De terugkeer van de Dodge Challenger
(1/10/2006)
De Dodge Challenger uit de jaren â70 is wereldwijd een zeer gezochte
klassieker. Dat inspireerde Dodge tot een âremakeâ met inspiratie van
toen, maar met techniek van vandaag. De Challenger heeft een 6,1-liter
HEMI V8 in combinatie met de achterwielaandrijving: musclecars are
back in town!
Bij het ontwerpen van de Challenger Concept Car was er een korte, maar
duidelijke lijst met eisen. Het design moest typisch Amerikaans zijn
en hij zou net als toen over veel vermogen en achterwielaandrijving
moeten beschikken. Met deze uitgangspunten ontwierp de West Coast
Pacific designstudio van Chrysler een oogverblindende coupé die is
gebouwd op het LX-platform dat ook de technische basis vormt voor de
Chrysler 300C. De Challenger beschikt (uiteraard) over de sterkste
HEMI V8: de 6.1 met 425 pk.
Stoere proporties, échte vierzitter
Hoewel het oorspronkelijke model uit 1970 als inspiratiebron diende,
is de Challenger anno 2006 een compleet andere auto. Hij is zoân 15
centimeter korter, maar beschikt tegelijkertijd over een ruim 15
centimeter langere wielbasis. De nieuwe maatvoering geeft hem nog
stoerdere proporties en zorgt er tevens voor dat de Challenger een
volwaardige vierzitter is.
Michael Castiglione, hoofdontwerper van de Challenger: âWe wilden
pure, simpele lijnen, maar wel met alles op de juiste plaats. Zo
passen de wielen (20 inch vóór, 21 inch achter) vrijwel naadloos in
de wielkasten. Een ander belangrijk uiterlijk kenmerk is de impressie
van breedte die de Challenger van voren en van achteren gezien geeft.
Om dat nog extra te benadrukken hebben we de spoorbreedte van het
LX-platform verder vergroot. Vóór hebben we bovendien de klassieke,
brede Dodge-grille gebruikt en achter een eveneens naar het verleden
verwijzende doorlopend lichtunit.â
Design als vertaalslag
Het zijn ook de details die van de Challenger een All American Coupé
maken. Zoals de naadloos in de carrosserie opgenomen bumpers en de
ruim bemeten dubbele uitlaten. De motorkap met zijn even fraaie als
functionele luchtinlaten is een bijzonder voorbeeld van hoe klassiek
naar modern is vertaald. Bij de Challenger van vroeger waren de zwarte
âracestrepenâ op de motorkap geverfd. Bij dit nieuwe model zijn de
racestrepen juist zichtbaar doordat het centrale gedeelte van de
carbonfiber motorkap nÃet is gelakt.
Fun voor vier
De Challenger anno nu is een rasechte coupé zonder B-stijl maar wel
een echte vierzitter. In het interieur zijn veel ânostalgische
materialenâ verwerkt en zo combineert de Challenger de sfeer van toen
met de kwaliteit en precisie van vandaag. Het hoog geplaatste
dashboard met zijn diepliggende klokken en zilverkleurige afwerking en
de sportstoelen laten daarbij geen misverstand bestaan over de
sportieve aspiraties van de Challenger.
De hoge verwachtingen die het ex- en interieur wekken, worden op de
weg overigens volledig waargemaakt door de 6.1 HEMI V8 met 425 die via
een handgeschakelde zesbak de achterwielen aandrijft. Daarmee heeft
hij een weggedrag dat goed zou kunnen zijn voor bijvoorbeeld de
automobiele hoofdrol in een film of een tv-serie. Of het zo ver komt?
Voorlopig is zelfs nog niet bekend of de Challenger het
productiestadium gaat halen.
Technische gegevens Dodge Challenger Concept Car
Lengte: 5.025 mm
Wielbasis: 2.945mm
Breedte: 1.997mm
Hoogte: 1.449mm
Spoorbreedte V/A: 1.626 mm/1.654 mm
|Bandenmaat V/A: 255/40R 20 / 265/45R 21
Motor: 6.1-liter HEMI V8
Vermogen: 425 pk
Aandrijving: Achterwielen, handgeschakelde zesbak
0-96 km/h: 4,5 sec.
96-0: 40,5 meter
Topsnelheid: 280 km/h
AutoRai