Dienst Sociale Zaken voert klantvriendelijke werkwijze in
Geen maandelijks formulier meer voor veel bijstandscliënten
Per 1 januari 2006 voert de Dienst Sociale Zaken een nieuwe,
klantvriendelijke werkwijze in om het inkomen van mensen met een
bijstandsuitkering te controleren.
Mensen die geen inkomen hebben naast de uitkering, hoeven dat niet
meer maandelijks op te geven. Ook de naam van het formulier wijzigt:
het Rechtmatigheidsformulier (RMF) heet voortaan Inkomstenformulier.
Mensen met een bijstandsuitkering moesten tot nu toe iedere maand hun
inkomsten doorgeven via het Rechtmatigheidsformulier. De gemeente
heeft deze gegevens nodig om de hoogte van de maandelijkse uitkering
correct vast te stellen. Inkomsten worden namelijk gekort op de
uitkering; mensen krijgen hun inkomen aangevuld tot bijstandsniveau.
Maandelijks of 2 maal per jaar
De Dienst Sociale Zaken vraagt deze gegevens nu gerichter en
selectiever uit: alleen mensen die daadwerkelijk inkomsten hebben,
krijgen het Inkomstenformulier thuisgestuurd. Er wordt onderscheid
gemaakt tussen het soort inkomsten. Mensen met inkomsten uit werk,
ziektewet of ww ontvangen het formulier nog wel maandelijks. Mensen
met inkomsten uit AOW, WAO of pensioen moeten het formulier twee maal
per jaar invullen.
Eigen verantwoordelijkheid
Ontvangt iemand voor het eerst inkomsten, dan moet diegene dat
doorgeven via het Mutatieformulier. Belangrijk bij deze nieuwe
werkwijze is dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid van
gegevens méér bij de cliënt zelf ligt. Mensen zullen hier dan ook op
gewezen worden.
Klantvriendelijk en efficiënt
De Dienst Sociale Zaken werkt op deze manier klantvriendelijker en
efficiënter. Voor de cliënten is het prettiger niet meer iedere maand
het formulier in te vullen. Ook hoopt de dienst dat er minder vragen
zullen komen over de verzending en ontvangst van de formulieren.
Vragen?
Alle cliënten zijn begin januari ingelicht over de nieuwe werkwijze.
Met vragen kan men in de periode van 1 januari t/m 28 februari 2006
tussen 9.00 en 12.00 uur bellen met telefoonnummer (036) 539 95 00.
Gemeente Almere