Gemeente Son en Breugel
Snelheidscontroles in 30 en 60 km/u gebieden
Politie Brabant Zuid-Oost controleert vanaf 15 december in Son en
Breugel op snelheid in de verblijfsgebieden, zoals de woonwijken, en
het buitengebied.
In deze 30 en 60 km/u zones wordt namelijk vaak nog veel te hard
gereden. De politie wil op deze manier de roekeloze en agressieve
weggebruikers aanpakken bij verkeersonveilige situaties.
Aanleiding
Veel mensen voelen zich onveilig in verblijfsgebieden waar een
maximumsnelheid geldt van 30 of 60 km per uur, omdat deze door veel
weggebruikers niet wordt aangehouden. Klachten hierover worden
individueel geuit of tijdens het bewonersoverleg of bij enquêtes. Als
blijkt dat de klachten aan de hand van metingen en waarnemingen
gegrond zijn, gaat de politie in deze gebieden verkeerscontroles
houden. De politie houdt daarbij rekening met de aard van de klacht en
wanneer die wordt veroorzaakt door hinderlijk en gevaarlijk
verkeers-gedrag.
Controles
De politie controleert vervolgens bewust op bepaalde tijdstippen en
plaatsen waar de auto-mobilisten, motorrijders en bromfietsers
onverantwoord hard rijden of op een andere manier het verkeer in
gevaar brengen, bijvoorbeeld op de Boslaan, De Bontstraat, Van den
Elsenstraat, Nieuwstraat, Aziëlaan en Sonniuswijk . De zich
misdragende bestuurder wordt ter plekke door een politieambtenaar
bekeurd. Op een later tijdstip worden ook onopvallende controles
gehouden. Agressieve weggebruikers worden aangepakt door inzet van de
video-auto. Bij de invalswegen komen waarschuwingsborden.
Voorgeschiedenis
Een aantal jaren geleden wees onze gemeente de woonwijken aan als
gebieden waar een maximumsnelheid geldt van 30 km per uur, de
Sonniuswijk is 60 km per uur. Door het aanleggen van wegversmallingen
en verkeersdrempels streeft de gemeente ernaar in deze ge-bieden het
aantal letselongevallen omlaag te brengen. Ook wordt de weggebruiker
in deze gebieden via bebording en dergelijke duidelijk gemaakt dat er
rekening gehouden moet worden met de aanwezigheid van kwetsbare en
langzame verkeersdeelnemers, zoals fietsers, kinderen en voetgangers.
De gemeente Son en Breugel heeft grote inspanningen geleverd om tot
duurzaam veilige wegen te komen. Dergelijke zelfhandhavende duurzame
veilige verkeersmaatregelen zijn kostbaar. We kiezen er dan ook voor
om bij groot onderhoud of noodzakelijke reconstructies duurzaam
veilige maatregelen te nemen. De realisering van duurzaam veilig duurt
daarom lang. Bovendien moet rekening worden gehouden met routes voor
het busvervoer en hulpverleners, zoals de brandweer.