Onderwijsraad
P E R S B E R I C H T KENMERK
20060026/840
DATUM
19 januari 2006
Nieuwe leren planmatiger beproeven
ONDERWIJSRAAD: MEER EVIDENTIE
GEBRUIKEN IN HET ONDERWIJS
NASSAULAAN 6
In de gezondheidszorg is evidence based medicine geheel ingebur- 2514 JS DEN HAAG
gerd. Medicijnen komen pas op de markt als de werkzaamheid we- TELEFOON 070 310 00 00
tenschappelijk is aangetoond. Het onderwijs kan daar nog wat van FAX 070 356 14 74
leren. Hier worden vaak nieuwe methoden en aanpakken geïntrodu- E-MAIL SECRETARIAAT@ONDERWIJSRAAD.NL
ceerd zonder dat duidelijk is dat het nieuwe evident beter is dan het WEBSITE WWW.ONDERWIJSRAAD.NL
voorgaande. Dit kan worden voorkomen door stelselmatiger te be-
proeven of een methode of aanpak ook echt werkt. Het `nieuwe leren'
zou bijvoorbeeld stapsgewijs zo'n ontwikkeling en beproeving op
werkzaamheid kunnen ondergaan. Dat stelt de Onderwijsraad in zijn
advies Naar meer evidence based onderwijs, dat vandaag verschijnt.
De werking van het nieuwe leren in het onderwijs is (nog) niet bewezen. Toch
is er veel belangstelling voor de methode van het nieuwe leren, zowel bij
ouders als bij een behoorlijke groep schoolleiders. Omdat het nieuwe leren
zich nog in een relatief onderontwikkeld stadium bevindt, is het nodig de
methode planmatiger verder te ontwikkelen en te beproeven. Hetzelfde geldt
voor het studiehuis in het voortgezet onderwijs en competentieleren in het
beroepsonderwijs. De bestaande praktijk van de gezondheidszorg en de ont-
wikkelingen in de jeugdzorg kunnen dienen als voorbeeld voor de wijze
waarop het onderwijs nieuwe methoden op effectiviteit kan beoordelen.
Stapsgewijs naar een bewezen werkzame aanpak
Er zijn te veel risico's om een nieuwe aanpak als het nieuwe leren op grote
schaal in te voeren voordat de effectiviteit bewezen is. Het vraagt jaren ver-
kenning, ontwikkelwerk en praktijkervaringen om een scherp beeld te krijgen
van de aanpak zelf. Daarna kan het concept op kleine schaal in diverse vari-
anten worden uitgeprobeerd (kleine pilotstudies waarin processen en effecten
worden bestudeerd). De ontwikkelde methoden kunnen vervolgens op grote-
re schaal worden uitgevoerd, begeleid door monitoring en evaluatieonder-
zoek. Is de aanpak succesvol, dan kan de bewijsvoering stapsgewijs steeds
harder worden (bijvoorbeeld experimenten met controlegroepen). Zolang een
dergelijke evidentie niet aanwezig is mogen nieuwe onderwijsmethoden en -
aanpakken in elk geval geen ongewenste neveneffecten hebben.
Op het gebied van voor- en vroegschoolse educatie en van het taalonderwijs
aan jonge kinderen is al veel onderzocht. Hier is harde bewijsvoering moge-
lijk. Het rekenonderwijs komt intussen ook in dit stadium.
Digitaal loket biedt informatie over `wat werkt'
De raad stelt voor dat er een digitaal loket komt voor evidence based onder-
wijs. Een online-database waar gegevens over wat bewezen werkt worden
aangeboden. Scholen kunnen die kennis gebruiken om de hoogst mogelijke
kwaliteit te kunnen leveren. Ook ouders en studenten kunnen met kennis van
deze gegevens makkelijker zelf beoordelen of de school of opleiding het
beste dat voorhanden is ook daadwerkelijk aanbiedt.
KENMERK
Pagina 2