Van der Horst en Kroon maken eerste proefreis met OV-chipkaart
19 januari 2006
De wethouder Verkeer en Vervoer Mark van der Horst en algemeen
directeur GVB Gertjan Kroon maakten op donderdag 19 januari samen de
eerste proefreis met de OV-chipkaart in de metro. Daarmee gaven zij
het startschot voor de invoering van de OV-chipkaart in Amsterdam.
Het is een langgekoesterde wens van de gemeente Amsterdam en een
belangrijk punt uit het programakkoord van het college van B&W: het
afsluiten van de metro met poortjes. Die poortjes staan inmiddels in
vrijwel alle metrostations. Het GVB kan nu beginnen met de invoering
van de OV-chipkaart in de metro. Dat gebeurt op een gecontroleerde en
zorgvuldige manier: stap voor stap. Voor de eerste stap - een
uitgebreide proeffase - gaven Van der Horst en Kroon vanmiddag het
startschot door het maken van de eerste proefreis. De reis ging van
station Waterlooplein waar Van der Horst en Kroon een jaar geleden het
eerste poortje plaatsten, naar station Nieuwmarkt en terug. Tijdens
deze reis controleerden de heren de werking van de poortjes en de
transacties met de kaart.
Wethouder Mark van der Horst: "Er is het afgelopen jaar een enorme
stap gezet om de veiligheid in de Amsterdamse metro te vergroten. De
metrostations zijn conform planning voorzien van poortjes. En daar ben
ik trots op. Het aantal zwartrijders in de metro zal door de poortjes
afnemen. Hierdoor zal de veiligheid toenemen; ongeveer 60 procent van
de incidenten komt immers voort uit zwartrijden."
Poortjes én OV-chipkaart
Twee jaar geleden nam de gemeenteraad het besluit om de metrostations
af te sluiten met poortjes. Hieraan verbonden zij de voorwaarde dat
het GVB de OV-chipkaart zou invoeren. Door de intelligente
chiptechnologie is de OV-chipkaart tegelijkertijd betaalmiddel én
sleutel voor de poortjes. De poortjes gaan alleen open als er
voldoende saldo (een bedrag in euro's) of een geldig reisproduct
(bijvoorbeeld een abonnement) op de kaart staat. Zo betaalt de klant
altijd aan de voordeur. Eind 2004 nam de gemeenteraad het besluit om
de OV-chipkaart in 2007 ook in bus en tram in te voeren.
Stap voor stap
De OV-chipkaart wordt het nieuwe elektronische betaalmiddel voor al
het openbaar vervoer in heel Nederland. De verwachting is dat de kaart
vanaf 2007 alle huidige vervoerbewijzen gaat vervangen. Naar
verwachting houdt Vanaf 2008 de strippenkaart op te bestaan.
Tot die tijd wordt de kaart stap voor stap ingevoerd. De OV-bedrijven
RET en Connexxion startten vorig jaar in Rotterdam. Het GVB start met
een uitgebreide proeffase. De eerste groep reizigers die daarna met de
OV-chipkaart in de metro kan reizen, bestaat uit de
GVB-jaarabonnementhouders en GVB'ers. Daarná komt de persoonlijke
OV-chipkaart in de losse verkoop. Als laatste start de verkoop van de
anonieme OV-chipkaart en de wegwerpkaart. Het wachten is dan op het
besluit van de minister van Verkeer en Waterstaat om van de
OV-chipkaart het enige geldige vervoerbewijs voor de metro te maken.
Financiën
De poortjes en de invoering van de OV-chipkaart in de Amsterdamse
metro kost in totaal 51,3 miljoen euro. Het Rijk neemt daarvan 31,6
miljoen voor zijn rekening en de gemeente Amsterdam 3 miljoen. Het GVB
draagt zelf 16,7 miljoen voor de invoering van de OV-chipkaart bij.
Voor de invoering van de kaart in bus en tram wordt bijna 19 miljoen
euro uitgetrokken. Hiervan betaalt het ROA 1 miljoen, de gemeente
Amsterdam 2,5 miljoen en het GVB 15,5 miljoen.
Het Rijk heeft voor het ROA-gebied 18 miljoen euro uitgetrokken als
bijdrage in de migratiekosten. Het GVB is nog in onderhandeling met
het ROA over het bedrag dat het GVB vanuit die 18 miljoen krijgt voor
de invoering van de OV-chipkaart.
Pb-006
Gemeente Amsterdam