Ingezonden persbericht


Bijna 1 op 10 jongens spiekt wel eens met zijn mobieltje

Amsterdam, 12 januari 2006 - 9% vvan de jongens en 3% van de meisjes in de laatste twee klassen van de havo en vwo zegt wel eens te hebben gespiekt met behulp van de mobiele telefoon. Onder jongens met het profiel Economie & Maatschappij zat het grootste percentage 'mobiele' spiekers, 11%. Dit blijkt uit de TKMST Monitor 2005. Meisjes zijn op deze leeftijd wel aanzienlijk vaker in het bezit van een mobieltje dan jongens (93% versus 82% bij de jongens). Ook verschillen ze in telefoongebruik; jongens houden zich naast bellen vaker bezig met de technische mogelijkheden van een mobieltje zoals MMS, foto's, agenda, internet en games. Meisjes bellen en sms-en voornamelijk.

Van de scholieren die een mobieltje hebben, sms-en zowel jongens als meisjes veelvuldig: 98% van de meisjes en 95% van de jongens. 57% van de jongens en 45% van de meisjes heeft een mobiel met fotocamera erop, deze wordt door 70% van de jongens en 68% van de meisjes gebruikt. Jongens hebben ook vaker een telefoon met mms-diensten erop (63% versus 52% van de meisjes) en gebruiken deze ook vaker (34% ten opzichte van 28%). Diensten als mobiel betalen (7%), chatten (4%) en e-mailen (7%) worden nog niet zo veel gebruikt onder scholieren. Jongens gebruiken deze toepassingen echter wel vaker dan meisjes. Verder wordt indien de toepassing erop zit de mobiel vaak als agenda gebruikt (door 42% van de jongens en 39% van de meisjes). Jongens en meisjes besteden maandelijks ongeveer gemiddeld evenveel aan hun mobieltje; jongens ¤16,52 en meisjes iets meer, ¤16,92. 68% van de se scholieren betaalt de telefoonrekening zelf, bij 19% betalen de ouders de hele rekening. De overige deelt de rekening met de ouders.

TKMST Monitor
De TKMST Monitor onderzoekt jaarlijks onder 30.000 jongeren op havo-, vwo-, vmbo- en mbo- niveau hun plannen op het gebied van leren, studeren, werken en studiekeuze. Tevens worden sociaal- maatschappelijke factoren gepeild. De monitor is een samenwerkingsverband tussen de SEO Economisch Onderzoek (SEO) en Aromedia.

Aromedia
Aromedia ondersteunt scholieren, studenten en professionals in de leeftijd van 11 tot en met 37 jaar bij het maken van de belangrijkste keuzes op het gebied van studie, werk en leven. B-zik, TKMST, Sum en Carp zijn de vier hoofdmerken waaronder onder andere tijdschriften, gidsen, agenda's, websites en cd-rom's en evenementen worden geproduceerd. Tevens doet Aromedia onderzoek onder scholieren en studenten.

Seo Economisch Onderzoek
Seo Economisch Onderzoek is een middelgroot economisch onderzoeksbureau gelieerd aan de economische faculteit van de Universiteit van Amsterdam. SEO verricht wetenschappelijk gefundeerd toegepast economisch onderzoek. Het onderzoek dat door SEO wordt verricht is geconcentreerd in vijf clusters. De TKMST Monitor valt binnen het cluster Arbeid & Kennis, waar onder meer onderzoek wordt gedaan naar de aansluiting van onderwijs op de arbeidsmarkt, het studiekeuzegedrag van leerlingen en studenten, de loonvorming op de arbeidsmarkt en de ontwikkeling van de Nederlandse kenniseconomie.

#####