Centraal Bureau voor de Statistiek
Persartikel
PB06-701
6 januari 2006
Jaarboek onderwijs in cijfers 2006 verschenen
Vandaag verschijnt het Jaarboek onderwijs in cijfers 2006. Dit is de achtste
Dit is een samenvatting editie van deze publicatie. Hierin presenteert het CBS ieder jaar zijn meest
van het Jaarboek recente cijfers over onderwijs in de vorm van korte artikelen, geïllustreerd met
onderwijs in cijfers grafieken, en tabellen. Het boek is bedoeld als naslagwerk voor iedereen die
2006 beroepshalve of anderszins geïnteresseerd is in het onderwijs in Nederland.
In het schooljaar 2004/'05 bevolkten ruim 3,6 miljoen leerlingen de klaslokalen
van het door de overheid bekostigde onderwijs. Dat was bijna 1 procent meer
dan een jaar eerder. Belangrijk voor de arbeidsmarkt is dat het aantal
geslaagden in het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs blijft
toenemen.
Meer geslaagden in het mbo
In 2003/'04 is het aantal geslaagden in het mbo met 5 procent toegenomen tot
140 duizend. Vooral het aantal gediplomeerden in de beroepsopleidende
leerweg (bol) steeg. Ongeveer 79 duizend leerlingen behaalden een diploma,
waarvan ruim 75 duizend in het voltijdonderwijs. Dat is een stijging van 8
procent ten opzichte van een jaar eerder. Met name de sectoren economie en,
zorg en welzijn droegen bij aan de toename van het aantal gediplomeerden.
Van alle geslaagden in de beroepsopleidende leerweg kreeg de helft een
diploma op het hoogste niveau binnen het mbo. Drie van de tien geslaagden
in deze leerweg stroomden in 2003 door naar het hbo. Bij mannen was de
animo voor een vervolgopleiding iets groter dan bij vrouwen.
Het aantal gediplomeerden in de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) steeg
met ruim 1 procent tot 60 duizend. In deze leerweg is de afgelopen jaren het
aantal geslaagden in de sector zorg en welzijn het sterkst gestegen. Van de
geslaagden in de beroepsbegeleidende leerweg haalde ongeveer 15 procent
een mbo-diploma op het hoogste niveau.
ln.... Aantal studenten in het hoger onderwijs blijft stijgen
sbc.... afname in de jaren negentig is ook het aantal studenten in het
In 2004/'05 stonden ruim 543 duizend personen ingeschreven in het hoger
onderwijs. Dat is 4 procent meer dan in het schooljaar ervoor. In de afgelopen
tien jaar is het aantal studenten in het hbo voortdurend toegenomen. Na een
wetenschappelijk onderwijs vanaf 1999/2000 ieder jaar gestegen. Meer dan
w de helft van de studenten in het hoger onderwijs is vrouw. Mannen kiezen
vooral bedrijfskunde, vrouwen gezondheidszorg en welzijn.
w
w
CBS Persbericht PB06-701 pagina 1 van 2
Opnieuw meer geslaagden in hoger onderwijs
Voor een doctoraalexamen of master slaagden in 2003/'04 ruim 23 duizend
studenten. Dat is een stijging van 6 procent ten opzichte van het voorgaande
jaar. Ongeveer 54 procent van de geslaagden was vrouw. De gemiddelde
leeftijd van de geslaagden was 25,1 jaar. Dit is even oud als acht jaar
geleden. Bij alle studierichtingen behaalden vrouwen hun diploma op een
gemiddeld jongere leeftijd dan mannen. Gemiddeld was de studieduur van de
geslaagden 64 maanden.
In het hbo steeg het aantal gediplomeerden voor de hoofdfase of
bacheloropleiding met 3 procent tot bijna 60 duizend. De studenten in het
voltijd hbo waren op het moment dat zij slaagden gemiddeld 23,4 jaar. Dat is
iets jonger dan acht jaar geleden. Ook hier geldt dat bij vrijwel alle
studierichtingen vrouwen op jongere leeftijd afstuderen dan mannen. De
gemiddelde studieduur van gediplomeerden in het voltijd hbo lag op 51
maanden.
Opleidingsniveau bevolking blijft toenemen
In 2004 had 65 procent van de personen in de leeftijd van 15-64 jaar minimaal
hoger secundair onderwijs afgerond. Dat was 58 procent in 1996. Hoger
secundair onderwijs is havo, vwo en mbo (niveau 2 en hoger). Een voltooide
opleiding op dit niveau wordt gezien als het minimum om succesvol de stap
naar de moderne arbeidsmarkt te maken. Een kwart van de bevolking had in
2004 een diploma hoger onderwijs. Het aandeel mensen dat hooguit
basisonderwijs heeft afgerond is tussen 1996 en 2004 gedaald van 14 naar
9 procent.
Verder in Jaarboek onderwijs in cijfers 2006
Naast de vaste informatie over leerlingen, onderwijsinstellingen en
onderwijsuitgaven komen aan bod de deelname aan het voortgezet onderwijs
naar herkomstgroepering, de schoolkleur in het voortgezet onderwijs, het
studierendement van brugklassers, post-initieel onderwijs en universitair
onderzoek. In het tabellengedeelte wordt een grote verscheidenheid aan
onderwijsgegevens overzichtelijk gepresenteerd.
CBS Persbericht PB06-701 pagina 2 van 2
---- --
Centraal Bureau voor de Statistiek