Autobedrijven zijn vele discussies met klant over rekening zat
P-lease
25% automobilisten maakt ruzie met autobedrijf over rekening:
Autobedrijven zijn vele discussies met klant over rekening meer dan zat
Autobedrijven zijn de discussies met automobilisten over de hoogte van de rekening voor
onderhoud en reparatie meer dan zat. Helaas zijn deze meningsverschillen echter nog maar
al te vaak realiteit. Recent onderzoek van Trendbox onder ruim 500 particuliere
autobezitters toont namelijk aan dat 9 van de 10 autobezitters na afloop van een
onderhoudsbeurt of reparatie schrikt van de hoogte van de rekening. Bij meer dan 25% van
deze mensen is dit de directe aanleiding voor discussie met het autobedrijf in kwestie.
Er is nu vanuit de autobedrijven in Nederland een ware run ontstaan om het nieuwe concept
P-lease aan hun klanten te kunnen aanbieden. Hiermee denken ze veel ellende te voorkomen.
Met de P-lease constructie kunnen autobedrijven hun klanten 'een fixed price' aanbieden
voor al het onderhoud en reparatie dat hun auto eventueel nodig zou hebben gedurende een
vooraf vastgesteld aantal jaren. Dit is al mogelijk vanaf enkele euro's per dag.
Dit is uniek in Nederland. Het concept geldt alleen voor gebruikte auto's en ook wordt er
BOVAG- en internationale mobiliteitsgarantie bij gegeven. Hiermee voorkomt het
autobedrijf veel discussies, zijn klanten worden meer tevreden en het autobedrijf is ook
nog eens verzekerd van omzet gedurende de looptijd van een P-lease contract want de
automobilist blijft dan bij hem in onderhoud.
Onduidelijke afspraken oorzaak discussies
Ric Bokx, bedrijfsdirecteur P-lease: 'Nog al te vaak maken autobedrijven en klanten geen
duidelijke afspraken met elkaar. Hierdoor is de kans groot dat de verwachting van de
autobezitter ten aanzien van de rekening niet overeenkomt met de realiteit. Daarom hebben
wij onlangs de P-lease constructie geïntroduceerd. Wij worden nu overspoeld met
telefoontjes van autobedrijven die dit graag willen aanbieden aan hun klanten. Sinds de
introductie van P-lease eind vorig jaar zijn er honderden concrete aanvragen van
bedrijven binnengekomen om ook bij P-lease te kunnen worden aangesloten. De
buitendienstmedewerkers bezoeken eerst alle autobedrijven voordat ze aangesloten kunnen
worden. Onze buitendienstmedewerkers zitten de komende weken helemaal vol. Inmiddels is
het mogelijk om een P-lease auto te rijden bij 100 autobedrijven in heel Nederland.'
Meer dan helft occasionrijders heeft financiële problemen door autokosten
Ook vanuit de consument is er veel belangstelling voor P-lease. Bokx: 'De praktijk wijst
uit dat maar liefst meer dan de helft van de bezitters van een gebruikte auto met een
inkomen tot modaal flink in de financiële problemen komt door onverwacht hoge
onderhoudskosten. Als je dus vooraf weet wat je kwijt bent, voorkomt dit veel ellende
want dan kan je daarmee rekening houden en je komt nooit voor nare verrassingen te staan.
Binnenkort starten we met een landelijke campagne om de consument op deze mogelijkheid te
wijzen.'
Hoe werkt het?
De consument kiest bij een autobedrijf een occasion naar keuze. Hij vertelt het
autobedrijf dat hij deze auto via P-lease wil rijden, hoe lang u in de auto wil gaan
rijden, hoeveel kilometers hij per jaar rijdt en of hij een auto heeft om in te ruilen.
Hij krijgt op basis van deze gegevens de P-lease prijs per maand/dag te horen. Hij vult
het aanvraagformulier, samen met het autobedrijf, in en stuurt het op. Na toetsing bij
het BKR en goedkeuring van de aanvraag, kan de automobilist voor een vast maandbedrag
zorgeloos in zijn P-lease auto rijden gedurende de looptijd van het contract. De
autobedrijf in kwestie neemt al het onderhoud en reparatie voor zijn rekening in die
periode.
Einde bericht
Noot voor de redactie,