Honda voorziet auto en huishouden van energie
(12/2/2005)
Waterstof opwekken voor de eigen huisdeur. Het privé-energiestation
van Honda gebruikt aardgas om waterstof te genereren die vervolgens
bruikbaar is als autobrandstof en om het huishouden van stroom en warm
water te voorzien.
Honda heeft onlangs de derde generatie gepresenteerd van het Huis
Energie Station, kortweg HES III geheten. Dit werkt 25 procent
effectiever dan de voorgaande versie en is eenderde kleiner.
Als de toekomstige introductie van brandstofcelaandrijving ter sprake
komt, wordt daar steevast de vraag over het opwekken en leveren van
waterstof aan gekoppeld. Honda beantwoordde in 2003 deze vraag door de
eerste generatie van het Huis Energie Station te presenteren. Deze
kleine energiecentrale gebruikt aardgas om waterstof te maken voor de
auto en voorziet bovendien het huishouden van stroom en warm water.
Sinds de introductie van HES is voortdurend gewerkt aan de verbetering
ervan. Belangrijkste doelstellingen waren en zijn het effectiever en
kleiner maken van het energiestation. Met HES III is Honda daar
opnieuw in geslaagd en bovendien is deze versie ook nog eens sneller
gereed voor gebruik. De opstarttijd bedraagt nog maar één minuut.
In HES III doet een nieuw ontwikkelde en zeer krachtige omvormer
dienst. Deze maakt waterstof met behulp van aardgas. Ten opzichte van
de vorige generatie zijn de capaciteiten voor productie en opslag van
waterstof met zoân vijftig procent gestegen. Bij stroomuitval fungeert
het station als noodaggregaat. Een ingebouwde brandstofcel gebruikt
dan de waterstofvoorraad om een vermogen van 5 kilowatt te leveren.
Met HES III borduurt Honda voort op de ingeslagen weg om op de
middellange en lange termijn alternatieven aan te kunnen bieden voor
de traditionele energiebronnen. De combinatie van energievoorziening
en privé-tankstation is daarbij bijzonder aantrekkelijk.
De derde generatie van het Huis Energie Station is een nieuwe stap op
weg naar een infrastructuur die de weg vrijmaakt voor de verdere
ontwikkeling van waterstofaangedreven vervoermiddelen. Deze stoten
geen drijfgassen en andere schadelijke stoffen uit. HES III wordt
getest in Torrance, Californië, waar een onderzoek- en testcentrum
van Honda is gevestigd. Als auto wordt de Honda FCX gebruikt, âs
werelds geavanceerdste voertuig met brandstofcelaandrijving.
Jon en Sandy Spallino uit Californië waren afgelopen juni de eerste
particulieren die een Honda FCX als dagelijks vervoermiddel zijn gaan
gebruiken. Zij leasen de FCX gedurende een periode van twee jaar.
Samen met hun twee kinderen beoordelen zij de dagelijkse omgang met
brandstofcelaandrijving. Honda is de eerste en enige autofabrikant die
in de VS en Japan toestemming heeft om voertuigen met
brandstofcelaandrijving voor gebruik op de openbare weg te laten
registreren. Voordat de familie Spallino met de FCX ging rijden, is
dit model door overheidsdiensten getest. Dit onderzoek gaat nog steeds
door. In de Amerikaanse staten Californië, New York en Nevada rijden
overheden sinds drie jaar met in totaal dertien FCXâen. Nog eens zeven
stuks rijden in Japan. In druk stadsverkeer verbruikt de FCX slechts
3,8 liter waterstof per 100 kilometer.
Ook in de internationale vakwereld is opgevallen dat Honda zeer
toegewijd is op het gebied van milieuvriendelijkere technologie en
alternatieve aandrijvingen. De Amerikaanse Union of Concerned
Scientists heeft Honda in 2004 opnieuw uitgeroepen tot âGreenest
Automakerâ. Dit is gebaseerd op de laagste emissiewaarden en het
gunstigste verbruik ten opzichte van alle andere autofabrikanten.
AutoRai