Itteren
Gesponsord door: Ankerpoort
NIEUWS
enquete Dorpswinkel
9-dec-2005, Elise Oosterbaan
Aan:
- bewoners Itteren
- verdere betrokkenen
Maastricht, 7 december 2005
Betreft: dorpswinkel en enquêteresultaten
Geachte mevrouw, heer,
Graag willen we u informeren m.b.t. de dorpswinkel en de eerder
gehouden enquête. Omdat we het als gemeente van groot belang achten
dat Itteren als kleine kern beschikt over een dorpswinkel, willen we u
op de hoogte brengen van de enquêteresultaten op basis van een
samenvatting hiervan. In overleg met de Dorpsraad Itteren en de
familie Prevoo sturen we u via deze brief informatie toe.
Sinds enkele jaren exploiteren de heer en mevrouw Prevoo de
dorpswinkel in Itteren. Sinds enige tijd is er ook een buurtsuper in
Borgharen in gebruik. De dorpswinkel in Itteren is een noodwinkel.
Knelpunten zijn m.n. de onvoldoende klimaatbeheersing van de winkel en
het te kleine oppervlak voor verkoop en opslag. Dhr. Prevoo is vast
van plan een dorpswinkel in Itteren voort te zetten en is daarom op
zoek naar een ander, gebouwd pand hiervoor zodat Itteren ook in de
toekomst voorzien blijft van een winkel. Dit zal vóór zomer 2006
moeten gebeuren.
Ook de Dorpsraad vindt een dorpswinkel van groot belang en is alert
als het gaat om het zoeken naar een ander geschikt, permanent pand
voor deze winkel. Mogelijk heeft ook u suggesties?
De gemeente zal, zodra het zover is, e.e.a. procedureel binnen de
regelgeving begeleiden en faciliteren.
Ter verdere verbetering van hun winkelexploitatie hebben dhr. en mw.
Prevoo vóór de zomer een klantentevredenheidsonderzoek gehouden in
Itteren m.b.t. de dorpswinkel. Er zijn 450 enquêteformulieren
verspreid. Veel bewoners van Itteren hebben meegedaan aan de enquête.
Bijna de helft van de enquête-formulieren is teruggestuurd wat wijst
op een hoge respons en grote betrokkenheid bij de dorpswinkel.
Mogelijk heeft ook u meegedaan. Voor uw medewerking bedanken dhr. en
mw. Prevoo u vriendelijk.
Wat waren de resultaten van deze enquête?
Winkelbezoek:
- 77 % van de personen die de enquête hebben teruggestuurd, gaven aan
dat zij de winkel minimaal één maal per week bezoeken, een aantal veel
vaker;
- 12 % gaf aan het merendeel van hun dagelijkse levensbehoeften bij de
dorpswinkel te kopen;
- 65% gaf aan het merendeel van de boodschappen elders te kopen, m.n.
bij een supermarkt elders;
Enkele conclusies:
- de mensen die de winkel regelmatig bezoeken, zijn in het algemeen
tevreden, met enkele aandachtspunten (zie onder tips/suggesties). Dit
betekent ook dat men blij is met een dorpswinkel in Itteren en dat dus
een winkel in Itteren van groot belang is.
- op basis van de enquête kan gesteld worden dat een winkel in Itteren
zeker levensvatbaar is.
Genoemde punten/suggesties:
- als belangrijkste redenen om de dorpswinkel te bezoeken werden
genoemd: nabijheid, verse producten (m.n. brood), vergeten
boodschappen;
- positief: meerderheid van geënquêteerden beoordeelde sfeer en
bediening als positief;
- wat wordt gemist? genoemd werden: onvoldoende accommodatie en
inrichting, beperkt assortiment;
- prijsniveau: een kleine meerderheid van de geënquêteerden vond het
prijsniveau gemiddeld, een minderheid beoordeelde het prijsniveau als
aan de hoge kant; een (wekelijkse) reclamefolder met aanbiedingen
(o.a. van het huismerk) zou erg gewaardeerd worden.
- tips/suggesties genoemd door geënquêteerden: ruimere openingstijden,
dagelijks vers brood/gebak, dagelijks verse groenten/fruit,
klimaatbeheersing in de winkel.
We hopen dat er op niet te lange termijn een andere geschikte locatie
voor de dorpswinkel beschikbaar is. Voor meer informatie kunt u
contact opnemen met dhr. of mw. Prevoo, de dorpsraad Itteren, of met
hr. P.P. v.d. Wouw (tel: 3504767, gemeente/afdeling Economische
Zaken).
Met vriendelijke groet,
Elise Oosterbaan
- tel: 3504216 / afd. Communicatie
- email: elise.oosterbaan@maastricht.nl