Meer veiligheid personenauto's levert belangrijke bijdrage aan
verkeersveiligheid
(12/2/2005)
Voertuigveiligheidsmaatregelen hebben de afgelopen dertig jaar de
verkeersveiligheid in belangrijke mate verbeterd. De aandacht binnen
de botsveiligheid dient zich echter naast de veiligheid van
inzittenden ook te richten op de veiligheid van de tegenpartij bij een
botsing met een personenauto. Dit is een van de aanbevelingen die Fred
Wegman heeft voor auto-industrie en overheid op het RAI-symposium
Verkeersveiligheid op 2 december 2005 in Amsterdam.
Soorten verbeteringen
Sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw zijn er veel aanpassingen
gedaan om personenauto's voor de inzittenden veiliger maken. Deze
aanpassingen worden ook wel secundaire veiligheidsmaatregelen genoemd.
Hieronder vallen alle voorzieningen die de afloop van een ongeval
minder ernstig maken. Bekend zijn de (draagplicht van) autogordels, de
airbag en de verbeterde carrosserie van de personenauto. Deze
maatregelen zijn langs twee wegen bereikt: er zijn wettelijk eisen
opgesteld en de auto-industrie is zelf actief geweest om hun producten
op deze punten te verbeteren.
Technologische ontwikkelingen maken het de auto-industrie mogelijk ook
de primaire veiligheid te verbeteren. Dat wil zeggen: het voorkómen
van ongevallen met voorzieningen waardoor bijvoorbeeld beter geremd
kan worden (Antilock Braking System), beter afstand gehouden kan
worden (Advanced Cruise Controle) en beter koers gehouden kan worden
(Electronic Stability Control). Gebleken is dat de bestuurder baat
heeft bij ondersteuning en vereenvoudiging van de rijtaak door
razendsnel werkende apparatuur.
Bijdrage aan verkeersveiligheid
Uit buitenlands onderzoek blijkt dat gemiddeld genomen het aantal
doden en ziekenhuisgewonden met ongeveer 1% per jaar is gedaald door
verbetering van de botsveiligheid van personenauto's. In Nederlands is
ondanks een grote toename van het aantal voertuigkilometers (van 38
miljard begin jaren zeventig naar bijna 110 miljard nu) het aantal
slachtoffers onder inzittenden van personenauto in de laatste dertig
jaar sterk gedaald: van 1350 doden begin jaren zeventig naar 414 doden
in 2004. Een daling die is bereikt door voertuigen en infrastructuur
steeds beter af te stemmen op de eisen die de rijtaak aan de
bestuurder stelt. Ter vergelijking: het totaal aantal verkeersdoden
bedroeg begin jaren zeventig 3264 terwijl er in 2004 881 doden te
betreuren waren.
Nog niet klaar
De SWOV ziet nog veel mogelijkheden om het aantal slachtoffers in het
verkeer verder te verminderen door verbeteringen aan de auto. Fred
Wegman, directeur van de SWOV, roept de auto-industrie en de
Nederlandse en Europese overheid op tijdens het RAI-symposium
Verkeersveiligheid onverminderd door te gaan met
voertuigveiligheidsmaatregelen: "We dienen onze aandacht naast meer
veiligheid voor de inzittenden ook te richten op meer veiligheid voor
de andere verkeersdeelnemers".
* De SWOV verwacht verdere slachtofferreducties van:
* de invoering van motorvoertuigverlichting overdag;
* de invoering van een fietsvriendelijk autofront;
* betere afstemming van de botszones tussen personenauto's onderling
(betere compatibiliteit);
* veilige rijsnelheden op basis van letselkansen bij botsingen;
* de invoering van doorontwikkelde en veilig bevonden
ITS-toepassingen.
RAI-symposium Verkeersveiligheid
Tijdens het RAI-symposium Verkeersveiligheid presenteert de SWOV de
resultaten van een onderzoek naar de effecten van voertuigmaatregelen
op de verkeersveiligheid. Het onderzoeksrapport 'Auto's om veilig mee
thuis te komen' wordt aangeboden aan de RAI-Vereniging ter gelegenheid
van het afscheid van E.H. Glasius als adjunct-directeur.
AutoRai