Bedrijven schrijven zonder toestemming geld af van rekening
23 december 2005
Consumentenbond constateert geregeld fouten bij automatische incasso
Zonder toestemming een bedrag incasseren van een bankrekening, een
stopgezette automatische machtiging die toch doorloopt en bedragen die
bedrijven verkeerd afschrijven. Deze problemen doen zich voor bij
automatische incasso's, zo blijkt uit een onderzoek van de
Consumentenbond. De resultaten staan in de Consumentengids van
januari. De bond vindt dat bedrijven zorgvuldiger om moeten gaan met
opdrachten om bedragen van een rekening af te schrijven.
Bijna iedereen heeft zijn telefoonbedrijf of energieleverancier
toestemming gegeven om het bedrag van de nota van zijn bankrekening te
halen. Een kwart van de bijna twaalfhonderd consumenten die meededen
aan het onderzoek van de Consumentenbond naar automatische incasso's,
laat weten dat zo'n incasso niet altijd vlekkeloos verloopt. 25% van
de problemen gaat over het incasseren van een bedrag zonder
toestemming. Andere klachten gaan over het doorgaan van afschrijvingen
nadat de klant zijn toestemming oftewel `machtiging' heeft
ingetrokken (14%) en bij ruim 13% gaat het over het afschrijven van
een onjuist bedrag.
Voor een automatische incasso kan een consument schriftelijk of
telefonisch toestemming geven. Bij een schriftelijke machtiging
onderteken je een kaart of eigen ontworpen machtiging en die stuur je
op naar het bedrijf dat vervolgens geld mag afschrijven. De machtiging
moet aan een aantal eisen voldoen. Zo moet er ondermeer opstaan welk
bedrag het bedrijf van je rekening mag afschrijven en hoe vaak en
wanneer het geld wordt afgeschreven. Bedrijven gebruiken machtigingen
waarop deze verplichte mededelingen ontbreken. Voor een telefonische
machtiging moet een bedrijf een bevestigingsbrief sturen. Dit wordt in
bijna de helft van de gevallen niet gedaan.
Uit het onderzoek blijkt dat voornamelijk energiebedrijven,
internetproviders en kabelmaatschappijen de mist in gaan. De
Consumentenbond vindt dat bedrijven zorgvuldiger met machtigingen om
moeten gaan en zich aan de voorwaarden moeten houden. Verder vindt de
bond dat consumenten ook op een andere manier moeten kunnen betalen.
Zeker als er fouten worden gemaakt met automatische incasso's moeten
mensen ook voor bijvoorbeeld een acceptgiro kunnen kiezen.
Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl
Consumentenbond