AutoRai

Meer veiligheid personenauto's levert belangrijke bijdrage aan verkeersveiligheid

(12/2/2005)
Voertuigveiligheidsmaatregelen hebben de afgelopen dertig jaar de verkeersveiligheid in belangrijke mate verbeterd. De aandacht binnen de botsveiligheid dient zich echter naast de veiligheid van inzittenden ook te richten op de veiligheid van de tegenpartij bij een botsing met een personenauto. Dit is een van de aanbevelingen die Fred Wegman heeft voor auto-industrie en overheid op het RAI-symposium Verkeersveiligheid op 2 december 2005 in Amsterdam. Soorten verbeteringen
Sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw zijn er veel aanpassingen gedaan om personenauto's voor de inzittenden veiliger maken. Deze aanpassingen worden ook wel secundaire veiligheidsmaatregelen genoemd. Hieronder vallen alle voorzieningen die de afloop van een ongeval minder ernstig maken. Bekend zijn de (draagplicht van) autogordels, de airbag en de verbeterde carrosserie van de personenauto. Deze maatregelen zijn langs twee wegen bereikt: er zijn wettelijk eisen opgesteld en de auto-industrie is zelf actief geweest om hun producten op deze punten te verbeteren.

Technologische ontwikkelingen maken het de auto-industrie mogelijk ook de primaire veiligheid te verbeteren. Dat wil zeggen: het voorkómen van ongevallen met voorzieningen waardoor bijvoorbeeld beter geremd kan worden (Antilock Braking System), beter afstand gehouden kan worden (Advanced Cruise Controle) en beter koers gehouden kan worden (Electronic Stability Control). Gebleken is dat de bestuurder baat heeft bij ondersteuning en vereenvoudiging van de rijtaak door razendsnel werkende apparatuur.
Bijdrage aan verkeersveiligheid
Uit buitenlands onderzoek blijkt dat gemiddeld genomen het aantal doden en ziekenhuisgewonden met ongeveer 1% per jaar is gedaald door verbetering van de botsveiligheid van personenauto's. In Nederlands is ondanks een grote toename van het aantal voertuigkilometers (van 38 miljard begin jaren zeventig naar bijna 110 miljard nu) het aantal slachtoffers onder inzittenden van personenauto in de laatste dertig jaar sterk gedaald: van 1350 doden begin jaren zeventig naar 414 doden in 2004. Een daling die is bereikt door voertuigen en infrastructuur steeds beter af te stemmen op de eisen die de rijtaak aan de bestuurder stelt. Ter vergelijking: het totaal aantal verkeersdoden bedroeg begin jaren zeventig 3264 terwijl er in 2004 881 doden te betreuren waren.

Nog niet klaar
De SWOV ziet nog veel mogelijkheden om het aantal slachtoffers in het verkeer verder te verminderen door verbeteringen aan de auto. Fred Wegman, directeur van de SWOV, roept de auto-industrie en de Nederlandse en Europese overheid op tijdens het RAI-symposium Verkeersveiligheid onverminderd door te gaan met voertuigveiligheidsmaatregelen: "We dienen onze aandacht naast meer veiligheid voor de inzittenden ook te richten op meer veiligheid voor de andere verkeersdeelnemers".


* De SWOV verwacht verdere slachtofferreducties van:
* de invoering van motorvoertuigverlichting overdag;
* de invoering van een fietsvriendelijk autofront;
* betere afstemming van de botszones tussen personenauto's onderling (betere compatibiliteit);

* veilige rijsnelheden op basis van letselkansen bij botsingen;
* de invoering van doorontwikkelde en veilig bevonden ITS-toepassingen.

RAI-symposium Verkeersveiligheid
Tijdens het RAI-symposium Verkeersveiligheid presenteert de SWOV de resultaten van een onderzoek naar de effecten van voertuigmaatregelen op de verkeersveiligheid. Het onderzoeksrapport 'Auto's om veilig mee thuis te komen' wordt aangeboden aan de RAI-Vereniging ter gelegenheid van het afscheid van E.H. Glasius als adjunct-directeur.