AutoRai

Honda voorziet auto en huishouden van energie

(12/2/2005)
Waterstof opwekken voor de eigen huisdeur. Het privé-energiestation van Honda gebruikt aardgas om waterstof te genereren die vervolgens bruikbaar is als autobrandstof en om het huishouden van stroom en warm water te voorzien.
Honda heeft onlangs de derde generatie gepresenteerd van het Huis Energie Station, kortweg HES III geheten. Dit werkt 25 procent effectiever dan de voorgaande versie en is eenderde kleiner.

Als de toekomstige introductie van brandstofcelaandrijving ter sprake komt, wordt daar steevast de vraag over het opwekken en leveren van waterstof aan gekoppeld. Honda beantwoordde in 2003 deze vraag door de eerste generatie van het Huis Energie Station te presenteren. Deze kleine energiecentrale gebruikt aardgas om waterstof te maken voor de auto en voorziet bovendien het huishouden van stroom en warm water.

Sinds de introductie van HES is voortdurend gewerkt aan de verbetering ervan. Belangrijkste doelstellingen waren en zijn het effectiever en kleiner maken van het energiestation. Met HES III is Honda daar opnieuw in geslaagd en bovendien is deze versie ook nog eens sneller gereed voor gebruik. De opstarttijd bedraagt nog maar één minuut.

In HES III doet een nieuw ontwikkelde en zeer krachtige omvormer dienst. Deze maakt waterstof met behulp van aardgas. Ten opzichte van de vorige generatie zijn de capaciteiten voor productie en opslag van waterstof met zoân vijftig procent gestegen. Bij stroomuitval fungeert het station als noodaggregaat. Een ingebouwde brandstofcel gebruikt dan de waterstofvoorraad om een vermogen van 5 kilowatt te leveren.

Met HES III borduurt Honda voort op de ingeslagen weg om op de middellange en lange termijn alternatieven aan te kunnen bieden voor de traditionele energiebronnen. De combinatie van energievoorziening en privé-tankstation is daarbij bijzonder aantrekkelijk.

De derde generatie van het Huis Energie Station is een nieuwe stap op weg naar een infrastructuur die de weg vrijmaakt voor de verdere ontwikkeling van waterstofaangedreven vervoermiddelen. Deze stoten geen drijfgassen en andere schadelijke stoffen uit. HES III wordt getest in Torrance, Californië, waar een onderzoek- en testcentrum van Honda is gevestigd. Als auto wordt de Honda FCX gebruikt, âs werelds geavanceerdste voertuig met brandstofcelaandrijving.

Jon en Sandy Spallino uit Californië waren afgelopen juni de eerste particulieren die een Honda FCX als dagelijks vervoermiddel zijn gaan gebruiken. Zij leasen de FCX gedurende een periode van twee jaar. Samen met hun twee kinderen beoordelen zij de dagelijkse omgang met brandstofcelaandrijving. Honda is de eerste en enige autofabrikant die in de VS en Japan toestemming heeft om voertuigen met brandstofcelaandrijving voor gebruik op de openbare weg te laten registreren. Voordat de familie Spallino met de FCX ging rijden, is dit model door overheidsdiensten getest. Dit onderzoek gaat nog steeds door. In de Amerikaanse staten Californië, New York en Nevada rijden overheden sinds drie jaar met in totaal dertien FCXâen. Nog eens zeven stuks rijden in Japan. In druk stadsverkeer verbruikt de FCX slechts 3,8 liter waterstof per 100 kilometer.

Ook in de internationale vakwereld is opgevallen dat Honda zeer toegewijd is op het gebied van milieuvriendelijkere technologie en alternatieve aandrijvingen. De Amerikaanse Union of Concerned Scientists heeft Honda in 2004 opnieuw uitgeroepen tot âGreenest Automakerâ. Dit is gebaseerd op de laagste emissiewaarden en het gunstigste verbruik ten opzichte van alle andere autofabrikanten.