PERSBERICHT - 2005-12-01
Na Rembrandt 400 muziek en dans (2007) en de nieuwe musea (2007/2008)
Amsterdam: veel meer themajaren op komst
Amsterdam gaat door met het organiseren van toeristische themajaren na
'Rembrandt 400', dat de hoofdstad zo'n 430.000 extra bezoekers en 90
miljoen aan extra inkomsten zal brengen. In 2007 volgt een themajaar
over muziek en dans onder het motto 'Feel the Rhythm'. Voor 2008 en
2009 zijn de nieuwe en vernieuwde musea in de stad het onderwerp.
Stefan Diender, algemeen directeur van het Amsterdam Toerisme &
Congres Bureau maakte dat donderdag bekend.
Volgens Diender hebben de Amsterdamse themajaren tot nu toe de
toeristische belangstelling voor de hoofdstad sterk gestimuleerd. Dat
was al het geval met het Amsterdamse jaar van de architectuur, het Van
Goghjaar, de Floriade en ook met 'Amsterdam, stad aan het water', dat
dit jaar -mede door Sail 2005- voor veel extra gasten zorgde.
In 2006 vieren Amsterdam en Leiden het vierhonderdste geboortejaar van
Rembrandt van Rijn (1606-1669). Het hele jaar biedt Amsterdam een
serie bijzondere exposities en andere evenementen als eerbetoon aan
Nederlands grootste kunstenaar uit de Gouden Eeuw. In Amsterdam zijn
de verwachtingen daarvoor zeer hoog gespannen.
Invasie
De hoofdstad rekent op een 'invasie' van 240.000 bezoekers uit het
buitenland en 190.000 uit eigen land, die goed zijn voor
respectievelijk 80 en 10 miljoen euro aan extra inkomsten. Overigens
staat volgens ATCB-directeur Stefan Diender vast, dat veel van die
extra bezoekers ook meerdere bezoeken zullen afleggen.
Van de 1,5 miljoen extra bezoeken die de nationale organisatie in het
Rembrandtjaar voorziet zullen er naar schatting 1,2 miljoen in
Amsterdam worden afgelegd. Diender: "Beter dan met deze cijfers kan
het economisch belang ervan voorm onze stad niet worden onderstreept".
Financiële steun
ATCB is blij dat het stadsbestuur dat belang onderkent en mede op
grond daarvan zorgt voor financiële steun. Net zoals overigens het
Amsterdamse bedrijfsleven, waarin met name hoofdsponsors Amsterdam
Diamond Group en de Canal Company een belangrijke rol spelen, ook door
de organisatie van een aantal bijzondere thema-arrangementen.
Marketinginstrument
Evenementen spelen in het toerisme een belangrijke rol als stimulans
om een bestemming te bezoeken. Amsterdam en Nederland hebben de
afgelopen tien jaar een aantal grote evenementenjaren achter zich, met
mega-evenementen zoals de Van Gogh-Gauguin tentoonstelling, de
Floriade in 2002 en Van Gogh 150 in 2003.
'Themajaren zijn binnen het internationale stadstoerisme een nuttig
marketinginstrument dat veel publicitaire aandacht oplevert,
aantrekkelijk is voor de reisbranche, consumenten een bezoekmotief
biedt en het imago van een stad versterkt, mits het thema aansluit bij
een kernwaarde van de stad', zegt Stefan Diender.
Laagseizoen
Bovendien kunnen themajaren bij goede afstemming tussen de
toeristische en culturele sector zorgen voor extra verblijfsbezoek
tijdens het laagseizoen. Het Bezoekersonderzoek Amsterdam (2001/2002)
van ATCB laat zien, dat voor verblijfsbezoekers in Amsterdam de musea
één van de belangrijkste bezoekmotieven zijn.
Op initiatief van ATCB ging in 2004 een serie themajaren van start:
Amsterdam, Architectuur + Design 2004, Amsterdam, Stad aan het water
2005 en Rembrandt 400 in 2006. Deze themajaren hebben gestalte
gekregen in nauwe samenwerking met NBTC, dat voor deze jaren
(inter)nationaal landelijk deze zelfde themas centraal heeft gesteld.
In 2007 zal Amsterdam extra aandacht besteden aan het rijke aanbod op
het gebied van muziek en dans: Amsterdam, feel the rhythm music &
dance.
Musea
In het thema-dubbeljaar 2007-2008 aan de nieuwe en vernieuwde musea
die dan succesievelijk hun deuren (weer) voor het publiek zullen
openen: de nieuwe Hermitage, het vernieuwde Rijksmuseum, het
Scheepvaartmuseum en nog een aantal andere.
Promotie en organisatie
Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) coördineert de promotie
voor Rembrandt 400 in Amsterdam. Het overgrote deel van de
promotieactiviteiten wordt gericht op het buitenland, waarbij ATCB
nauw samenwerkt met de diverse buitenlandse vestigingen van het
Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.
De meeste belangstelling voor Rembrandt 400 verwacht ATCB uit de
Verenigde Staten, Duitsland, België, Frankrijk, Groot-Brittannië,
Italië en Spanje en de promotie richt zich dan ook vooral op die
landen. Naast advertentiecampagnes en Rembrandt-bijlages in dagbladen
en magazines gaat ATCB ook samenwerken met luchtvaartmaatschappijen en
in Duitsland met Deutsche Bahn.
Media
Ook de buitenlandse media tonen grote belangstelling voor Rembrandt
400. In de loop van 2005 ontving Amsterdam Toerisme & Congres Bureau
al bijna honderd journalisten uit met name de Verenigde Staten,
Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië en Duitsland die speciaal voor
Rembrandt 400 naar Amsterdam kwamen. Op 15 en 16 december komen
daarnaast zon honderd buitenlanse journalisten naar Amsterdam en
Leiden voor de officiële start van het Rembrandt-herdenkingsjaar, op
uitnodiging van o.a. het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen
en het Amsterdam Toerisme & Congres Bureau. Deze persbezoeken zullen
zorgen voor een geweldige publiciteit voor de evenementen rondom
Rembrandt 400.
Landelijke coördinatie
De stichting Rembrandt 400 is verantwoordelijk voor de landelijke
coördinatie van het aanbod en de nationale en internationale promotie
van het kernprogramma van Rembrandt 400, in nauwe samenwerking met
NBTC. Rembrandt 400 Amsterdam is het officiële themajaar voor 2006 van
Amsterdam Toerisme & Congres Bureau.
Meer informatie: www.rembrandt400amsterdam.com en www.rembrandt400.com