Peijs hoort zorgen over verdringing door Poolse truckers
De minister van Verkeer, Karla Peijs, krijgt vrijdagmiddag vijfduizend
handtekeningen die uitdrukking geven aan de grote zorgen onder
vrachtwagenchauffeurs over hun werkgelegenheid. Door concurrentie van
slecht betaalde Oost-Europese collega's verdwijnen veel banen.
De weduwe van Marc van der Meulen bood de handtekeningen aan. De
chauffeur van transportbedrijf Van Amerongen in Barneveld kaartte de
gevolgen van de verdringing twee jaar geleden aan in een gesprek onder
vier ogen met Henk van der Kolk, de voorzitter van FNV Bondgenoten. De
weerslag van het tweegesprek verscheen in Bondgenoten Magazine.
Volgens de Zutphenaar reageerden vakbond en politiek te laks op de
ontwikkeling die hij voorzag. Hij pleitte voor gelijke
arbeidsvoorwaarden om oneerlijke concurrentie te voorkomen en wees
indringend op de gevaren van het wildwest op de Europese autowegen.
De gevolgen zijn inmiddels merkbaar. Bedrijven gaan aan de lopende
band ten onder aan de moordende concurrentie of voelen zich gedwongen
naar Polen uit te wijken. De onveiligheid op de weg neemt toe door
onervaren chauffeurs.
Onvermoeibaar wees Van der Meulen op de gevaren. In wegrestaurants
legde hij informatie met handtekeningenlijsten. De eenmansactie viel
op. Het televisieprogramma Premtime besteedde dit najaar een
aflevering aan de verdringing, waarin de vrachtwagenchauffeur een
prominente rol speelde.
Binnen een week na de uitzending bezweek Marc van der Meulen, 45 jaar
oud, aan een hartstilstand. Collega's zetten samen met FNV Bondgenoten
de actie voort.
Bij het overhandigen van de handtekeningen is ook Anges Jongerius
aanwezig. De voorzitter van de FNV kondigt een meldmaand aan.
Vrachtwagenchauffeurs kunnen vanaf maandag een speciaal telefoonnummer
bellen om misstanden aan de kaak te stellen. De chauffeurs merken dat
werkgevers wet en regelgeving ontduiken om zo geld te kunnen besparen
op loonkosten.
Ondertussen onderhandelt FNV Bondgenoten over een nieuwe cao voor het
beroepsgoederenvervoer. De werkgevers hadden aanvankelijk voorgesteld
om buitenlandse chauffeurs in bepaalde gevallen naar buitenlandse
maatstaven te betalen. Na protest van de vakbond is dat voorstel op 28
november van tafel gehaald.
Maandag meer informatie over de meldmaand.
FNV