Doorbraak geschillenbeslechting makelaardij
15 december 2005
Vereniging Eigen Huis en Consumentenbond bereiken akkoord met
makelaarsorganisaties NVM en LMV
Klanten van NVM en LMV makelaars worden binnenkort beter beschermd. Op
15 februari 2006 treden de nieuwe consumentenvoorwaarden in werking
die Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond zijn overeengekomen
met beide makelaarsorganisaties.
Nadat in juni overeenstemming was bereikt met makelaarsorganisatie
VBO, hebben nu ook NVM en LMV besloten dat geschillen tussen de
aangesloten makelaars en hun klanten kunnen worden voorgelegd aan de
geschillencommissie Makelaardij van de Stichting Geschillencommissies
voor consumentenzaken in Den Haag (SGC). De geschillencommissie zorgt
voor een goedkope en snelle procedure. Met de toetreding van de NVM en
de LMV is een onafhankelijke en branchebrede geschillenbeslechting van
conflicten tussen consumenten en makelaars een feit.
Een belangrijke verbetering is dat de nieuwe consumentenvoorwaarden
een evenwichtige regeling waarborgen van de rechten en plichten van
zowel de consument als de makelaar. Zo kan de consument een opdracht
altijd opzeggen zonder dat hij de makelaar een schadevergoeding
verschuldigd is. Alleen vooraf overeengekomen kosten, bijvoorbeeld
voor advertenties, hoeven aan de makelaar te worden vergoed.
Ook op een ander punt zijn de nieuwe voorwaarden een belangrijke
verbetering voor de consument. Wie na intrekking van een opdracht zelf
zijn huis verkoopt, hoeft de makelaar niet alsnog courtage te betalen,
behalve als de makelaar bewijst dat de verkoop daadwerkelijk het
gevolg is van zijn inspanningen. Tot op heden lag dat precies
andersom: bij verkoop binnen drie maanden na het intrekken van de
opdracht moest de consument zien te bewijzen dat de verkoop van het
huis niet te danken was aan de inspanningen van de makelaar. Kon hij
dat niet, dan was hij alsnog courtage verschuldigd.
De klant van een NVM of LMV makelaar kan vanaf 15 februari 2006 met
alle geschillen over de dienstverlening van de makelaar bij de
geschillencommissie terecht. Voor schadevergoedingsclaims geldt
voorlopig nog een beperking tot EUR 10.000,-. De NVM en LMV staan
garant dat de makelaar de uitspraak van de commissie nakomt.
Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl
Consumentenbond