PERSBERICHT - 2005-08-08
Nieuwe projectmanager wil nummer één rol beurs verder versterken
Gerben Hardeman: Op Vakantiebeurs al kennismaken met je vakantieland'
Gerben Hardeman neemt voor de komende Vakantiebeurs, die van 10 tot en
met 15 januari 2006 wordt gehouden in de Jaarbeurs Utrecht, het roer
over van de huidige projectmanager Elisabeth Matos. Gerben is bij VNU
Exhibitions al geruime tijd werkzaam als projectmanager voor
vakbeurzen op het gebied van logistiek en beveiliging.
Tot 1999 deed Gerben
Hardeman (foto) bij Amsterdam RAI een brede ervaring op met
consumentenbeurzen door de organisatie van AutoRAI en FietsRAI. De
nieuwe projectmanager ziet voldoende mogelijkheden om de nummer één
positie van de Vakantiebeurs te handhaven en verder uit te bouwen.
Elisabeth Matos gaat het Management Team van Jaarbeurs Utrecht
versterken in de functie van General Manager Congres- en Vergader
Centrum.
Duidelijke visie
Voortbouwend op het succes van Elisabeth heeft haar opvolger een
duidelijke visie op de toekomst van de Vakantiebeurs. Hij noemt vier
hoofdthemas: Het aanscherpen van de beursdoelstellingen bij
exposanten, marketingcommunicatie, het matchen van de interesse van de
bezoeker bij het aanbod en meer rendement voor onze exposanten.
Gerben: Bovendien stelt een verdergaande samenwerking met onze
deelnemers in de bezoekersmarketing ons in staat om de bezoeker aan de
Vakantiebeurs te binden en om nieuwe doelgroepen aan te boren.
Prominente rol
VNU Exhibitions is primair een beursorganisatie maar onze rol gaat
beduidend verder dan organiseren alleen. We ontwikkelen ons in
verdergaande mate tot een marketingcommunicatiebedrijf, dat een
prominente rol speelt als belangenbehartiger van een bepaalde sector,
in mijn geval nu de vakantie- en reisbranche. Binnen onze
overkoepelende rol moeten wij exposanten nadrukkelijk bijstaan om van
hun beursdeelname een succes te maken. Het is onze taak om samen met
het deelnemersveld al het nieuws in de reisbranche onder de aandacht
te brengen. Nagenoeg alle media besteden aandacht aan de
Vakantiebeurs, ervoor, tijdens en erna. De Nederlanders vinden het
vakantienieuws heerlijk want het onderwerp roept voor verreweg de
meesten positieve associaties op.
Vakantie-ervaringen
Gerben deed zelf vakantie-ervaringen op tijdens Europese trips en
verwegbestemmingen. Na mijn studie 'Europese Studies' reisde ik een
half jaar door Maleisië, Nieuw Zeeland en een deel van Australië.
Later volgden vakanties in Midden en Zuid-Amerika. Deze bestemmingen
zijn tot nu toe het meest favoriet. Landen als Ecuador, Brazilië, Cuba
en Mexico. De atmosfeer, de mensen, al die muziek en vrolijkheid zijn
me tot op de dag van vandaag bijgebleven. Maar, ik moet zeggen,
verleden jaar ben ik in Zuid-Afrika geweest en mijn eerste ervaring
met het Afrikaanse continent was geweldig. Dat smaakt naar meer.
'Spannend boek'
Gevraagd naar zijn gevoel bij het onderwerp toerisme citeert Gerben
een zinsnede die hij ooit ergens heeft gelezen: the world is a book
and those who do not travel read only one page. Ook voor Gerben is de
wereld een spannend boek en als hij weer eens ergens is geweest wil
hij het liefst meteen door naar de volgende bladzijde.
Ik constateer dat in de huidige, moderne samenlevingen steeds meer
zaken op elkaar beginnen te lijken. Vandaar dat ik, en met mij vele
anderen op zoek gaan naar afwisseling. Dat kunnen bijzondere mensen,
plaatsen of landschappen zijn, maar ook beleving en activiteiten.
Toeristen die op zoek gaan naar het ongewone en het bijzondere krijgen
daar veel energie voor terug. Aan de andere kant zijn er
vakantiegangers die het liefst naar een bestemming gaan waar ze zich
thuis voelen. Het leuke van het vakantieaanbod is dat er voor iedereen
wat is.
IJzersterke kenmerken
Dat is ook absoluut een van de ijzersterke kenmerken van de
Vakantiebeurs. Exposanten kunnen invulling geven aan alle
vakantiewensen. Bezoekers worden geïnspireerd en op weg geholpen met
het zoeken naar de bestemming die het meeste bij hun past. In veel
gevallen door de mensen uit de vakantielanden zelf, maar vaak ook door
spontane, nuttige tips van anderen die het land al vaak hebben
bereisd. De komende jaren ziet Gerben zich uitgedaagd om het
bijzondere karakter van de Vakantiebeurs en het uitgebreide reisaanbod
naar specifieke doelgroepen vakantiegangers te communiceren en om de
bezoekers te assisteren bij het plannen van de beursroute.
Internet aanvullend
Over het medium internet is hij heel duidelijk: Natuurlijk is daar
veel informatie te vinden, vandaar dat we steeds intensiever gaan
samenwerken met onze internetpartner NR6. Maar ik zie internet echt
als aanvullend. Naast de Vakantiebeurs Live hebben we
Vakantiebeurs.nl, ter wederzijdse versterking. De beurs is de
prominente fysieke ontmoetingsplaats. De site willen we laten
uitgroeien tot dé informatieplaats op het internet voor vakanties en
reizen'.
Vakantiestemming
'Het grote voordeel van de beurs is dat mensen echt in
vakantiestemming komen door te horen, zien, voelen, proeven, ruiken.
Overal op de beursvloer is muziek, dans, worden lokale gerechten en
drankjes geserveerd. Stemming beïnvloedt gedrag. Logische vervolgstap
is dat de bezoekers zich persoonlijk laten adviseren door de
standhouders bij het maken van hun definitieve keuze. De Vakantiebeurs
is dus echt een persoonlijke kennismaking met je vakantieland, aldus
Gerben Hardeman, de nieuwe projectmanager van de Vakantiebeurs.
Noot voor de redactie (