Persbericht
Wegtransport de sector met de meeste concurrentiedruk
1/16/2006
nummer: 2340
Binnen het Nederlandse midden- en kleinbedrijf ondervindt het
wegtransport de meeste concurrentiedruk. De logiessector, waaronder
hotels, pensions, vakantiehuizen en kampeerterreinen, heeft het minste
last van concurrentie. Dit blijkt uit een ranglijst, opgesteld door
onderzoeksbureau EIM, die midden- en kleinbedrijven in 58 sectoren
rangschikt naar concurrentiedruk.
De transportbedrijven die goederen over de weg vervoeren hebben te
kampen met de hoogste concurrentiedruk. Het MKB binnen deze sector
ervaart veel concurrentiedruk vanuit afnemers en leveranciers. De
diensten die door de transportbedrijven geleverd worden zijn in grote
mate vergelijkbaar zodat afnemers en leveranciers veel keuze hebben
tussen verschillende aanbieders. Toenemende concurrentie uit nieuwe
EU-lidstaten is een andere factor die ervoor zorgt dat Nederlandse
transportbedrijven steeds meer vervoersopdrachten kwijt raken.
De tweede plaats op de ranglijst wordt ingenomen door de bouwsector.
Binnen deze sector domineren grote hoofdaannemers de nieuwbouw, het
midden- en kleinbedrijf richt zich van oudsher op de renovatie- en
onderhoudsmarkt. Het inzakken van de nieuwbouwmarkt de afgelopen jaren
heeft ertoe geleid dat de grotere bedrijven hun werkterrein zijn gaan
verleggen naar de renovatie- en onderhoudsmarkt. Op deze markt zijn
zij steeds meer concurrenten van het MKB, die traditioneel op deze
markt opereren. Een andere concurrentieverhogende factor zijn de vele
starters in deze branche. De hoge concurrentiedruk binnen de grond-,
weg-, en waterbouw sector komt vooral voort uit scherpe controle door
de NMa. De NMa heeft de afgelopen jaren een grootscheeps onderzoek
gedaan naar de bouwfraude binnen de sector.
De logiessector heeft het minste last van concurrentiedruk. Tot deze
sector behoren onder andere hotels, pensions, conferentieoorden,
kampeerterreinen en vakantiehuisjes. Een mogelijke reden voor de lage
concurrentiedruk binnen deze sector is, dat er sprake is van een
ervaringsproduct. Het is op voorhand voor een consument zeer lastig om
de waarde van het product in te schatten. De prijs wordt vaak als
indicator voor kwaliteit gebruikt.
Inlichtingen kunt u verkrijgen bij: 079 343 06 04
EIM