Compass: richtingwijzende compacte Jeep
(1/10/2006)
De Compass is de eerste compacte Jeep en daarmee betreedt het merk een
nieuw segment. Zoals het een echte Jeep betaamt, heeft de Compass
vierwielaandrijving. Hij is leverbaar met moderne viercilinder diesel-
en benzinemotoren, die prima prestaties koppelen aan een aangenaam
verbruik. De Compass komt deze herfst naar Nederland.
De komende jaren wordt een zeer sterke toename in het segment van de
compacte SUVâs verwacht. Met de komst van de Compass is het nu
mogelijk om ook in deze klasse een echte Jeep, aan te schaffen - de
eerste écht terreinvaardige auto in zijn segment.
Urban style
De Compass combineert typische Jeep designelementen als de grille met
de zeven sleuven, de ronde koplampen en de trapeziumvormige wielkasten
met een hippe âurban lookâ. De schuin geplaatste voorruit, de forse
wielkasten met 17- of 18-inch wielen en de stoere bumpers geven de
Compass weliswaar een sportief en eigentijds accent, maar het design
is duidelijk: dit is een echte Jeep.
Hightech
Voor de Compass zijn twee compleet nieuwe motoren beschikbaar. Zo is
hij leverbaar met een 2,4-liter viercilinder uit de World Engine
Familie, een samenwerkingsproject waarin de Chrysler Group een
belangrijke rol heeft gespeeld. De 2.4 dankt zijn hoge vermogen van
circa 170 pk onder meer aan de variabele timing van zowel in- als
uitlaatkleppen (Dual VVT). Daarbij zorgt deze techniek voor een
gunstig brandstofverbruik en optimale loopeigenschappen.
In Nederland is de Compass ook leverbaar met een tweeliter turbodiesel
met vier kleppen per cilinder. Deze motor levert mede dankzij
inspuitdrukken tot 2000 bar een vermogen van circa 136 pk en een
koppel van ruim 300 Nm. Het resultaat: hoge prestaties en een zeer
gunstig brandstofverbruik.
Ideale overbrenging: CVT
Zowel de benzine- als de dieselmodellen worden standaard geleverd met
een handgeschakelde versnellingsbak. Een Continu Variabele Transmissie
(CVT) van de nieuwste generatie is optioneel leverbaar. Deze
automatische versnellingsbak is elektronisch gestuurd en dat heeft
diverse voordelen. Zo zorgt de elektronica bijvoorbeeld voor een extra
toerentaltoename bij fors accelereren. In tegenstelling tot de
lineaire toename van vroegere versies, geeft dit een extra
snelheidssensatie. De CVT is naar wens ook handmatig te schakelen: er
zijn zes voorgeprogrammeerde schakelpunten. Maar hét grote voordeel
van deze versnellingsbak is dat hij altijd de ideale
overbrengingsverhouding kiest. Op die manier optimaliseert hij zowel
de prestaties als het verbruik.
Permanent veilig
De Compass heeft standaard permanente vierwielaandrijving. Dit systeem
is voorzien van een âLock-standâ waarmee de auto ook klaar is voor
zware omstandigheden zoals het rijden in diepe sneeuw en zwaar
terrein. Maar ook op het asfalt van de urban jungle en snelwegen komt
de Compass uitstekend voor de dag: dankzij de onafhankelijke
wielophanging rondom heeft hij een aangenaam sportieve en comfortabele
wegligging.
De standaard van veiligheid
Naast de permanente vierwielaandrijving beschikt de Compass over een
breed scala aan standaard veiligheidsvoorzieningen zoals
Gordijn-airbags, Traction Control, ESP, Brake Assist, ABS met
âterreindetectorâ en het unieke Rollover Mitigation System. Dit
systeem âherkentâ situaties waarbij de auto over de kop zou kunnen
slaan. Door gerichte ingrepen bij het motormanagement en/of de remmen,
stabiliseert de elektronica de auto in een vroegtijdig stadium en
helpt zo ongelukken te voorkomen.
Flexibiliteit volgens Jeep
Ook wat praktische bruikbaarheid betreft, is de Compass een echte
Jeep. Zowel zijn als interieur- en bagageruimte is indrukwekkend. De
achterbank is in twee delen neerklapbaar en ook de leuning van de
passagiersstoel is voorover te klappen. De flexibiliteit blijkt echter
ook uit details. Zo is de Compass voorzien van een oplaadbare en
uitneembare lamp, een twaalfvolts-aansluiting, wasbare vloerbedekking
in de bagageruimte en speciale vlekkenwerende bekleding van de
stoelen. Er zit ook in alle opzichten muziek in de Compass: in de
centrale armsteun is een speciale houder voor een MP3-speler of
telefoon opgenomen. Als de auto is voorzien van het optionele Boston
Acoustics audiosysteem, beschikt hij ook over twee speakers in de
achterklep. Als deze open staat, is de speakermodule naar buiten te
klappen en zo is muziek altijd onder handbereik.
Compass-planning
De Jeep Compass gaat in het tweede kwartaal van 2006 in productie in
de vernieuwde Belvedere Assembly Plant (Illinois). De auto komt in de
herfst van dit jaar in Nederland op de markt. In een later stadium
worden de exacte specificaties en de prijzen bekend gemaakt.
Maten en gewichten Jeep Compass
Lengte 4.405 mm
Breedte: 1.761 mm
Hoogte: 1.632 mm
Wielbasis: 2.635 mm
Spoorbreedte V/A: 1.520/1.520 mm
Gewicht basisversie: ca. 1.472 kg.
Tankinhoud: 51 liter
Inhoud bagageruimte: 621-1.719 liter
AutoRai