De Pont stichting
Elly Strik
Gorillas, Girls and Brides
Projectzaal
14 januari tm 12 maart 2006
Elly Strik (Den Haag 1961) woont en werkt al geruime tijd in Brussel.
In deze hoofdstad van het Belgisch surrealisme voelt zij zich thuis en
maakt ze haar levensgrote tekeningen van vreemdsoortige personages.
Jaren terug waren dit soms nog dierfiguren maar vervolgens werden het
voornamelijk portretten. Strik tekent en schildert op papier. De verf
is dun en transparant en de kleuren zijn ingetogen. Hoewel in veel
tekeningen haar eigen gelaatstrekken zijn te herkennen, zijn het geen
traditionele zelfportretten. Eerder zijn het psychologische
portretten. Uitdrukkingen van bewustzijn en rolpatronen. In dit
verband is een recente serie tekeningen opmerkelijk. Strik heeft zich
hiervoor laten inspireren door de befaamde Guerrilla Girls; een
feministische actiegroep uit New York die sinds 1985 de ongelijke
man-vrouw verhouding in de wereld van de kunst aan de kaak stelt. De
groep blijft altijd anoniem doordat ze zich verbergt achter woeste
gorillamaskers. Deze maskers vormden voor Elly Strik de aanleiding
voor een serie tekeningen van wilde koppen. Ze plaatst de apenkoppen
op vrouwelijke lichamen waardoor er merkwaardige nieuwe gestalten
ontstaan. Deze gaan gekleed in een meisjesjurk, een koket rokje, een
nachthemd of een elegante bruidsjurk. De tekening Fay Wray toont de
bizarre combinatie van aap, vrouw en bruidje. De naam is ontleend aan
de actrice uit de legendarische King Kong film. De vreemde beauty and
beast combinaties plaatsen zich in een surrealistische traditie van
maskerades en vermommingen die terug gaat tot het werk van René
Magritte en James Ensor. Tegelijk doen de elegante lijnvoering en de
kleurvlakken in zachte pasteltinten denken aan het werk van Belgische
symbolisten als Ferdinand Khnopff en Leon Spilliaert. Ook in de
thematiek is er verwantschap want de symbolisten hadden een grote
fascinatie voor androgyne figuren en femmes fatales zoals Judith en
Salomé wier schoonheid leidde tot de onthoofdingen van Holofernes en
Johannes. De vrouw als een verleidelijke koppensneller. De serie
tekeningen van pauwenveren lijkt een symbolische weergave van dezelfde
thematiek. De veren zijn nauwgezet getekend, sierlijk en zacht, maar
het pronkende oog ontbreekt. De titel Castration lijkt weinig aan de
verbeelding over te laten. Toch is dit geen feminisme van de botte
bijl. Voor Strik is het veelmeer een metamorfose; een overgang van
gorilla naar bruid en van ijdele pronkzucht naar eerlijke schoonheid.
Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie met een tekst van
Jean-Christophe Ammann.
Beeldmateriaal voor pers en publiciteit is te downloaden vanaf de
beeldbank.
Meer informatie is verkrijgbaar bij het secretariaat van De Pont