Gemeente Gouda
persbericht: gouda intercitystation in dienstregeling 2007 (19/01/2006)
De Nederlandse Spoorwegen hebben besloten dat Gouda het
overstapstation wordt op de intercityverbindingen Utrecht Den Haag en
Utrecht Rotterdam. Met een frequentie van vier treinen per uur worden
de steden met een stop in Gouda verbonden. De tussenliggende stations
bedient de NS met Sprinters of de RijnGouweLijn. Dit besluit van de NS
is de eerste stap in het Stedenbaanconcept. De nieuwe dienstregeling
gaat in december 2006 in.
Het college is bijzonder ingenomen met dit besluit dat is gebaseerd op
kwantitatieve en kwalitatieve overwegingen. Enkele varianten zijn de
revue gepasseerd en deze variant leverde het grootste aantal
passagiersbewegingen op. Ook de kwalitatieve argumenten zijn van
belang. NS stelt dat de robuustheid van de dienstregeling het best
geborgd is in deze NS voorkeursvariant. Het gaat daarbij onder meer
over het risico dat er aansluitingen worden gemist als er op een ander
traject vertraging optreedt.
Met name grote waarde hechten wij aan het argument van de helderheid
van het vervoersconcept. Wij denken dat hier vaak te licht over wordt
gedacht. Reizigers zijn uitermate gebaat bij een overzichtelijke
presentatie van het aanbod aan vervoersmogelijkheden. Herhaling en
voorspelbaarheid zijn in onze ogen cruciaal. Het is nu exact duidelijk
waar de Intercity en waar de Sprinter stopt; Gouda wordt dus hét
overstapsta-tion van de Sprinter op de Intercity en vice versa, meent
van Schelven.
Die helderheid, gevoegd bij de compleetheid van het station als
knooppunt van openbaar vervoer (OV) is Gouda veel waard. Mede om die
reden streeft de gemeente naar een optimale combinatie van openbaar
vervoer, bereikbaarheid en gebruiksgemak van het station.
Klantvriendelijk en zo laagdrempelig mogelijk. Het gaat om een
compleet concept voor het OV-knooppunt Gouda Centrum. Binnen het
project Spoorzone realiseren de gemeente en haar partners bij het NS
station Gouda Centrum een halte van de RijnGouweLijn (RGL) op
maaiveld, aansluiting op het regionale busstation, een grote overdekte
fietsenstalling en parkeergelegenheid voor autos, waaronder PenR. Naar
verwachting zal dit gebruiksgemak stimulerend werken op een
intensiever gebruik van het openbaar vervoer.
Met de Intercitystatus van het Goudse station lijkt de wens van het
college om liften en roltrappen aan te brengen dichterbij. Mede door
deze belangrijke nieuwe status van Gouda lijkt de realisatie van deze
onmisbare voorzieningen onbetwistbaar te worden.