Blauw New Media
---
Opmars digitale camera stimuleert nieuwe manieren van fotos delen
Rotterdam , 6 december 2005
De digitale fotocamera is in een paar jaar tijd gemeengoed geworden
binnen de Nederlandse huishoudens: medio 2005 is inmiddels in meer dan
de helft van alle huishoudens (54%) minimaal één digitale camera
aanwezig. In een jaar tijd is het aantal gebruikers van een digitale
camera toegenomen met 1,7 miljoen gebruikers tot 8,4 miljoen. Met name
de sterk verbeterde prijs-kwaliteitverhouding van de cameras zorgt
voor deze sterke stijging; zo bezit de helft van alle digitale
fotografen inmiddels een camera met een resolutie van minimaal 4
MegaPixels, terwijl men gemiddeld 30 Euro minder heeft besteed aan het
laatst gekochte toestel. Deze cijfers komen uit de Monitor Digitale
Fotografie 2005, een periodiek onderzoek naar de markt voor digitale
cameras van onderzoeksbureau Blauw Research.
Met de digitale camera wordt door de bezitters flink gefotografeerd;
gemiddeld maakt een digitale camera bezitter 55 fotos per maand, en de
helft van de bezitters neemt elke week wel één of meerdere fotos.
Doorgaans worden deze fotos bewaard op de PC of op de PC bekeken. Het
traditionele fotoalbum wordt meer en meer vervangen door nieuwe
manieren van fotos met elkaar delen, zoals het e-mailen van fotos, het
op de TV bekijken van fotos of het verspreiden van fotos via een
online fotoalbum. Reeds 1 op de 3 gebruikers geeft aan (wel eens)
gebruik te maken van een online fotoalbum.
Toch laat nog 6 op de 10 digitale fotografen in meer of mindere mate
digitale fotos afdrukken door een afdrukservice. Het merendeel van
deze groep gaat hiervoor de deur niet meer uit; van alle digitale
afdrukkers heeft tweederde de laatste keer gebruik gemaakt van een
online afdrukservice. Van alle afdrukservices (online en offline) zijn
met name Kruidvat, Albert Heijn en Hema populair.
Opzet Monitor Digitale Fotografie 2005
Blauw Research beschrijft met dit onderzoek periodiek de markt voor
digitale fotografie. In het rapport worden aanschaf, bezit en gebruik
van digitale fotocameras beschreven. Daarnaast wordt ingegaan op hoe
digitale fotografen omgaan met gemaakte fotos, inclusief gebruik en
tevredenheid van verschillende afdrukservices. Het onderzoek is eind
september tot en met begin oktober gehouden onder een groep van 697
mensen, waarvan 550 bezitters van een digitale fotocamera. Het
veldwerk is uitgevoerd via Opinieland.nl en is gewogen op basis van
leeftijd, geslacht en opleiding teneinde een representatief beeld te
krijgen van de Nederlandse digitale camera-bezitter.
Oriëntatie, aanschaf, bezit & gebruik van digitale cameras wordt in
kaart gebracht, zoals o.a.: aantal fotos dat men maakt, wat doet men
met gemaakte fotos en in welke mate (opslaan, afdrukken, printen).
Daarnaast wordt ingezoomd op afdrukgedrag: welke afdrukservices kent
men? Wat is de tevredenheid met de verschillende afdrukservices en
welke aspecten zijn daarbij het meest belangrijk?
Noot voor de pers:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Frank Sibbel; +31 10
4000 917; Blauw Research BV
Over Blauw
Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland
met circa 70 medewerkers en een omzet van 7 mln. Ze ondersteunt
bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden
tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van
middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten
op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor
betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers
vooruit te helpen. Blauw Research heeft vier kerncompetenties:
Business Performance, Marketing & Market Intelligence, Corporate
Communications en Beleid in de publieke sector.
« terug