Ondertekening contract Geschillencommissie Makelaardij
2 december 2005
De Consumentenbond, de Stichting Geschillencommissies voor
Consumentenzaken (SGC) en VBO Makelaar hebben de overeenkomst over de
oprichting van een Geschillencommissie Makelaardij officieel
ondertekend. Directeur van de Consumentenbond Klaske de Jonge,
voorzitter van de SGC Ria Oomen en secretaris/directeur van VBO
Makelaar Michiel Goofers zetten in Den Haag hun handtekening onder het
contract dat 1 januari ingaat.
Met ingang van 1 januari 2006 kunnen klanten van VBO-makelaars
klachten tot een bedrag van 10.000 euro laagdrempelig, snel en
goedkoop laten behandelen door de Geschillencommissie Makelaardij, een
objectief en door de overheid gedragen instituut. In juni besloten de
drie partijen tot de oprichting van dit onafhankelijke instituut.
Een dertigtal branches heeft zich al bij de SGC aangesloten, waaronder
de reisbranche, de hypothecaire adviseurs, de advocatuur, de bancaire
sector en de ziekenhuizen. De Geschillencommissie, die wordt benoemd
door de SGC, zal bestaan uit drie leden: een voorzitter (uit de
rechterlijke macht) en twee commissieleden, voorgedragen door VBO
Makelaar en de Consumentenbond. De samenstelling van de commissie
staat garant voor een objectieve behandeling van een
consumentenklacht.
Hoofd juridische zaken van de SGC, Koos Nijgh is verheugd over de
ondertekening: "Het is goed dat de VBO en de consumentenorganisaties
tot een laagdrempelige Geschillencommissie voor de woonconsument zijn
gekomen. Goed voor de consument en goed voor de makelaar!"
Klaske de Jonge, directeur van de Consumentenbond: "De Consumentenbond
en Vereniging Eigen Huis hebben met de VBO succesvol onderhandeld over
evenwichtige Algemene Voorwaarden. Met de oprichting van een
toegankelijke geschillencommissie maken we het voor consumenten
gemakkelijker hun recht te halen".
Hans Andre de la Porte, woordvoerder Vereniging Eigen Huis: "De nieuwe
consumentenvoorwaarden zorgen voor evenwicht in rechten en plichten
van consument en makelaar. Dit is een belangrijke eerste stap
voorwaarts in verbetering van de rechtspositie van de consument. Wat
ons betreft zal de toegang tot de geschillencommissie in de toekomst
onbeperkt worden, zodat de consument ook met geschillen boven de
10.000 euro bij de geschillencommissie terecht kan."
VBO-voorzitter Joel E. van der Reijd: "Uiteraard hoop je dat klachten
niet voorkomen. Mocht dit onverhoopt het geval zijn, hechten wij er
groot belang aan dat een geschil snel en goed wordt opgelost. Wij
werken al 20 jaar tot ieders tevredenheid met een intern Tuchtcollege,
echter dit college kan geen uitspraken doen over de civielrechterlijke
aspecten van een klacht, zoals het terugbetalen van courtage of het
betalen van een schadevergoeding. Daarmee moest de consument tot nu
toe, al dan niet gewapend met de uitspraak van het Tuchtcollege,
altijd nog naar de rechter. Door te kiezen voor de SGC kan deze
laatste stap worden overgeslagen. Zo kan de consument sneller verhaal
halen."
Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl
Consumentenbond