Contactpersoon
-
Datum
9 december 2005
Ons kenmerk
FEZ/2005/1147
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
2
Uw kenmerk
-
Onderwerp
Financiële doorwerking kasmaatregelen 2005
Nadere informatie onderhoudsbudget Spoorwegen
Geachte voorzitter,
Met deze brief geef ik invulling aan de toezegging bij de
begrotingsbehandeling VenW inzake de financiële doorwerking van
kasmaatregelen 2005. Daarnaast maak ik van de gelegenheid gebruik om u
nadere informatie te verstrekken ten aanzien van het onderhoudsbudget
Spoorwegen. Dit naar aanleiding van een verzoek van uw Kamer tijdens de
technische briefing MIT, van 30 november 2005.
Financiële doorwerking kasmaatregelen 2005
Vooruitlopend op de indiening van de 2e Suppletore wet heb ik u, met mijn
brief van
3 oktober 2005, geïnformeerd over de verwachte onderuitputting 2005. In
deze brief heb ik u ook op de hoogte gesteld van het feit dat ik over zou
gaan tot een aantal financieel technische maatregelen die leiden tot hogere
uitgaven in 2005 en lagere uitgaven in latere jaren.
Tijdens de behandeling van de begroting van Verkeer en Waterstaat is door
de heer Hofstra gevraagd de financiële doorwerking van de kasmaatregelen
2005 die opgenomen zijn in de 2e Suppletore wet naar aan leiding van de
Najaarsnota', inzichtelijk te maken. De kasmaatregelen die daar zijn
genoemd, zijn versnelde betalingen Randstadrail, compensatie 3 BOR-regio's
en A2 passage Maastricht en afkopen Brokx-nat. In bijlage 1 zijn deze
kasmaatregelen verbijzonderd en is de "vrijval" in latere jaren
inzichtelijk gemaakt.
Ik wil hierbij de aantekening maken dat de "vrijval" van begrotingsgelden
als gevolg van deze kasmaatregelen niet vrij besteedbaar is. De in 2005
vrijvallende middelen zijn in de toekomst uiteraard noodzakelijk om de
projecten te kunnen voortzetten en afronden. De "vrijval" die in latere
jaren ontstaat door de kasmaatregelen wordt dan ook teruggegeven aan de
programma's/projecten van waaruit de kasmaatregelen nu worden gefinancierd.
Zoals ik heb aangegeven tijdens het begrotingsonderzoek zal in het vervolg
in het verdiepingshoofdstuk van de ontwerpbegroting Infrastructuurfonds
meer aandacht worden besteed aan de inzichtelijkheid van de budgettaire
neutraliteit van de diverse kasschuiven.
Onderhoudsbudget Spoorwegen
In bijlage 2 heb ik de onderverdeling van het onderhoud spoor opgenomen
voor de periode 2005-2010 (zie ook MIT/SNIP-projectenboek 2006 paragraaf
4.1, blz 61) en voor de periode 2011-2020.
In de eerste tabel is de 1e fase herstelplan spoor verwerkt. Niet verwerkt
in deze tabel zijn de geraamde uitgaven aan de HSL Infraprovider (geraamd
op artikel 13.4) en de middelen voor de 2e fase herstelplan spoor. Dat
laatste omdat over de toevoeging aan het onderhoudsbudget nog definitieve
besluitvorming moet plaatsvinden.
De 2e fase van het herstelplan zal waarschijnlijk bestaan uit:
* Instandhoudingsmaatregelen (waaronder vervangingsinvesteringen)
* Reductie primaire storingen (waaronder kleine benuttingsmaatregelen)
* Oplossen knelpunten op baanvakken en stations (waaronder
capaciteitsknelpunten)
Aanvullend zou ik u willen verwijzen naar de verdiepingsbijlage
Infrastructuurfonds 2004 (Plannen van Aanpak Beheer en Onderhoud) voor een
nadere toelichting op de onderverdeling van het Herstelplan.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Bijlage 1:
Toelichting:
Afkopen:
In de jaren 1995, 1994, en 1988 zijn het beheer en onderhoud aan
respectievelijk het Noordhollandsch Kanaal, kanaal Almelo-de Haandrik en
het kanaal Walcheren overgedragen aan lagere overheden. De reden voor deze
overdrachten is het feit dat deze kanalen geen hoofdvaarwegen zijn en
derhalve niet tot de rijksoverheidstaak behoort. De overdrachten zijn
gepaard gegaan met jaarlijkse bijdragen aan de betrokken lagere overheden
voor de beheer- en onderhoudskosten. In de betreffende contracten is de
mogelijkheid opgenomen om de jaarlijkse bijdragen te beëindigend onder het
doen van een uitkering ineens. Van deze clausule wordt thans gebruik
gemaakt. Deze contracten staan ook bekend onder de noemer "Brokx-nat".
Randstadrail:
Op basis van voortgang van het werk (geleverde prestaties) kan eerder dan
begroot worden betaald. In de overeenkomst is de mogelijkheid opgenomen dat
er eerder betaald wordt dat dan begroot, indien de voortgang van de
werkzaamheden dat toelaat. Van deze mogelijkheid wordt nu gebruik gemaakt.
A2 Passage Maastricht:
Dit bedrag wordt versneld vrijgemaakt ten behoeve van de minnelijke aankoop
van flats langs het mogelijke (tunnel)trace.
Versnelde betaling BOR-regio's:
Aan de 3 BOR regio's Amsterdam, Rotterdam en Haaglanden is in 2002
toegezegd dat compensatie zou plaatsvinden voor het niet doorgaan van het
spitstarief. De compensatie zou plaatsvinden vanaf 2005 of zoveel eerder
als de begroting dit toelaat. Van deze laatste mogelijkheid wordt thans
gebruik gemaakt.
Bijlage 2
Beheer en Onderhoud Spoorwegen periode 2005 - 2010
Beheer en Onderhoud Spoorwegen periode 2011 - 2020
|Categorie (p.p. 2004) |Onderho|Vervangi|Subtot| | |ud |ng en |alen | | | |benuttin| | | | |g | | |Onderhoud bestaande net |7,9 | | | |(incl. apparaat) | | | | |Onderhoud nieuwe infra |1,3 | | | |(HSL) | | | | |Onderhoud nieuwe infra |0,4 | | | |(overig) | | | | |Effect intensiteit |0,2 | | | |Kleine infra maatregelen |0,6 | | | |Kapitaallasten |1,2 | | | |Efficiency (incl. Booz |-1,6 | | | |Allen & Hamilton eff.) | | | | |Gebruiksvergoeding |-2,4 | | | |Overige opbrengsten |-0,2 | | | |Vervangingsinvesteringen | |5,9 | | |spoor | | | | |Benutting, Herstelplan | |0,2 | | |Tweede Fase | | | | | |7,3 |6,1 |13,4 |