NMa presenteert aandachtsvelden en instrumenten 2006
06-02 / 10-01-2006
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) benoemt dit jaar media- en
communicatiemarkten tot een van haar centrale aandachtsvelden. Het
gaat hier om maatschappelijk belangrijke markten waar de innovatie en
dynamiek niet mag worden belemmerd door concurrentiebeperkingen, aldus
mr P. Kalbfleisch, voorzitter van de Raad van Bestuur, tijdens de
presentatie van de NMa Agenda 2006. Daarnaast blijft de NMa aandacht
besteden aan de energiesector, zorg, bouw, de financiële sector,
vervoer en vrije beroepen. Wat betreft toezichtstrategie kiest de
toezichthouder vooral voor instrumenten waarbij ook de inzet van
ondernemers wordt gevraagd, zoals clementie en compliance.
Samen markten laten werken
Bij de perspresentatie en overhandiging van de Agenda aan Minister
Brinkhorst van Economische zaken benadrukte Kalbfleisch dat voor goed
werkende markten samenwerking met consumenten, het bedrijfsleven,
andere toezichthouders en de politiek cruciaal is. Ondernemers hebben
zeker ook een rol bij het laten werken van markten. Door innovatief
ondernemerschap kan concurrentie op markten worden gestimuleerd. Voor
ons betekent dit dat wij oog hebben voor effect voordat we ingrijpen,
zeker in dynamische markten. Maar het betekent ook dat we ingrijpen
als de dynamiek wordt verstoord, aldus Kalbfleisch.
Ondernemingen kunnen bijdragen aan het laten werken van markten door
het implementeren van een eigen compliance-regeling of door het melden
van overtredingen in het kader van het clementieprogramma.
Kalbfleisch: Het is de verantwoordelijkheid van de ondernemingen om
zich aan de Mededingingswet te houden, de handhaving van die wet is
onze verantwoordelijkheid. De NMa kan ondernemers bijstaan in het
naleven van de wet door het geven van informele zienswijzen en het
publiceren van beleidsregels. Zo gaf de NMa in 2005 een informele
zienswijze over het betalingsverkeer en de garnalensector. De
toezichthouder publiceerde beleidsregels voor de taxibranche.
Over markttoezichthouders zei de bestuursvoorzitter van de NMa: We
werken vruchtbaar samen met collega-toezichthouders. Zeker met de
toezichthouders die nauw met ons werk verwant zijn, zoals de OPTA en
de op te richten Zorgautoriteit. We stemmen bijvoorbeeld onderzoeken
af, zodat bedrijven niet dubbel belast worden.
Jaaroverzicht 2005
Naast de Agenda voor 2006 presenteerde de NMa vandaag de eerste
cijfers over 2005. Het afgelopen jaar legde de NMa in 20 zaken
sancties op voor in totaal ruim EUR 141 miljoen, waaronder de boetes
aan de bouwbedrijven in de GWW- en installatiesector. Daarnaast legde
zij een boete op aan Broadcast Partners en Nozema Services voor het
maken van onderlinge afspraken rond de aanbesteding van de door de
overheid geveilde commerciële FM-radiofrequenties. Voor het eerst
werden ook op basis van de energiewetten sancties opgelegd en
energiegeschillen beslecht.
In 2005 zijn tien onderzoeken uitgemond in een vermoeden van een
overtreding, vastgelegd in een rapport, en nam de toezichthouder 80
besluiten inzake fusies, overnames en joint-ventures. In het oog
sprongen vooral een vijftal zaken over concentraties in de zorgsector,
waarbij de NMa aanvullend onderzoek noodzakelijk achtte. De
Informatielijn van de NMa behandelde ruim 15.000 tips, signalen en
klachten.
Bij de jaarlijkse bepaling van haar prioriteiten consulteert de NMa de
samenleving. De reacties op de consultatie, de NMa Agenda 2006 en het
Jaarbericht 2005 zijn te vinden op www.nmanet.nl
Een foto van de overhandiging van de NMa Agenda 2006 aan Minister
Brinkhorst is (rechtenvrij) beschikbaar via ANP fotonet en de digitale
beeldbank van het ANP.
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)