Gemeente Nijmegen

Korte Nieuwstraat 6
6511 PP Nijmegen
Telefoon (024) 329 91 11
Telefax (024) 323 59 92
E-mail gemeente@nijmegen.nl

Postadres
Postbus 9105
6500 HG Nijmegen

persbericht

Datum Nummer persbericht 10 januari 2006 060110R

Integrale aanpak woonoverlast en intimidatie

Samen met woningcorporaties, politie en het Meldpunt Bijzondere Zorg, bindt de gemeente Nijmegen de strijd aan met intimidatie en extreme woonoverlast. Het college van burgemeester en wethouders heeft hiervoor een plan van aanpak gemaakt waar de gemeenteraad op 22 februari een besluit over neemt.

Aanhoudende geluidsoverlast, allerlei vormen van asociaal gedrag, bedreigingen en intimidatie tussen buren, ruzies die op straat worden uitgevochten: het zijn allemaal uitingen van problematisch woongedrag. In 2005 zijn in Nijmegen zo'n dertig gevallen bekend geworden. In tenminste vier gevallen was er sprake van zeer extreme woonoverlast, waarbij de veiligheid of de gezondheid van omwonenden in het geding was.

Om dit tegen te gaan zijn nu goede afspraken tussen corporatie, politie en gemeente gemaakt. Woonoverlast en eventuele dreigende escalatie daarvan wordt daarin fasegewijs bestreden.

De corporaties zijn verantwoordelijk voor een vroegtijdige signalering en een daarbijhorende preventie-aanpak. De Nijmeegse corporaties trekken hiervoor tot 2010 jaarlijks 100 duizend euro uit. Hiermee krijgt het Meldpunt Bijzondere Zorg van de GGD regio Nijmegen de mogelijkheden de woonconsulenten te adviseren en te ondersteunen. De GGD zorgt er tevens voor dat overlastgevers een passend zorgaanbod kunnen krijgen om huisuitzettingen te voorkomen. Als iemand desondanks toch zijn huis moet worden uitgezet, zorgt het meldpunt ervoor dat deze persoon een goede begeleiding krijgt als hij of zij toe is aan een tweede kans.

Waar die vroegtijdige interventie niet helpt en de overlast problemen veroorzaakt voor de veiligheid of de gezondheid van omwonenden, wordt een gemeentelijke casemanager ingezet. Deze ondersteunt de burgemeester direct bij een repressieve aanpak. Alles wat wettelijk kan en mag wordt dan ingezet om de overlastgevers te laten inbinden. Daarmee wordt onomwonden duidelijk gemaakt dat normoverschrijdend gedrag uiteindelijk gesanctioneerd wordt.

Na die repressieve aanpak wordt de zorg- en hulpverlening weer leidend, om nieuwe escalaties in de toekomst te voorkomen. De corporaties maken daarvoor heldere afspraken met deze huurders over gedragsnormen. Dat geldt ook in het geval overlastgevers op een nieuw woonadres een tweede kans krijgen.

Voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Arian Kuil, doorkiesnummer 024-3292380