Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

Speechpunten staatssecretaris Van Geel
Symposium Waterstof is dichterbij dan u denkt!
12/01/06, 12.30 uur

Waterstof spreekt tot de verbeelding: in potentie een brandstof zonder enige milieuschade. Ik ben dan ook trots dat hier in Amsterdam een succesvol waterstofproefproject loopt, dat helpt deze beloftes waar te maken. Het project versterkt onze nationale kracht: het ontwikkelen van nieuwe technologieën en de succesvolle toepassing daarvan. Het kost nog wel de nodige tijd voordat waterstof een serieus alternatief kan vormen voor de huidige brandstoffen. Eind vorig jaar op het congres van de BOVAG over de brandstof van de toekomst heb ik ook al aangegeven dat waterstof in mijn visie een belangrijke plaats inneemt om tot een schone en klimaatneutrale mobiliteit te komen.
Voordat ik daar nader op inga wil ik kort stilstaan bij de huidige milieugevolgen van het verkeer, te weten de bijdrage aan de luchtkwaliteitknelpunten en klimaatverandering. Verkeer is een sector in NL en EU waarvan de CO2 emissie in een verontrustend tempo stijgt.
Daarnaast levert verkeer ook een belangrijke bijdrage aan de lokale belasting van de luchtkwaliteit met NO2, fijn stof en ozon. Er zijn verschillende manieren om emissies uit het verkeer terug te dringen:

1. technische maatregelen;

2. efficiency verbetering;

3. de inzet van klimaatneutrale brandstoffen.

Technische maatregelen
Ik wil schone technieken en brandstoffen stimuleren en verplichten. Nageschakelde technieken leveren met name bijdrage aan de verbetering van de luchtkwaliteit: bijvoorbeeld drieweg katalysator voor de benzine, NOx katalysator en roetfilter voor diesel, en selectieve katalytische reductie. Kort na 2010 is het daardoor technisch mogelijk om het verkeer wat deze emissies betreft schoon te maken.

Efficiency verbetering
Efficiency verbetering verlaagt zowel CO2 als overige emissies. Maatregelen als Het Nieuwe Rijden en het efficiënter maken van het openbaarvervoerssysteem zijn hier een voorbeeld van. Daarnaast verbetert de efficiency doordat voertuigen steeds zuiniger worden, onder andere door inzet van hybridenmotoren. Verlaging van het gewicht zou ook een belangrijke bijdrage kunnen leveren, maar helaas zijn juist de zware SUVs in de mode. Er valt op het gebied van efficiency dus nog veel te winnen.

Klimaatneutrale brandstoffen
Technische aanpassingen aan de voertuigen zijn effectief. Ik wil dus dat deze zo snel mogelijk ingezet worden. Ze kunnen echter bij de verwachte stijging van de mobiliteit in het beste geval de CO2 emissies van de sector verkeer gelijk houden.
Op de lange termijn moeten we de broeikasgasemissies van de industrielanden echter met 50 tot 80% verminderen. Dit maakt reducties in alle sectoren noodzakelijk, dus ook voor verkeer.Hierin spelen klimaatneutrale en duurzaam geproduceerde brandstoffen een belangrijke rol: een mix van biobrandstof, elektriciteit en waterstof. Die omschakeling is er één van het kaliber zeilvaart-stoomvaart. Een transitie die raakt aan de kern van ons productiesysteem.

Kijken naar de toekomst
Waterstof lijkt de belofte van de toekomst: schoon en in potentie klimaatneutraal. Maar ik wil dat we ervoor waken dat het niet bij een belofte blijft! De vele mooie waterstofvergezichten roepen twee vragen op: 1) Hoe komen we bij dat toekomstbeeld? en 2) Hoe wordt de benodigde waterstof duurzaam geproduceerd?
Om op weg te gaan naar een waterstofeconomie hebben we een solide introductiestrategie nodig, met een langzaam oplopende hoeveelheid waterstof. Aardgas en waterstof kunnen elkaar helpen en versterken. Nu reeds is het mogelijk om aardgasautos op een mengsel van 7 tot misschien wel 20% waterstof te laten lopen, het zogenaamde natural high. De gestaag groeiende inzet van aardgas en waterstof die hierdoor mogelijk wordt biedt de markt de kans om hierop in te spelen. Er zijn verschillende manieren om waterstof duurzaam te produceren: schoon fossiel, uit zon/water/wind of biomassa. Deze laatste optie heeft als extra voordeel dat in combinatie met CO2 opslag er een netto sink van CO2 gecreëerd kan worden.
Op de korte termijn is lokale toepassing van aardgas een belangrijke optie om de luchtkwaliteit te verbeteren. Het kabinet stimuleert daarom zowel de tankstations en de voertuigen als het gebruik van de brandstof. Ik ga komend jaar proberen om samen met mijn collega Wijn van Financiën proberen afspraken te maken over de fiscale behandeling. Hierdoor wil ik de markt voldoende vertrouwen geven om de nodige investeringen te doen en de weg vrij te maken voor het groeiscenario met waterstof.
Om de luchtkwaliteit te verbeteren zetten we in Europa in op het vrijwel emissievrij maken van personenautos en vrachtwagens met de invoering van EURO 6. Dat is nodig en mogelijk. In dit verband verdient het recent gepresenteerde luchtkwaliteitsplan van de gemeente Amsterdam een compliment.
Ik ben daarnaast voorstander van het zo snel mogelijk inzetten van beprijzing/kilometerheffing, gedifferentieerd naar milieubelasting. In het belastingplan 2006 heeft het kabinet plannen gepresenteerd om biobrandstoffen verplicht te stellen. Dit is voor mij een van de peilers onder het milieubeleid. Het kabinet verhoogt zo mogelijk het verplichte percentage stapsgewijs. In 2010 moet rond de 5% haalbaar zijn. In 2020 bestaat 20% van de Nederlandse transportbrandstoffen uit (bijna) klimaatneutrale en duurzaam geproduceerde biobrandstof. Rond deze tijd vindt naar mijn mening ook de introductie van waterstof in nichemarkten plaats.
Rond 2050 zou het goed zijn als we op 80% klimaatneutrale en duurzaam geproduceerde brandstoffen zitten: een mix van biobrandstof, elektriciteit en waterstof!

Conclusie
Met het stimuleren van biobrandstoffen hebben we een eerste belangrijke stap gezet op weg naar klimaatneutrale mobiliteit. Waterstof lijkt de belofte van de toekomst, maar we moeten oppassen dat het dat niet blijft.
Aardgas en waterstof kunnen elkaar helpen en versterken, waardoor op termijn geleidelijk een waterstofeconomie met bijbehorende infrastructuur gerealiseerd kan worden. Daarbij zijn proefprojecten zoals de waterstofbussen heel belangrijk, omdat zij laten zien dat waterstof meer dan een Fata Morgana is!