Team Repsol Mitsubishi Ralliart is klaar voor âLe Dakarâ
(12/8/2005)
De laatste grote test voor âLe Dakarâ in de Verenigde Arabische
Emiraten verried andermaal de kwaliteiten van Mitsubishiâs
Dakar-equipes. Nu zijn de laatste voorbereidingen voor De Woestijnrace
Van Het Jaar achter de rug en wordt gehoopt op een zesde
achtereenvolgende overwinning, waarmee het totaal op 11 zeges in 24
jaar zou komen.
Teamleider Dominique Serieys: âVorig jaar stond het team onder enorme
druk om die unieke en ongelofelijke 10e Dakar-overwinning te
realiseren. Mijn taak als directeur van MMSP is er dan voor te zorgen
dat de druk niet op de schouders van onze rijders komt te liggen. Dat
is een van de vele geheimen van ons succes. Het grootste geheim is
onze strategie en dat blijft ook ons geheim. Maar de basis van onze
resultatenreeks in deze zwaarste woestijnrally van het jaar wordt
steeds gelegd in de voorbereiding. Die duurt 18 maanden, dus we zijn
nu al een half jaar bezig met Dakar 2007.â
Teamgeest & ervaring
Het voor iedereen zichtbare âgeheimâ van Mitsubishiâs
Dakar-zegetochten is gelegen in de combinatie van teamgeest en de
ervaring. Het heeft niet zozeer te maken met het budget of de grootte
van de organisatie. Feitelijk werkt Mitsubishi met een relatief kleine
organisatie; in Frankrijk werken er 48 man aan het project en bij het
Mitsubishi Motors Motor Sport Team in Nagasaki nog eens dertig.
Tijdens de rally zelf zijn er ter plaatse in totaal 59 mensen van
betrokken. Daarvan zijn de belangrijksten toch wel de âpilotenâ, want
zij hebben het stuur van de Pajeroâs Evolution MPR12 in handen. Dit
jaar zijn dat regerend kampioen Stéphane Peterhansel, tweevoudig
Dakar-winnaar Hiroshi Masuaoka, Joan âNaniâ Roma en Luc Alphand. De
respectievelijke bijrijders zijn: Jean-Paul Cottret, Pascal Maimon,
Henri Magne en Gilles Picard.
Stéphane Peterhansel, die Dakar deze keer voor de derde
achtereenvolgende keer op zijn naam zou kunnen schrijven, heeft er aan
de vooravond van het spectaculaire evenement alle vertrouwen in:
âJean-Paul en ik hebben samen een uitstekende staat van dienst en we
zijn heel goed voorbereid op alles wat ons te wachten zou kunnen
staan, hoewel Dakar natuurlijk een uiterst onvoorspelbare rally
blijft. De route belooft erg lastig te zijn dit jaar, maar we zijn
bijzonder gemotiveerd en ik kijk uit naar de start.â
Hiroshi Masuoka is zeer te spreken over de technische vooruitgang die
voor dit jaar is geboekt met de Pajero Evolution MPR12: âDe nieuwe
auto is zowel erg sterk als zeer snel en ik denk dat het in zijn soort
de beste ter wereld is. Daarom ben ik erg blij voor dit team te mogen
rijden. Ik voel dat ik Dakar voor de derde keer kan winnen.â
Luc Alphand, de oud skikampioen die furore maakte als de eerste
coureur die in een auto met dieselmotor aan Dakar deelnam, eindigde
vorig jaar (in zân eerste Dakar als Mitsubishi-fabrieksrijder) als
tweede en ziet de woestijn als zân belangrijkste vijand: Ik ben
eigenlijk gemaakt voor koude omstandigheden en mijn eerste Dakar was
dan ook een totale ramp. Maar ik heb nu veel meer ervaring en ik raak
langzamerhand gewend aan de woestijn. Dit jaar is alles mogelijk.â
Joan Roma is net als Peterhansel van oorsprong een motorrijder en won
dit jaar de Baja Spanje met Mitsubishi. In Dakar 2005 eindigde âNaniâ
als zesde en hij droomt ervan Dakar op vier wielen te winnen: âAls
kind kreeg ik van mân moeder ooit het Dakar-jaarboek. Vanaf dat moment
ben ik deze rally gaan volgen en het was dan ook ongelofelijk dat ik
Dakar 2004 op een motorfiets won.â
Pajero Evolution MPR12
De vier Pajeroâs die tijdens de Nieuwjaarsnacht in Lissabon van start
zullen gaan, zijn van het type Evolution MPR12 - wat een
doorontwikkeling is van de MPR11 - waarbij vooral veel extra aandacht
is besteed aan betrouwbaarheid. De differentieels en de schokdempers
zijn met dat doel volledig herzien.
Wijzingen in het reglement dwongen Mitsubishi een niet verstelbare
luchtinlaat te monteren, de magnesium wielen te vervangen door
zwaardere aluminium exemplaren (5 kg per stuk) en veer/dempersettings
aan te passen in verband met de zwaardere wielen en het ontbreken van
de actieve stabilisatorstangen. Daarnaast zijn er diverse speciale
motorkarakteristieken ontwikkeld voor de verschillende omstandigheden
op de diverse proeven in de Dakar-rally. Technisch directeur Thierry
Viardot benadrukt dat de hoge temperaturen (dempers kunnen een
temperatuur van 200 graden Celsius bereiken op âkamelengrasâ) en de
gewichtsverdeling de meest kritische factoren zijn. âPas als de 500
liter tank half leeg is, bereiken we een 50:50 verdeling.â
AutoRai