FNV

Peijs hoort zorgen over verdringing door Poolse truckers

De minister van Verkeer, Karla Peijs, krijgt vrijdagmiddag vijfduizend handtekeningen die uitdrukking geven aan de grote zorgen onder vrachtwagenchauffeurs over hun werkgelegenheid. Door concurrentie van slecht betaalde Oost-Europese collega's verdwijnen veel banen. De weduwe van Marc van der Meulen bood de handtekeningen aan. De chauffeur van transportbedrijf Van Amerongen in Barneveld kaartte de gevolgen van de verdringing twee jaar geleden aan in een gesprek onder vier ogen met Henk van der Kolk, de voorzitter van FNV Bondgenoten. De weerslag van het tweegesprek verscheen in Bondgenoten Magazine.

Volgens de Zutphenaar reageerden vakbond en politiek te laks op de ontwikkeling die hij voorzag. Hij pleitte voor gelijke arbeidsvoorwaarden om oneerlijke concurrentie te voorkomen en wees indringend op de gevaren van het wildwest op de Europese autowegen.

De gevolgen zijn inmiddels merkbaar. Bedrijven gaan aan de lopende band ten onder aan de moordende concurrentie of voelen zich gedwongen naar Polen uit te wijken. De onveiligheid op de weg neemt toe door onervaren chauffeurs.

Onvermoeibaar wees Van der Meulen op de gevaren. In wegrestaurants legde hij informatie met handtekeningenlijsten. De eenmansactie viel op. Het televisieprogramma Premtime besteedde dit najaar een aflevering aan de verdringing, waarin de vrachtwagenchauffeur een prominente rol speelde.

Binnen een week na de uitzending bezweek Marc van der Meulen, 45 jaar oud, aan een hartstilstand. Collega's zetten samen met FNV Bondgenoten de actie voort.

Bij het overhandigen van de handtekeningen is ook Anges Jongerius aanwezig. De voorzitter van de FNV kondigt een meldmaand aan. Vrachtwagenchauffeurs kunnen vanaf maandag een speciaal telefoonnummer bellen om misstanden aan de kaak te stellen. De chauffeurs merken dat werkgevers wet en regelgeving ontduiken om zo geld te kunnen besparen op loonkosten.

Ondertussen onderhandelt FNV Bondgenoten over een nieuwe cao voor het beroepsgoederenvervoer. De werkgevers hadden aanvankelijk voorgesteld om buitenlandse chauffeurs in bepaalde gevallen naar buitenlandse maatstaven te betalen. Na protest van de vakbond is dat voorstel op 28 november van tafel gehaald.

Maandag meer informatie over de meldmaand.