S-MAX nieuwe troef van Ford op Europese markt
(1/10/2006)
Ford of Europe introduceert de productieversie van de veelgeroemde
SAV-conceptauto. De auto is Ford S-MAX gedoopt, waarmee niet alleen
de sportieve stijl en het uitstekende rijgedrag worden benadrukt, maar
ook de flexibele, ruime indeling.
De Ford S-MAX is een nieuw model van Ford of Europe en bouwt voort op
de succesvolle Focus C-MAX in het MAV-segment (Multi Activity
Vehicle). Het model is gepositioneerd tussen de Ford Mondeo Wagon en
de 7-persoons Ford Galaxy MPV (Multi Purpose Vehicle), in het Mondeo
segment. De auto zal worden geproduceerd naast de nieuwe Ford Galaxy
en de Mondeo in de Ford-fabriek in het Belgische Genk. Prijzen,
technische specificaties en nadere details worden vrijgegeven op het
moment dat de auto zijn publieke debuut maakt op de Autosalon van
Genève, eind februari 2006.
Een nieuwe naam voor een nieuw type auto
De Ford S-MAX laat zien dat een dergelijke, niet-traditionele grote
auto potentieel heeft, mede dankzij een profiel, formaat en
verschijning die aansluiten bij een actieve levensstijl. Het model
toont bovendien aan dat er plaats is voor nog meer diversiteit in het
hart van het aanbod aan Ford-gezinsauto's, waarmee een nieuw segment
van de markt voor Ford wordt blootgelegd.
Klanten van de S-MAX kunnen kiezen voor een versie van het nieuwe
FFS-systeem (Fold Flat System) van Ford met twee of drie volledig
neerklapbare zitrijen, wat correspondeert met vijf stoelen of vijf
plus twee stoelen. De flexibele indeling van het andere MAX-model van
Ford, de Ford Focus C-MAX, wordt hierbij nog een stapje verder
doorgevoerd, terwijl de toevoeging S aangeeft dat de auto maximale
ruimte biedt in een sportief profiel, zonder dat dit ten koste gaat
van de rijeigenschappen of de stijl van de auto.
Ford-design en -engineering
Met de Ford S-MAX en de nieuwe Ford Galaxy manifesteert Ford zich nóg
sterker op de markt voor grote auto's. Het programma hiervoor is
volledig binnen het bedrijf ontwikkeld, in tegenstelling tot de joint
venture die het zeer succesvolle vorige Ford Galaxy-model heeft
opgeleverd. De S-MAX is het eerste Ford-productiemodel waarin
elementen van kinetisch design zijn toegepast zoals die voor het eerst
te zien waren bij de iosis-conceptauto op de autobeurs in Frankfurt
vorig jaar.
Aan dit alles ligt de Shared Technology-benadering van Ford ten
grondslag, die volop mogelijkheden biedt voor de productie van meer
uiteenlopende carrosserievarianten en verschillende formaten auto's.
Productie in België
De Ford S-MAX wordt gemaakt in het Belgische Genk, waar ook de Ford
Mondeo wordt geproduceerd. Op deze locatie wordt momenteel een
investeringsprogramma van 715 miljoen euro doorgevoerd, met name voor
een nieuw, flexibel productiesysteem.
Sinds de opening van de fabriek in Genk in 1964 zijn daar ruim 12
miljoen auto's geproduceerd. De fabriek is een van de modernste
autoassemblagefabrieken in Europa en vormt de hoeksteen van de Lean
Manufacturing-strategie van Ford of Europe.
De fabriek werkt momenteel in tweeploegendienst en telt 4946
medewerkers. Vorig jaar werden in Genk 207.163 autoâs geproduceerd.
AutoRai