Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, tijdens de
bijeenkomst IJmond Primeur in Velsen.
(Alleen de uitgesproken tekst geldt)
Dames en heren,
Ik heb met veel plezier uw uitnodiging aangenomen om hier vandaag te
spreken.
Niet in de laatste plaats omdat IJmond Primeur zeer feestelijk klinkt.
Als een soort van Beaujolais Primeur, die weer in het land is. En dat
is een goede wijn die geen krans behoeft, net als uw regio. Daarom ben
ik graag op uw uitnodiging ingegaan.
Maar mijn aanwezigheid hier heeft uiteraard ook een serieuze
achtergrond. Dat heeft te maken met het economische belang van deze
regio en de link met de Noordvleugel, een economisch kerngebied van de
eerste orde. Vandaag praat ik u graag kort bij over mijn ambities met
de Noordvleugel en het belang dat ik aan deze economische pijler van
Nederland hecht. En uiteraard heeft deze regio - net als de rest van
Nederland - veel profijt van een economische krachtige en bereikbare
Noordvleugel. Sterker nog, een goed bereikbaar IJmond zorgt ervoor dat
de havens van de Noordvleugel niet vleugellam raken. Daar kom ik
straks nog op terug.
We staan met het programma Noordvleugel voor een paar grote en lastige
beslissingen, maar het gaat dan ook om grote belangen en veel geld.
Dat belang overstijgt de regio, want het overkoepelende doel van het
programma is economische structuurversterking, met het oog op de
internationale concurrentiepositie van Nederland. Ik vind het
belangrijk dat we dat brede perspectief blijven zien. Voor de
Noordvleugel gaat het om drie dingen: een adequate infrastructuur,
sterke steden en een vitale leefomgeving. Dat is snel gezegd en
opgeschreven, maar de praktijk is natuurlijk weerbarstiger. De
toekomst van de Noordvleugel overschrijdt alle bestuurlijke grenzen:
tussen de ministeries, maar ook tussen Rijk en regio. Vandaar dat het
kabinet voor de Noordvleugel kiest voor een programma-aanpak. Dat
betekent dat we de ontwikkelingen in die gebieden integraal tegen
elkaar gaan afwegen. En het houdt ook in dat we inwoners,
bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en de regionale overheden
nauw bij de besluitvorming betrekken. Want het gaat om ingrijpende
beslissingen waar een breed draagvlak voor nodig is.
Volgend jaar wordt cruciaal. Dan beslist het kabinet over de samenhang
en fasering tussen de verschillende projecten. De belangrijkste knoop
die we gaan doorhakken is die over de toekomst van de wegverbinding
Schiphol-Amsterdam-Almere. De kernvraag in de lopende planstudie is of
er een nieuwe verbinding moet komen tussen de A6 en A9, of dat we de
huidige verbinding A6/A1/A9 moeten opwaarderen. Daarmee hebben we
meteen een onderwerp bij de kop dat ook maatschappelijk gezien
behoorlijk wat losmaakt. De brede programma-aanpak moet zich dus
volgend jaar al in de praktijk bewijzen. Enkele andere projecten uit
het Noordvleugelprogramma zijn Mainport Schiphol, de Amsterdam Zuidas
en de ontwikkeling van Almere.
Dames en heren, alles bij elkaar heb ik in de Nota Mobiliteit voor de
periode 2010-2020 ongeveer vierenhalf miljard euro opzij gezet voor de
verbetering van de infrastructuur in de Noordvleugel. Dat is heel veel
geld , maar - ik zeg het maar eerlijk - het is niet genoeg om alle
knelpunten op te lossen. Ik kijk dus ook nadrukkelijk naar de andere
partijen, ook naar u als ondernemer en werkgever.
Werkgevers hebben namelijk een belangrijke sleutel in handen om veel
spitsverkeer van de weg te halen. Flexibele werktijden helpen
bijvoorbeeld enorm om het verkeer te spreiden. En ook telewerken is
technisch gezien gemakkelijker dan ooit. Maar werknemers moeten het
wel kunnen en mogen, en daar bent u dus aan zet.
Ik kijk ook naar investeerders, omdat ik vind dat we in dit land veel
meer zaken via publiek-private samenwerking moeten regelen. Niet omdat
ik geloof in gratis geld, maar wel omdat de dingen met PPS vaak
sneller, efficiënter en eerder kunnen realiseren. Het heeft lang
geduurd, maar PPS komt in Nederland nu eindelijk goed van de grond. Ik
heb een paar dagen geleden het eerste snelwegtraject - de A59 -
geopend dat via PPS is aangelegd: in recordtempo en tegen lagere
kosten. De tweede Coentunnel gaan we ook nog dit jaar PPS'en. Een mooi
voorbeeld van betrokkenheid van het bedrijfsleven in deze regio is ook
de omlegging van de A9 bij Badhoevedorp, waarvoor ik onlangs een
bestuursovereenkomst tekende met de provincie, gemeente, Schiphol als
private partij en anderen.
