SWOV-standpunt
SWOV-reactie eerste evaluatie beginnersrijbewijs: veiligheidseffect nog
niet aangetoond
Afgelopen december meldde het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar
Ministerie (BVOM) dat het beginnersrijbewijs goed werkt. Van de 640.000
mensen die de afgelopen 3,5 jaar hun rijbewijs haalden, hebben er ruim
4500 een strafpunt gekregen. En 168 uit die groep zijn met een tweede
punt gestraft. Twintig overtreders moesten hun rijbewijs met drie
strafpunten inleveren. Er werden minder strafpunten in de grote steden
gegeven dan op het platteland. Hoe dat komt, is onduidelijk. Zie ook
www.verkeershandhaving.nl
Effect op verkeersveiligheid nog niet aangetoond
Het is positief dat er strafpunten worden uitgedeeld. Het blijft
belangrijk dat de politie handhaving van verkeersregels als een
prioriteit blijft zien. De SWOV constateert echter nog geen aantoonbaar
effect op de verkeersveiligheid. Dit zou namelijk moeten blijken uit een
duidelijke afname in het aantal slachtoffers of ongevallen onder
beginners. Dit is nog niet onderzocht en ook niet op een andere manier
aangetoond of aannemelijk gemaakt.
Afschrikkend effect
Het verloop in de aantallen toegekende strafpunten (veel eerste
strafpunten, minder tweede en derde punten) hoeft niet per se op een
afschrikkend effect te wijzen: de kans om in 3,5 jaar drie strafpunten
op te lopen is immers veel kleiner dan om in 3,5 jaar één strafpunt op
te lopen. Ook wanneer er geen enkele afschrikkende werking is en het
hebben van een strafpunt niet leidt tot beter rijgedrag, is het aantal
bestuurders met drie strafpunten aanmerkelijk kleiner dan het aantal
bestuurders met twee strafpunten en dat is weer aanmerkelijk kleiner dan
het aantal bestuurders met één strafpunt.
De cijfers
Gerelateerd aan het totaal aantal uitgegeven rijbewijzen (640.000) is
het totaal aantal uitgedeelde punten bescheiden, tenzij we aannemen dat
beginnende automobilisten geen overtredingen begaan. De sterke spreiding
over de regio's in aantallen uitgedeelde punten (minder in de grote
steden, meer op het platteland) doet vermoeden dat hier eerder sprake is
van verschillen in prioriteit die de politiekorpsen stellen dan dat in
grote steden minder overtredingen worden begaan.
Pakkans
De SWOV verwacht dat de verkeersveiligheidsbijdrage van een
puntenstelsel, bij gelijk blijvend politietoezicht, gering zal zijn.
Aanvankelijk verwacht de SWOV een daling in het aantal ongevallen maar
zo'n effect ebt vaak weer weg, zo leert de ervaring als na verloop van
tijd duidelijk wordt dat het politietoezicht - en daarmee de
pakkans - (te) laag is.
Zie ook de factsheet over Puntenstelsels.
---
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid