PERSBERICHT - 2006-01-06
Alleen consument bepaalt welke reisorganisatie de publiekswinnaar
wordt
Italië.nl geeft prijs voor beste reiswebsite
Het internetportaal Italië.nl reikt dinsdag 10 januari tijdens een
feestelijke bijeenkomst op de Italiëstand op de Vakantiebeurs 2006 de
'Premio BIS' uit voor de beste reiswebsite over Italië. BIS staat voor
Beste InternetSite. Uniek aan deze verkiezing is dat de consument
stemt, dus de uiteindelijke gebruiker en boeker en níet het
reisbureau. Dit in tegenstelling tot de (Internet-)Reisveren.
Naast de publieksprijs bekijkt ook een deskundige, onafhankelijke
vakjury de participerende websites op basis van vooraf vastgestelde
procedures en criteria.
Thema
Het thema van de prijs voor 2006 is Waar kan je als klant het meest
efficiënt je doel, je Italië-reis, bepalen? Hierbij wordt gelet op
snelheid van navigatie, gebruiksvriendelijkheid, vormgeving,
interactiviteit, actualiteit, inhoud en internetmarketing>
Prijsuitreiking
De prijsuitreikingen vinden op dinsdag 10 januari plaats op de
Vakantiebeurs Utrecht om 11.30 uur op de stand van Italie.nl. De stand
is te vinden in de doorgang van hal 8, standnr E222 naar de Italiëhal
7, standnr E002. De gigantische poort naar Italië, in de kleuren van
de bandiera Italiana, wijst je meteen de weg!
Aanleiding
"De aanleiding voor het in het leven roepen van deze prijs, is
tweeërlei. We wilden een goede opbouw van een website stimuleren,
omdat dit bijdraagt tot een toename van online boekingen. Hoe beter
een website in elkaar zit, des te meer boekingen deze krijgt. Een
andere reden was, dat ik het vreemd vond dat de consument, de
uiteindelijke boeker dus, bij de Reisveren geen stem had in de
nominaties. Als consumentenportaal begreep ik dat niet, nog steeds
niet trouwens; kleine, gespecialiseerde reisorganisaties en
directsellers maakten daarmee nooit een kans op een prijs. Dat was de
kiem voor onze Italie.nl Premio BIS", aldus Claudia Zanin van
Italie.nl.
Verkiezing
Op het internetportaal worden bezoekers opgeroepen de websites te
bezoeken en voor de verkiezing hun stem uit te brengen. Ook de
ontvangers van de Posta Prioritalie.nl die op 13.500 virtuele
deurmatten valt, worden opgeroepen te stemmen. De reisorganisaties
zijn vooraf aangemeld o.a. door bezoekers. De vakjury maakt
onafhankelijk van de consumenten een eigen keuze uit de participanten.
Vakjury
De inzendingen worden door de deskundige vakjury beoordeeld op het
eigen vakgebied. De jury bestaat uit:
- Karin Nijhuis: Internet-, multimediaspecialist, eigenaar van
Interimiar.
- Gerard Gielen: Marketing- & communicatiespecialist, eigenaar
Satellite Marketing.
- Vince Di Calogero: Werkzaam bij Alitalia, voorheen inkoper en
productmanager in de toeristenindustrie
Veel geraadpleegd
Italie.nl is het meest geraadpleegde internetportaal in Nederland en
België (Italia.be en Italie.be behoren tot hetzelfde initiatief) met
honderden pagina's informatie over Italië. Variërend van
reisinformatie over de verschillende regioni, rondreissuggesties,
recepten, gastronomische achtergrondinformatie, taallessen en
-lijstjes, maar ook met wekelijks nieuws en foto's uit la bella
Italia. In Club Italie heeft de bezoeker toegang tot een vijftal
virtuele Piazza's waar hij met anderen van gedachten kan wisselen. Ook
kan hij er met een druk op de knop brochures bestellen en
kortingsbonnen uitprinten.
Bezoekcijfers
Het portaal heeft in 2005 meer dan 700.000 bezoeken gehad waarbij
gemiddeld 6 pagina's per bezoek werden geraadpleegd. Een unieke
bezoeker komt gemiddeld 1,5 keer per maand terug op de website.
Ongeveer 14.000 bezoekers zijn (gratis) lid van Club Italie. Doordat
deze personen hun adresgegevens achterlaten ontstaat een goed profiel
van de gemiddelde bezoeker.