Voor uw regio is bereikbaarheid natuurlijk ook van essentieel belang.
IJmond ligt aan de mond van het Noordzeekanaal en is daarmee de
toegangspoort voor de havens in de Noordvleugel. Door deze ligging en
door de nabijheid Schiphol is deze regio een essentieel logistiek
knooppunt.
Het gebied Zeehavens Amsterdam, met Amsterdam, Zaanstad, Beverwijk en
IJmuiden groeit en bloeit. Een economische motor voor Nederland, met
een toegevoegde waarde van bijna 5 miljard euro en werkgelegenheid
voor bijna 70.000 mensen.
En die cijfers zullen naar verwachting verder stijgen. Het
internationaal goederenvervoer maakt een sterke groei door. De havens
in de regio behoren tot de snelste groeiers in Noord-West Europa. Dat
biedt dus kansen voor meer werkgelegenheid, maar ook bedreigingen in
die zin dat de bereikbaarheid onder druk komt te staan. Daarom moeten
alle partijen - overheden en bedrijfsleven -investeren. En dat gebeurt
gelukkig ook. Enkele voorbeelden:
· Binnen Gebiedsgericht Benutten IJmond werken alle wegbeheerders -
gemeenten, provincies en Rijkswaterstaat - samen aan een verbetering
van de bereikbaarheid van de regio IJmond. Medio volgend jaar zal naar
verwachting een maatregelenpakket klaarliggen. De focus ligt bij het
beter benutten van de huidige infrastructuur. Ik ben verheugd dat alle
overheden onlangs toe hebben gezegd hiervoor de nodige middelen te
willen vrijmaken. De samenwerking tussen overheden is dé manier om
samen de bereikbaarheidsproblematiek aan te pakken;
· Een tweede voorbeeld noemde ik net al: de bestuursovereenkomst voor
de financiering van de omlegging van de A9 bij Badhoevedorp. In 2015
moet die omlegging klaar zijn;
· Iets heel anders is dat we de de komende jaren circa 80 miljoen euro
besteden aan de toegang Zeepoort Ijmond. Uiterlijk in 2008 gaan we ook
opnieuw praten over de noodzaak van een tweede zeesluis. En we
beginnen binnenkort samen met het Gemeentelijk Havenbedrijf Amsterdam
ook aan de aanleg van een Walradarsysteem.
Kortom, genoeg werk aan de winkel!
Dames en heren,
`IJmond Ijzersterk' en `IJmond Veelzijdig' zijn titels van staalharde
economische stimuleringsprogramma's. Dat klinkt mooi, u bent een
kampioen in ijzersterke motto's. Maar belangrijker nog dan al deze
motto's is dat zij ook de lading dekken. En gelukkig is dat ook het
geval. Deze regio werkt de laatste jaren keihard aan het verder
ontwikkelen van haar economische kracht. En mét resultaat. De
werkgelegenheid trekt aan, bedrijven maken weer winst. Kortom, een
ijzersterke comeback!
Dat gebruik van het woord IJZER en STAAL is natuurlijk niet
verbazingwekkend met de nabijheid van Corus. Een van de belangrijkste,
zo niet dé belangrijkste werkgever in deze regio met ruim 9.000
werknemers. Een werkgever die investeert in een gezonde economische
toekomst. Zo heeft Corus onlangs een belangrijke investering van 223
miljoen euro bekendgemaakt voor Corus in IJmuiden. Een investering die
bijdraagt aan de doelstelling van Corus: `Best supplier to best
customers'. En dat alles gericht op de langetermijnstrategie die moet
leiden naar een sterke mondiale marktpositie onder het motto `Corus
Way'. Ook alweer van zo'n ijzersterk motto.
Dames en heren, gelukkig tekent het economisch herstel zich langzaam
af. De werkgelegenheid trekt aan, net als de investeringen, en onze
bedrijven gaan weer winst maken. Al met al kunnen we zeggen dat de
patiënt Nederland en ook de regio IJmond aan de beterende hand is. En
daarop wil ik straks - wellicht met een glas Beaujolais Primeur -
graag met u toosten.
Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat