Knelpunt bij identificatie door banken weggenomen
19-01-2006
Onlangs hebben veel mensen van hun bank bericht gekregen dat ze zich
persoonlijk met een geldig legitimatiebewijs moeten melden. Doen ze
dat niet, dan wordt hun rekening geblokkeerd. Voor ouderen en
gehandicapten die aan huis gebonden zijn, is dit een groot probleem.
In overleg met de ouderenbonden hebben de gezamenlijke banken en De
Nederlandsche Bank nu een oplossing gevonden.
Ouderen en gehandicapten die aan huis gebonden zijn kunnen zich laten
identificeren door aan een derde (familielid, vriend of
vertrouwenspersoon) een volmacht te geven. Deze derde gaat met de
volmacht van de rekeninghouder, diens legitimatiebewijs en zijn eigen
legitimatiebewijs naar de bank. De banken hebben hiervoor een speciaal
volmachtformulier beschikbaar. Voor het geval de rekeninghouder in het
geheel geen (geldig) legitimatiebewijs heeft, moet de rekeninghouder
in overleg met de bank treden.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met ANBO Raadslijn,
telefoon: (030) 233 00 88.
ANBO