Gemeente Son en Breugel


Snelheidscontroles in 30 en 60 km/u gebieden

Politie Brabant Zuid-Oost controleert vanaf 15 december in Son en Breugel op snelheid in de verblijfsgebieden, zoals de woonwijken, en het buitengebied.
In deze 30 en 60 km/u zones wordt namelijk vaak nog veel te hard gereden. De politie wil op deze manier de roekeloze en agressieve weggebruikers aanpakken bij verkeersonveilige situaties.

Aanleiding
Veel mensen voelen zich onveilig in verblijfsgebieden waar een maximumsnelheid geldt van 30 of 60 km per uur, omdat deze door veel weggebruikers niet wordt aangehouden. Klachten hierover worden individueel geuit of tijdens het bewonersoverleg of bij enquêtes. Als blijkt dat de klachten aan de hand van metingen en waarnemingen gegrond zijn, gaat de politie in deze gebieden verkeerscontroles houden. De politie houdt daarbij rekening met de aard van de klacht en wanneer die wordt veroorzaakt door hinderlijk en gevaarlijk verkeers-gedrag.

Controles
De politie controleert vervolgens bewust op bepaalde tijdstippen en plaatsen waar de auto-mobilisten, motorrijders en bromfietsers onverantwoord hard rijden of op een andere manier het verkeer in gevaar brengen, bijvoorbeeld op de Boslaan, De Bontstraat, Van den Elsenstraat, Nieuwstraat, Aziëlaan en Sonniuswijk . De zich misdragende bestuurder wordt ter plekke door een politieambtenaar bekeurd. Op een later tijdstip worden ook onopvallende controles gehouden. Agressieve weggebruikers worden aangepakt door inzet van de video-auto. Bij de invalswegen komen waarschuwingsborden.

Voorgeschiedenis
Een aantal jaren geleden wees onze gemeente de woonwijken aan als gebieden waar een maximumsnelheid geldt van 30 km per uur, de Sonniuswijk is 60 km per uur. Door het aanleggen van wegversmallingen en verkeersdrempels streeft de gemeente ernaar in deze ge-bieden het aantal letselongevallen omlaag te brengen. Ook wordt de weggebruiker in deze gebieden via bebording en dergelijke duidelijk gemaakt dat er rekening gehouden moet worden met de aanwezigheid van kwetsbare en langzame verkeersdeelnemers, zoals fietsers, kinderen en voetgangers.

De gemeente Son en Breugel heeft grote inspanningen geleverd om tot duurzaam veilige wegen te komen. Dergelijke zelfhandhavende duurzame veilige verkeersmaatregelen zijn kostbaar. We kiezen er dan ook voor om bij groot onderhoud of noodzakelijke reconstructies duurzaam veilige maatregelen te nemen. De realisering van duurzaam veilig duurt daarom lang. Bovendien moet rekening worden gehouden met routes voor het busvervoer en hulpverleners, zoals de brandweer.