Ingezonden persbericht
Persbericht 12 januari 2006
ADSL 2+ voor zakelijke toepassingen met keuze uit Overbooking, QoS en SLA's (VOIP, VPN)
Naast het eerder in 2005 geïntroduceerde ADSL 2+ businessvariant (overbooking 1:40, best effort) biedt InterConnect nu ook ADSL 2+ verbindingen aan waarbij op meerdere niveaus betrouwbaarheidgaranties kunnen worden afgegeven. Deze garanties bestaan uit de keuze tussen Overbooking, Ouality of Service en twee verschillende SLA's. Na controle bij de leverancier BBned blijkt dat InterConnect momenteel de eerste officiële aanbieder is van dit type ADSL 2+ verbindingen in Nederland.
Over zakelijk ADSL 2+
Asymetric Digital Subscriber Line 2+ realiseert hoge bandbreedtes op korte afstanden en is minder fout- en storingsgevoelig dan regulier ADSL op langere afstanden. Door het sturen van hoogfrequente signalen via de koperlijn is het met zakelijk ADSL 2+ mogelijk snelheden tot 16 Mb te realiseren.
Wat is Overbooking?
Overbooking is het delen van de bandbreedte van een bepaalde ADSL verbinding met meerdere aansluitingen (in de wijkcentrale). Hoe hoger de overbookingsfactor van een ADSL verbinding is, des te lager de gegarandeerde snelheid is.
Er zijn veel aanbieders die niets over de overbooking van ADSL verbindingen vertellen omdat dit negatief overkomt, zoals u kunt zien in het onderstaande rekenvoorbeeld:
Rekenvoorbeeld uitgaande van een ADSL 2+ verbinding met downloadsnelheid van 16 Mbits/sec (16 x 1024 Kbits/sec = 16.384 Kbits/sec). Een Overbooking van 1:20 levert in dit geval theoretisch een gegarandeerde downloadsnelheid op van 16384 : 20 = 819,2 Kbits/sec.
Een Overbooking van 1:4 levert in dit geval theoretisch een gegarandeerde downloadsnelheid op van 16384 : 4 = 4096 Kb/sec (4 Mb).
Gelukkig is de snelheid van ADSL verbindingen in de praktijk over het algemeen veel hoger dan de gegarandeerde snelheid. InterConnect adviseert bedrijven echter wel rekening te houden met de Overbooking van ADSL verbindingen zodra er gebruik wordt gemaakt van bedrijfkritische applicaties. De zakelijke ADSL 2+ verbindingen van InterConnect zijn leverbaar met een overbooking van 1:20, 1:10 en 1:4.
Wat is Quality of Service (QoS)?
In een ADSL of SDSL verbinding met QoS kan een deel van een verbinding "gereserveerd" worden voor een bepaalde toepassing zodat deze altijd voorrang krijgt. Met QoS kunnen bedrijven bijvoorbeeld Voice over IP voorrang geven op normaal internet verkeer zoals het bezoeken van websites.
De nieuwe zakelijke ADSL 2+ verbindingen maken gebruik van Variable Bit Rate Real Time (VBR-rt). Bij VBR-rt wordt de data in de zelfde volgorde ontvangen als deze origineel is verstuurd en is hiermee ideaal voor real-time applicaties zoals Voice-Over-IP (IP-telefonie), Citrix, videoconferencing, etcetera.
Wat is een Service Level Agreement (SLA)?
Middels het afsluiten van een Service Level Agreement krijgen bedrijven de garantie over hoe er met eventuele storingen omgegaan wordt en wat de penalty's voor de lverancier zijn voor het niet nakomen van deze afspraak. InterConnect kent 2 type SLA's: Silver (beschikbaarheidgarantie 99,6%) en Gold (beschikbaarheidgarantie 99,9%).
Migreren van ADSL(1) naar ADSL2+
Bedrijven die een hoge snelheid met garanties willen hebben kunnen een bestaande ADSL verbinding upgraden naar ADSL 2+. In veel gevallen is het ook mogelijk om gebruik te blijven maken van een reeds bestaande modem of router.
Over InterConnect
InterConnect is een internet service provider voor de zakelijk markt. Vanuit een volledig zelfstandig datacenter in Den Bosch biedt InterConnect een modern portfolio internetdiensten aan waarbij beperkingen voor zakelijke toepassingen zijn uitgesloten. Denk bij internetdiensten aan domeinregistraties, e-mailbezorging, het onderbrengen van websites (webhosting), breedband ADSL en het onderbrengen van complete servers in het datacenter. De ruim 6000 klanten van InterConnect zijn bedrijven waarbij het internet een belangrijke functie binnen de organisatie vervult. "De beschikbaarheid van internetfaciliteiten moeten voor onze klanten net zo vanzelfsprekend zijn als gas, water, stroom en telefoon. We vinden het belangrijker om langdurige relaties met onze klanten op te bouwen dan om snel te groeien. Daarom beloven we onze klanten nooit iets wat we niet waar kunnen maken. En mocht er toch een keer iets mis gaan, dan kunnen onze klanten rekenen op gratis ondersteuning van gediplomeerde helpdeskmedewerkers".