PERSBERICHT - 2005-12-01

Na Rembrandt 400 muziek en dans (2007) en de nieuwe musea (2007/2008)

Amsterdam: veel meer themajaren op komst

Amsterdam gaat door met het organiseren van toeristische themajaren na 'Rembrandt 400', dat de hoofdstad zo'n 430.000 extra bezoekers en 90 miljoen aan extra inkomsten zal brengen. In 2007 volgt een themajaar over muziek en dans onder het motto 'Feel the Rhythm'. Voor 2008 en 2009 zijn de nieuwe en vernieuwde musea in de stad het onderwerp. Stefan Diender, algemeen directeur van het Amsterdam Toerisme & Congres Bureau maakte dat donderdag bekend.

Volgens Diender hebben de Amsterdamse themajaren tot nu toe de toeristische belangstelling voor de hoofdstad sterk gestimuleerd. Dat was al het geval met het Amsterdamse jaar van de architectuur, het Van Goghjaar, de Floriade en ook met 'Amsterdam, stad aan het water', dat dit jaar -mede door Sail 2005- voor veel extra gasten zorgde.

In 2006 vieren Amsterdam en Leiden het vierhonderdste geboortejaar van Rembrandt van Rijn (1606-1669). Het hele jaar biedt Amsterdam een serie bijzondere exposities en andere evenementen als eerbetoon aan Nederlands grootste kunstenaar uit de Gouden Eeuw. In Amsterdam zijn de verwachtingen daarvoor zeer hoog gespannen.

Invasie
De hoofdstad rekent op een 'invasie' van 240.000 bezoekers uit het buitenland en 190.000 uit eigen land, die goed zijn voor respectievelijk 80 en 10 miljoen euro aan extra inkomsten. Overigens staat volgens ATCB-directeur Stefan Diender vast, dat veel van die extra bezoekers ook meerdere bezoeken zullen afleggen.

Van de 1,5 miljoen extra bezoeken die de nationale organisatie in het Rembrandtjaar voorziet zullen er naar schatting 1,2 miljoen in Amsterdam worden afgelegd. Diender: "Beter dan met deze cijfers kan het economisch belang ervan voorm onze stad niet worden onderstreept".

Financiële steun
ATCB is blij dat het stadsbestuur dat belang onderkent en mede op grond daarvan zorgt voor financiële steun. Net zoals overigens het Amsterdamse bedrijfsleven, waarin met name hoofdsponsors Amsterdam Diamond Group en de Canal Company een belangrijke rol spelen, ook door de organisatie van een aantal bijzondere thema-arrangementen.

Marketinginstrument
Evenementen spelen in het toerisme een belangrijke rol als stimulans om een bestemming te bezoeken. Amsterdam en Nederland hebben de afgelopen tien jaar een aantal grote evenementenjaren achter zich, met mega-evenementen zoals de Van Gogh-Gauguin tentoonstelling, de Floriade in 2002 en Van Gogh 150 in 2003.

'Themajaren zijn binnen het internationale stadstoerisme een nuttig marketinginstrument dat veel publicitaire aandacht oplevert, aantrekkelijk is voor de reisbranche, consumenten een bezoekmotief biedt en het imago van een stad versterkt, mits het thema aansluit bij een kernwaarde van de stad', zegt Stefan Diender.

Laagseizoen
Bovendien kunnen themajaren bij goede afstemming tussen de toeristische en culturele sector zorgen voor extra verblijfsbezoek tijdens het laagseizoen. Het Bezoekersonderzoek Amsterdam (2001/2002) van ATCB laat zien, dat voor verblijfsbezoekers in Amsterdam de musea één van de belangrijkste bezoekmotieven zijn.

Op initiatief van ATCB ging in 2004 een serie themajaren van start: Amsterdam, Architectuur + Design 2004, Amsterdam, Stad aan het water 2005 en Rembrandt 400 in 2006. Deze themajaren hebben gestalte gekregen in nauwe samenwerking met NBTC, dat voor deze jaren (inter)nationaal landelijk deze zelfde themas centraal heeft gesteld. In 2007 zal Amsterdam extra aandacht besteden aan het rijke aanbod op het gebied van muziek en dans: Amsterdam, feel the rhythm music & dance.

Musea
In het thema-dubbeljaar 2007-2008 aan de nieuwe en vernieuwde musea die dan succesievelijk hun deuren (weer) voor het publiek zullen openen: de nieuwe Hermitage, het vernieuwde Rijksmuseum, het Scheepvaartmuseum en nog een aantal andere.

Promotie en organisatie
Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) coördineert de promotie voor Rembrandt 400 in Amsterdam. Het overgrote deel van de promotieactiviteiten wordt gericht op het buitenland, waarbij ATCB nauw samenwerkt met de diverse buitenlandse vestigingen van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.

De meeste belangstelling voor Rembrandt 400 verwacht ATCB uit de Verenigde Staten, Duitsland, België, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië en Spanje en de promotie richt zich dan ook vooral op die landen. Naast advertentiecampagnes en Rembrandt-bijlages in dagbladen en magazines gaat ATCB ook samenwerken met luchtvaartmaatschappijen en in Duitsland met Deutsche Bahn.

Media
Ook de buitenlandse media tonen grote belangstelling voor Rembrandt 400. In de loop van 2005 ontving Amsterdam Toerisme & Congres Bureau al bijna honderd journalisten uit met name de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië en Duitsland die speciaal voor Rembrandt 400 naar Amsterdam kwamen. Op 15 en 16 december komen daarnaast zon honderd buitenlanse journalisten naar Amsterdam en Leiden voor de officiële start van het Rembrandt-herdenkingsjaar, op uitnodiging van o.a. het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen en het Amsterdam Toerisme & Congres Bureau. Deze persbezoeken zullen zorgen voor een geweldige publiciteit voor de evenementen rondom Rembrandt 400.

Landelijke coördinatie
De stichting Rembrandt 400 is verantwoordelijk voor de landelijke coördinatie van het aanbod en de nationale en internationale promotie van het kernprogramma van Rembrandt 400, in nauwe samenwerking met NBTC. Rembrandt 400 Amsterdam is het officiële themajaar voor 2006 van Amsterdam Toerisme & Congres Bureau.

Meer informatie: www.rembrandt400amsterdam.com en www.rembrandt400.com