AutoRai

Nieuwe Jeep Wrangler: geen missie is onmogelijk

(1/10/2006)
Jeeps zijn ontworpen om het onmogelijke mogelijk te maken. Daarom was het ontwerpen van de opvolger van de Wrangler âa hell of a jobâ want: hoe maak je de ultieme offroader nog beter? Jeep slaagde er in schijnbare tegenstellingen te verenigen: de nieuwe Wrangler is zowel on- als offroad nog beter. Daarbij is hij groter, comfortabeler, veelzijdiger én veiliger. Mission accomplished! De nieuwe Wrangler is binnen de Jeep line-up de meest directe afstammeling van de stamvader van alle 4x4âs: de Willyâs MB uit 1941. Bij de ontwikkeling van de nieuwe Wrangler was er eigenlijk maar één uitgangspunt: het moest gewoon weer de allerbeste 4x4 worden. Uiteraard met behoud van de kenmerkende Wrangler-uitstraling en de bijbehorende praktische eigenschappen.

Legendarische uitstraling
Al op het eerste gezicht is duidelijk dat de nieuwe Wrangler een directe lijn heeft met de oer-Jeep. Het nieuwe model heeft nog meer roadpresence dankzij de toegenomen afmetingen en zijn sterke en authentieke karakter wordt verder benadrukt door de zichtbare deurscharnieren, de neerklapbare voorruit en de uitneembare deuren. Hiermee en met zijn simpele, pure lijnvoering laat de Wrangler zien dat hij klaar is voor elke (vrijetijds) klus.

Jeep Trail Rated
De nieuwe Wrangler is een nog betere offroader dan zijn in dat opzicht al legendarische voorganger. De heavy-duty starre assen en de verbeterde bodemvrijheid vormen de basis voor zijn goede terreineigenschappen. Daarbij is hij voorzien van de nieuwe Off-Road Rock-Trac⢠reductiebak met elektronische sperdifferentiëlen voor de vóór- en achteras. Een noviteit is de toepassing van het Active Sway Bar System (ASBS). Dit systeem maakt het mogelijk de stabilisator vóór elektronisch uit te schakelen. Hierdoor worden de veerwegen verlengd en verbetert de terreinvaardigheid.

Door dit alles is de nieuwe Wrangler Jeep Trail Rated. Deze aanduiding geeft aan dat hij optimaal presteert onder de zwaarste (offroad) omstandigheden.

Comfortabeler en stabieler on-road
De nieuwe Wrangler bewijst dat betere terreineigenschappen niet ten koste hoeven gaan van het comfort en de rijkwaliteiten op verharde ondergrond. De sterk toegenomen torsiestijfheid, de vergrote wielbasis en spoorbreedte en de verbeterde ophanging en stuurinrichting, zorgen samen voor een preciezer en comfortabeler en stabieler weggedrag. De stabiliteit van de Wrangler wordt verder vergroot door het speciale offroad ABS en ESP-systeem met drie standen: aan, uit of gedeeltelijk aan. Overigens hebben alle verbeteringen nog een bijkomend voordeel: een sterke (20%) vermindering van het interieurgeluid.

Krachtige, compacte V6
De nieuwe Wrangler is voorzien van een nieuwe 3.8 V6. Hij levert een vermogen van 205 pk en is standaard aan een handgeschakelde zesbak gekoppeld. Tegen meerprijs is een viertraps automaat leverbaar. De nieuwe zescilinder is niet alleen krachtiger dan zijn voorganger, maardoor de V-configuratie ook compacter â de vierliter zescilinder van zijn voorganger, was een lijnmotor.

Ruimte en open lucht
De passagiers voor- en achterin hebben in de Nieuw Wrangler in alle opzichten meer bewegingsvrijheid en ook de inhoud van de bagageruimte is toegenomen. In het interieur veel aandacht besteed aan praktische aspecten. Het nieuwe dashboard is overzichtelijker en makkelijker te bedienen en de stoelen zijn bekleed met vlekkenwerende stof. Onder bagagevloer is een extra opbergruimte gecreëerd, waar kleine voorwerpen uit het zicht te blijven.

De sensatie van ruimte wordt verder vergroot door modulaire hardtop. Dankzij drie eenvoudig afneembare panelen zijn er diverse gradaties van open rijden mogelijk. Tegen meerprijs is een softtop met geïntegreerd open dak leverbaar.

Maximaal veilig
De nieuwe Wrangler heeft een zeer uitgebreide veiligheidsuitrusting. De exacte specificaties voor de Nederlandse markt zijn nog niet bekend, maar tot de standaard of optionele uitrusting behoren airbags, zijairbags, ABS, Brake Assist en ESP. Daarnaast is het unieke Rollover Mitigation System beschikbaar. De sensors van dit systeem herkennen kritieke situaties. Door ingrepen in motormanagement en/of de remmen wordt de auto vervolgens in een vroegtijdig stadium gestabiliseerd om over de kop slaan te voorkomen.

Wrangler: waar en wanneer?
De nieuwe Jeep Wrangler, die in Toledo (Ohio) wordt geproduceerd, komt in 2007 in Nederland op de markt en zal mogelijk ook beschikbaar zijn met een dieselmotor. Prijzen en specificaties worden later bekend gemaakt.