Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Ede, 12 januari 2006

Thuiswinkel.org verlaagt contributie

Lid worden + certificering Thuiswinkel Waarborg vanaf ¤ 50,- per maand

Het lidmaatschap van Thuiswinkel.org is er voor àlle webwinkels én verkopers op afstand in Nederland. Dat is de kernboodschap die Thuiswinkel.org wil uitdragen. In de Algemene Ledenvergadering van 10 januari jl. werd besloten tot 5 nieuwe contributieklassen. Daarmee is het lidmaatschap van Thuiswinkel.org beschikbaar vanaf ¤ 150,- op jaarbasis.

Tegelijkertijd werd bekend gemaakt dat de verplichte jaarlijkse externe certificering van Thuiswinkel Waarborg ¤ 450,- gaat kosten. Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: 'Daarmee is lidmaatschap plus certificering vanaf ¤ 50,- per maand binnen bereik van àlle webwinkels in Nederland'.

Dat het Thuiswinkel.org ernst is met haar doelstelling om àlle webwinkels en verkopers op afstand te willen samenbrengen in één vereniging, was al duidelijk. Al meer dan een jaar is er door het bestuur en werkgroepen gewerkt aan de voorbereidingen om het lidmaatschap toegankelijker te maken, met name ook voor jonge, kleine webwinkels. Maar tegelijkertijd was er ook de wens om geen concessies te doen aan de door Thuiswinkel.org gestelde kwaliteitseisen.

Met de invoering van de verplichte, jaarlijkse externe certificering van Thuiswinkel Waarborg is aan deze wens tegemoet gekomen. Er worden bovendien aan nieuwe leden een aantal financiële eisen gesteld. Wijnand Jongen: 'Consumenten hebben het recht zaken te doen met een financieel gezond bedrijf dat haar verplichtingen kan nakomen. Daarnaast zijn financiële eisen aan jonge webwinkels noodzakelijk omdat Thuiswinkel.org als branchevereniging financieel garant staat voor uitspraken van de Geschillencommissie Thuiswinkel. Webwinkels met het Thuiswinkel Waarborg onderscheiden zich daarmee kwalitatief in de markt en consumenten weten dat te waarderen.'

Met de nieuwe contributiestaffel komt het lidmaatschap beschikbaar vanaf ¤ 150,-- per jaar, voor die webwinkels die in het voorafgaande jaar een omzet behaalden tot ¤ 50.000,-. (was ¤ 1.300,- per jaarr). De jaarlijkse, verplichte certificering van Thuiswinkel Waarborg gaat ¤ 450,- kosten. Lidmaatschap plus certificering iss dus beschikbaar vanaf ¤ 50,- per maand. Webwinkels diie nog niet kunnen voldoen aan de gestelde (financiële) eisen, kunnen voor ¤ 150,- per jaar aspirant-lid worden (dit was ⤠600,- per jaar). Informatie over lidmaatschap van Thuiswinkel.org is te lezen op www.thuiswinkel.biz.

-EINDE PERSBERICHT-

THUISWINKEL.ORG

De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van 260 bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus post, etc.) verkopen aan consumenten.

Alle leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.

Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumenten keurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, telefoon, catalogus, post, etc. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Het keurmerk Thuiswinkel Waarborg is door de Consumentenbond bestempeld als de opvolger van het per 1 januari 2002 door de Consumentenbond beëindigde Web Trader.

Achtergrondinformatie (