Ook het Human Technology Center
van de Hanzehogeschool werkt mee aan het project.
Er worden twee leergangen ontwikkeld, die opgebouwd zijn als een
computergame en simulatie. De deelnemer bevindt zich in een
gesimuleerde omgeving, en wordt aan de hand van opdrachten en soms
onverwachte gebeurtenissen door de lesstof geleid.
Het is niet de bedoeling om alle lesstof elektronisch aan te bieden.
In een aantal gevallen is sprake van klassikale lessen of lesstof op
papier. De leergang wordt afgesloten met een eindtoets. De games
kunnen ook voor deelnemers buiten een zorginstelling via internet
beschikbaar worden gemaakt, zoals mantelzorgers.
IAG-programma
Doel van het Innovatief Actieprogramma Groningen is een bijdrage
leveren aan de innovatiekracht en leefbaarheid van de provincie
Groningen. Daarnaast is het belangrijk dat projecten bijdragen aan de
verbetering van het imago van Groningen als innovatieregio. Lees meer
over IAG elders op deze site.
19 januari 2006
Provincie Groningen