Nieuwe Jeep Wrangler: geen missie is onmogelijk
(1/10/2006)
Jeeps zijn ontworpen om het onmogelijke mogelijk te maken. Daarom was
het ontwerpen van de opvolger van de Wrangler âa hell of a jobâ want:
hoe maak je de ultieme offroader nog beter? Jeep slaagde er in
schijnbare tegenstellingen te verenigen: de nieuwe Wrangler is zowel
on- als offroad nog beter. Daarbij is hij groter, comfortabeler,
veelzijdiger én veiliger. Mission accomplished!
De nieuwe Wrangler is binnen de Jeep line-up de meest directe
afstammeling van de stamvader van alle 4x4âs: de Willyâs MB uit 1941.
Bij de ontwikkeling van de nieuwe Wrangler was er eigenlijk maar één
uitgangspunt: het moest gewoon weer de allerbeste 4x4 worden.
Uiteraard met behoud van de kenmerkende Wrangler-uitstraling en de
bijbehorende praktische eigenschappen.
Legendarische uitstraling
Al op het eerste gezicht is duidelijk dat de nieuwe Wrangler een
directe lijn heeft met de oer-Jeep. Het nieuwe model heeft nog meer
roadpresence dankzij de toegenomen afmetingen en zijn sterke en
authentieke karakter wordt verder benadrukt door de zichtbare
deurscharnieren, de neerklapbare voorruit en de uitneembare deuren.
Hiermee en met zijn simpele, pure lijnvoering laat de Wrangler zien
dat hij klaar is voor elke (vrijetijds) klus.
Jeep Trail Rated
De nieuwe Wrangler is een nog betere offroader dan zijn in dat opzicht
al legendarische voorganger. De heavy-duty starre assen en de
verbeterde bodemvrijheid vormen de basis voor zijn goede
terreineigenschappen. Daarbij is hij voorzien van de nieuwe Off-Road
Rock-Trac⢠reductiebak met elektronische sperdifferentiëlen voor de
vóór- en achteras. Een noviteit is de toepassing van het Active Sway
Bar System (ASBS). Dit systeem maakt het mogelijk de stabilisator
vóór elektronisch uit te schakelen. Hierdoor worden de veerwegen
verlengd en verbetert de terreinvaardigheid.
Door dit alles is de nieuwe Wrangler Jeep Trail Rated. Deze aanduiding
geeft aan dat hij optimaal presteert onder de zwaarste (offroad)
omstandigheden.
Comfortabeler en stabieler on-road
De nieuwe Wrangler bewijst dat betere terreineigenschappen niet ten
koste hoeven gaan van het comfort en de rijkwaliteiten op verharde
ondergrond. De sterk toegenomen torsiestijfheid, de vergrote wielbasis
en spoorbreedte en de verbeterde ophanging en stuurinrichting, zorgen
samen voor een preciezer en comfortabeler en stabieler weggedrag. De
stabiliteit van de Wrangler wordt verder vergroot door het speciale
offroad ABS en ESP-systeem met drie standen: aan, uit of gedeeltelijk
aan. Overigens hebben alle verbeteringen nog een bijkomend voordeel:
een sterke (20%) vermindering van het interieurgeluid.
Krachtige, compacte V6
De nieuwe Wrangler is voorzien van een nieuwe 3.8 V6. Hij levert een
vermogen van 205 pk en is standaard aan een handgeschakelde zesbak
gekoppeld. Tegen meerprijs is een viertraps automaat leverbaar. De
nieuwe zescilinder is niet alleen krachtiger dan zijn voorganger,
maardoor de V-configuratie ook compacter â de vierliter zescilinder
van zijn voorganger, was een lijnmotor.
Ruimte en open lucht
De passagiers voor- en achterin hebben in de Nieuw Wrangler in alle
opzichten meer bewegingsvrijheid en ook de inhoud van de bagageruimte
is toegenomen. In het interieur veel aandacht besteed aan praktische
aspecten. Het nieuwe dashboard is overzichtelijker en makkelijker te
bedienen en de stoelen zijn bekleed met vlekkenwerende stof. Onder
bagagevloer is een extra opbergruimte gecreëerd, waar kleine
voorwerpen uit het zicht te blijven.
De sensatie van ruimte wordt verder vergroot door modulaire hardtop.
Dankzij drie eenvoudig afneembare panelen zijn er diverse gradaties
van open rijden mogelijk. Tegen meerprijs is een softtop met
geïntegreerd open dak leverbaar.
Maximaal veilig
De nieuwe Wrangler heeft een zeer uitgebreide veiligheidsuitrusting.
De exacte specificaties voor de Nederlandse markt zijn nog niet
bekend, maar tot de standaard of optionele uitrusting behoren airbags,
zijairbags, ABS, Brake Assist en ESP. Daarnaast is het unieke Rollover
Mitigation System beschikbaar. De sensors van dit systeem herkennen
kritieke situaties. Door ingrepen in motormanagement en/of de remmen
wordt de auto vervolgens in een vroegtijdig stadium gestabiliseerd om
over de kop slaan te voorkomen.
Wrangler: waar en wanneer?
De nieuwe Jeep Wrangler, die in Toledo (Ohio) wordt geproduceerd, komt
in 2007 in Nederland op de markt en zal mogelijk ook beschikbaar zijn
met een dieselmotor. Prijzen en specificaties worden later bekend
gemaakt.
AutoRai