PERSBERICHT - 2005-08-08

Nieuwe projectmanager wil nummer één rol beurs verder versterken

Gerben Hardeman: Op Vakantiebeurs al kennismaken met je vakantieland'

Gerben Hardeman neemt voor de komende Vakantiebeurs, die van 10 tot en met 15 januari 2006 wordt gehouden in de Jaarbeurs Utrecht, het roer over van de huidige projectmanager Elisabeth Matos. Gerben is bij VNU Exhibitions al geruime tijd werkzaam als projectmanager voor vakbeurzen op het gebied van logistiek en beveiliging.

Tot 1999 deed Gerben Hardeman (foto) bij Amsterdam RAI een brede ervaring op met consumentenbeurzen door de organisatie van AutoRAI en FietsRAI. De nieuwe projectmanager ziet voldoende mogelijkheden om de nummer één positie van de Vakantiebeurs te handhaven en verder uit te bouwen. Elisabeth Matos gaat het Management Team van Jaarbeurs Utrecht versterken in de functie van General Manager Congres- en Vergader Centrum.

Duidelijke visie
Voortbouwend op het succes van Elisabeth heeft haar opvolger een duidelijke visie op de toekomst van de Vakantiebeurs. Hij noemt vier hoofdthemas: Het aanscherpen van de beursdoelstellingen bij exposanten, marketingcommunicatie, het matchen van de interesse van de bezoeker bij het aanbod en meer rendement voor onze exposanten. Gerben: Bovendien stelt een verdergaande samenwerking met onze deelnemers in de bezoekersmarketing ons in staat om de bezoeker aan de Vakantiebeurs te binden en om nieuwe doelgroepen aan te boren.

Prominente rol
VNU Exhibitions is primair een beursorganisatie maar onze rol gaat beduidend verder dan organiseren alleen. We ontwikkelen ons in verdergaande mate tot een marketingcommunicatiebedrijf, dat een prominente rol speelt als belangenbehartiger van een bepaalde sector, in mijn geval nu de vakantie- en reisbranche. Binnen onze overkoepelende rol moeten wij exposanten nadrukkelijk bijstaan om van hun beursdeelname een succes te maken. Het is onze taak om samen met het deelnemersveld al het nieuws in de reisbranche onder de aandacht te brengen. Nagenoeg alle media besteden aandacht aan de Vakantiebeurs, ervoor, tijdens en erna. De Nederlanders vinden het vakantienieuws heerlijk want het onderwerp roept voor verreweg de meesten positieve associaties op.

Vakantie-ervaringen
Gerben deed zelf vakantie-ervaringen op tijdens Europese trips en verwegbestemmingen. Na mijn studie 'Europese Studies' reisde ik een half jaar door Maleisië, Nieuw Zeeland en een deel van Australië. Later volgden vakanties in Midden en Zuid-Amerika. Deze bestemmingen zijn tot nu toe het meest favoriet. Landen als Ecuador, Brazilië, Cuba en Mexico. De atmosfeer, de mensen, al die muziek en vrolijkheid zijn me tot op de dag van vandaag bijgebleven. Maar, ik moet zeggen, verleden jaar ben ik in Zuid-Afrika geweest en mijn eerste ervaring met het Afrikaanse continent was geweldig. Dat smaakt naar meer.

'Spannend boek' Gevraagd naar zijn gevoel bij het onderwerp toerisme citeert Gerben een zinsnede die hij ooit ergens heeft gelezen: the world is a book and those who do not travel read only one page. Ook voor Gerben is de wereld een spannend boek en als hij weer eens ergens is geweest wil hij het liefst meteen door naar de volgende bladzijde.

Ik constateer dat in de huidige, moderne samenlevingen steeds meer zaken op elkaar beginnen te lijken. Vandaar dat ik, en met mij vele anderen op zoek gaan naar afwisseling. Dat kunnen bijzondere mensen, plaatsen of landschappen zijn, maar ook beleving en activiteiten. Toeristen die op zoek gaan naar het ongewone en het bijzondere krijgen daar veel energie voor terug. Aan de andere kant zijn er vakantiegangers die het liefst naar een bestemming gaan waar ze zich thuis voelen. Het leuke van het vakantieaanbod is dat er voor iedereen wat is.

IJzersterke kenmerken
Dat is ook absoluut een van de ijzersterke kenmerken van de Vakantiebeurs. Exposanten kunnen invulling geven aan alle vakantiewensen. Bezoekers worden geïnspireerd en op weg geholpen met het zoeken naar de bestemming die het meeste bij hun past. In veel gevallen door de mensen uit de vakantielanden zelf, maar vaak ook door spontane, nuttige tips van anderen die het land al vaak hebben bereisd. De komende jaren ziet Gerben zich uitgedaagd om het bijzondere karakter van de Vakantiebeurs en het uitgebreide reisaanbod naar specifieke doelgroepen vakantiegangers te communiceren en om de bezoekers te assisteren bij het plannen van de beursroute.

Internet aanvullend
Over het medium internet is hij heel duidelijk: Natuurlijk is daar veel informatie te vinden, vandaar dat we steeds intensiever gaan samenwerken met onze internetpartner NR6. Maar ik zie internet echt als aanvullend. Naast de Vakantiebeurs Live hebben we Vakantiebeurs.nl, ter wederzijdse versterking. De beurs is de prominente fysieke ontmoetingsplaats. De site willen we laten uitgroeien tot dé informatieplaats op het internet voor vakanties en reizen'.

Vakantiestemming
'Het grote voordeel van de beurs is dat mensen echt in vakantiestemming komen door te horen, zien, voelen, proeven, ruiken. Overal op de beursvloer is muziek, dans, worden lokale gerechten en drankjes geserveerd. Stemming beïnvloedt gedrag. Logische vervolgstap is dat de bezoekers zich persoonlijk laten adviseren door de standhouders bij het maken van hun definitieve keuze. De Vakantiebeurs is dus echt een persoonlijke kennismaking met je vakantieland, aldus Gerben Hardeman, de nieuwe projectmanager van de Vakantiebeurs.

Noot voor de redactie (