Schuitema NV
Persberichten
A A A
C1000 Omzetbericht 4e kwartaal 2005
C1000 omzet in 2005 gelijk aan 2004
Schuitema, de organisatie achter C1000, heeft vandaag de omzet- en
marktaandeelresultaten bekend gemaakt tot en met het vierde kwartaal
van 2005 (52 weken).
De cijfers over 2004 zijn voor vergelijkingsdoeleinden herrekend op
basis van 52 weken.
Kerncijfers
Bedragen in EUR miljoen
in het 4e kwartaal (12 weken)
t/m het 4e kwartaal (52 weken)
2005 2004 mutatie 2005 2004 mutatie
Detailhandelsomzet C1000 906 919 -1,5% 3.876 3.872 0,1%
Omzet Schuitema*
746 746 0,0% 3.132 3.121 0,4%
Marktgroei (ACNielsen)**
4,4% 0,7%
Marktaandeel C1000 (ACNielsen)** 14,4% 15,3% -0,9% 14,8% 14,9% -0,1%
Aantal C1000 winkels (ultimo) 462 471 -9
* Omzet Schuitema onder voorbehoud. Omzet Schuitema 2004 op basis van
53 weken bedraagt EUR 3.181 miljoen
** voorlopige cijfers ACNielsen
Detailhandelsomzet
De C1000 detailhandelsomzet tot en met het vierde kwartaal (52 weken)
bedraagt EUR 3.876 miljoen en is nagenoeg gelijk aan 2004 op basis van
52 weken. Het marktaandeel over dezelfde periode is met 0,1% gedaald
en bedraagt 14,8%. Het aantal C1000 winkels ultimo 2005 is gedaald met
9 en bedraagt 462 (2004: 471).
Zoals uit de voorlopige ACNielsen cijfers blijkt is de markt in 2005
met 0,7% gegroeid op basis van 52 weken in 2004.
Omzet Schuitema
De omzet van Schuitema tot en met het vierde kwartaal steeg met 0,4%
van EUR 3.121 miljoen in 2004 (52 weken) naar EUR 3.132 miljoen in
dezelfde periode in 2005.
In de omzet van Schuitema tot en met het vierde kwartaal is rekening
gehouden met compensatie aan de detailhandel van EUR 33,8 miljoen in
verband met de prijzenslag (2004: EUR 33,0 miljoen op basis van 52
weken).
Commentaar directievoorzitter drs. J.G.B. Brouwer:
"In 2005 hebben we ten opzichte van 2004 nagenoeg een gelijkblijvende
omzet en marktaandeel gerealiseerd. In het vierde kwartaal is echter
een matige prestatie geleverd. Dit is onder andere verklaarbaar
doordat in 2004 de succesvolle pakkettenactie in het vierde kwartaal
plaats vond en in 2005 grotendeels in het derde kwartaal. Ook hebben
we in 2005 tien supermarkten gesloten waarvan naar verhouding de
meeste in het vierde kwartaal.
Voor het jaar 2006 hebben we een ambitieus programma. Woensdag 25
januari openen we onze eerste C1000 vierde generatie supermarkt in
Nuenen. Daarna volgen meerdere pilots. Verder gaan we onverminderd
door met het uitbreiden van ons assortiment en het verhogen van de
kwaliteit van onze C1000 locaties. Tenslotte hebben we in het kader
van ons 25 jarig C1000 jubileum speciale consumentenacties".
Marktaandelen
De in dit persbericht genoemde marktcijfers (bron: ACNielsen) zijn
gebaseerd op de nieuwe rekenmethode van ACNielsen, waarbij de omvang
van het supermarktkanaal in Nederland vanaf 2004 opnieuw is bepaald.
Deze nieuwe methode toont aan dat de totale geldomzet van het
supermarktkanaal groter is dan eerdere ramingen (+ 6,5%). Hoewel de
trends vergelijkbaar zijn, zijn de marktaandelen van alle retailers en
fabrikanten veranderd (zie voor meer informatie persbericht ACNielsen
3 juni 2005).
Resultaten
De financiële resultaten over het boekjaar 2005 zullen woensdag 1
februari na beurs bekend worden gemaakt.
Voor nadere informatie:
Schuitema n.v.
De heer K.J. van den Hoven
Tel. 033 - 453 33 33
GSM 06 - 53 252 104
Karel-jan.vandenhoven@schuitema.nl
www.schuitema.nl