Veilig Amsterdam
Bureau Verkeershandhaving - Trajectcontrole start op 80-km snelwegen
rond 4 grote steden
06/12/2005 - Sinds zaterdag 3 december wordt de snelheid van
automobilisten op de 80-km snelwegen rond vier grote steden
gecontroleerd door middel van trajectcontrole. Op deze snelwegen is op
1 november de snelheid verlaagd naar 80 km per uur om de
luchtkwaliteit in de omgeving te verbeteren. Na een overgangsperiode
om te wennen aan de nieuwe snelheid, gaat vanaf morgen de
trajectcontrole aan. Iedere auto die dan nog te snel rijdt krijgt
hierdoor automatisch een bekeuring. Trajectcontrole is een effectief
middel tegen te hard rijden en zorgt veelal voor een sterke daling van
het aantal overtreders.
Trajectcontrole gaat vanaf 3 december aan bij Amsterdam op de A10 West
(knp. Nieuwe Meer en Coentunnel in beide richtingen), bij Rotterdam op
de A20 (knp. Kleinpolderplein en Terbregseplein in beide richtingen),
bij Utrecht op de hoofdrijbaan en de parallelbanen A12 (knp. Oudenrijn
en Lunetten in beide richtingen) en bij Den Haag op de A12 (Prins
Clausplein en Utrechtsebaan in beide richtingen).
Hoe werkt trajectcontrole?
Bij trajectcontrole hangen cameras op verschillende punten langs de
weg, die opnames maken van ieder passerend voertuig. Met deze beelden
berekent een computer de gemiddelde snelheid. Ligt die hoger dan de
maximumsnelheid, dan krijgt de weggebruiker een bekeuring thuis
gestuurd. Als het systeem is ingeschakeld, is de pakkans 100%.
Trajectcontrole is niet bedoeld als vervanging van de flitspalen, maar
is een aanvulling op de bestaande controlemethoden (flitspalen,
lasergun, mobiele radarapparatuur, videosurveillance etc.).
Ringweg A10 Jan van Galenstraat
Kijk ook bij
> Als u meer wilt weten over verkeersveiligheid, regels, boetes en
handhaving, kijk dan ook op de website van Bureau Verkeershandhaving »