Budget gemeenten ontoereikend voor communicatieonderzoek

Intercity consultancy

Nederlandse gemeenten besteden weinig tijd en geld aan onderzoek Budget Nederlandse gemeenten ontoereikend voor communicatieonderzoek

Apeldoorn, januari 2006 - Hoewel communicatieonderzoek binnen de overheid steeds belangrijker wordt, geeft ruim 52% van de ondervraagde gemeenten aan hier het afgelopen jaar geen aandacht aan besteed te hebben. Dit blijkt uit het uitgebreide onderzoeksrapport van communicatiestudente Loes Windt, dat in samenwerking met communicatieadviesbureau InterCity Consultancy tot stand is gekomen.

De onderzoeksresultaten zijn gebaseerd op een online vragenlijst die het afgelopen kwartaal door 144 communicatiefunctionarissen van Nederlandse gemeenten ingevuld is. In totaal is de enquête onder 396 van de 458 gemeenten verspreid. De online enquête bevatte ondermeer vragen over de frequentie, het budget en de aard van de problemen rondom communicatieonderzoeken van gemeenten.

Uit het rapport komt meerdere malen naar voren dat het gebrek aan budget en tijd de grootste probleemfactoren voor de uitvoering van communicatieonderzoeken zijn. Ruim 60% van de ondervraagden geeft aan dat er niet meer dan 5000 euro voor onderzoek beschikbaar gesteld wordt.
Ook het aantal uren dat aan deze communicatieonderzoeken besteed wordt lijkt onvoldoende. Dit laatste punt kwam diverse malen naar voren als oorzaak voor problemen rondom deze onderzoeken.
Toch werd de tijdsbesteding aan communicatieonderzoek gemiddeld met een 6,2 beoordeeld, wat opvallend te noemen is.

De gemeenten zélf denken dat de kwaliteit van onderzoeken verbeterd kan worden door uitwisseling van ervaringen met andere gemeenten, of het inschakelen van een professioneel communicatiebureau. Helaas wordt hier tot op heden nog weinig mee gedaan. Dit is opmerkelijk omdat er veel, relatief goedkope, manieren zijn om een kwalitatief goed communicatieonderzoek uit te voeren. Een online methode is hiervan een voorbeeld.

Bent u nieuwsgierig geworden naar een volledig overzicht van de uitkomsten van het onderzoek?
Het complete rapport 'Gemeenten en communicatieonderzoeken' is gratis te downloaden op www.intercity.nl.

/////////////////////////////////////////////////