Symantec
LEIDEN, 30 november 2005 -
Symantec Corporation maakt vandaag de onderzoeksresultaten bekend van
een onderzoek onder 1700 computergebruikers dat onthult dat Europa een
continent van e-mailverslaafden aan het worden is. De studie toont aan
dat 21% van de respondenten verslaafd is aan e-mail. Ofwel, 1 op 5
werknemers checken dwangmatig e-mail en worden paniekerig wanneer zij
geen toegang hebben tot hun mailbox.
Het onderzoek, uitgevoerd door Dynamic Markets, toont aan dat
respondenten in 4 categorieën vallen als het gaat om e-mailgebruik.
Deze omvatten:
* De Gedisciplineerde gebruiker: 49% beweert disciplinair te zijn
als het gaat om e-mail, wanneer en waar ze het gebruiken,
aansluitend bij kantoortijden en werkplekken. Met 62% vallen de
Benelux-respondenten op. Frankrijk profileert zich als de meest
verantwoorde groep qua e-mailgebruik: maar liefst 82% van de
Franse respondenten menen dat ze disciplinair te werk gaan. Het
percentage gedisciplineerden stijgt naargelang de hiërachie
(gemiddeld 48% bij junior managers en administratief personeel en
55% bij senior managers).
* De Afhankelijke gebruiker: 21% van de respondenten beweert dat zij
dwangmatig e-mail checken en paniekerig worden wanneer zij er geen
toegang toe hebben. In de Benelux is 24% van de respondenten een
Afhankelijke gebruiker.
* De Fobische gebruiker: 10% (Benelux: 8%) van de respondenten
beweert techno-fobisch te zijn als het gaat om e-mail; zij
gebruiken alleen de meest elementaire functies en geven voorkeur
aan verbale communicatie. Fobische types komen gemiddeld meer voor
bij junior managers en administratief personeel (13%) dan bij
senior managers (slechts 5%).
* De Overspoelde gebruiker: 6% (Benelux: 4%) van de respondenten
wordt gebombardeerd met e-mail. Veel e-mails blijven daarom
ongelezen en ze zijn met moeite nog on-line te krijgen
De karakteristieken van elk type komen niet als een verrassing, zegt
Lindsey Armstrong, senior vice president EMEA bij Symantec
Corporation. Maar wat meer verontrustend is dat bijna 40 procent van
de groep een ongezonde aanpak hanteert met betrekking tot e-mail.
E-mail kan ons veel voordelen bieden en helpt in ons werkend bestaan,
maar gebruikers moeten vooral kijken naar de manier waarop ze het
gebruiken en de momenten dat ze toegang ertoe zoeken. E-mail zou nooit
een werkdag in de weg moeten staan. Werknemers moeten zelfdiscipline
hebben om hun e-mail op de meest effectieve manier te managen.
Het jaar 2005 heeft een substantiële groei aangetoond in het aantal
e-mails die gebruikers moeten managen. 91% van de IT-managers vertelt
dat het aantal in de laatste 12 maanden is gegroeid met gemiddeld 47%.
Het resultaat is dat werknemers veel meer tijd besteden aan e-mail.
52% besteedt twee of meer uren per dag aan het verzenden en ontvangen
van correspondentie, 15 % besteedt er zelfs 4 uren per dag aan het
equivalent twee volledige werkdagen per week.
Er zijn meerdere factoren die hebben bijgedragen aan de toename in
e-mailverslaving die we momenteel ervaren zegt Armstrong. E-mail is nu
veel meer dan een communicatiemiddel. Individuen gebruiken het om hun
agenda's en adresboeken te managen en activiteiten te delegeren.
E-mail is in feite een dagelijkse agenda geworden en het is niet
verrassend dat gebruikers volledig vertrouwen op e-mail om hun werk te
kunnen doen
Het lijkt dat e-mail de werkdag flink verlengt voor een gemiddelde
werknemer. 54% van alle werknemers checkt hun e-mail voor 9 uur s
ochtends en de meerderheid doet de laatste e-mail controle rond 5 uur
s middags.
De opkomst van mobiele e-mail heeft ook impact op de werkdag. 31% van
de respondenten gebruikt een laptop om toegang te krijgen tot e-mail,
met 34 % die het checken als ze wakker worden, en 30 procent 's avonds
vlak voor het slapen gaan. 72 procent van de respondenten checkt zijn
e-mail buiten kantoor in een niet-werksituatie, waaronder 40 procent
tijdens vakantie en 38 procent wanneer ze ziek thuis zitten. 65
procent van mobiele e-mailers gebruiken hun mobiele machine (laptop,
mobiele telefoon, Blackberry, etc.) voor werkgerelateerde taken, aan
tafel tegenover hun partners, goede vrienden of familie.
Bemoedigend echter aan het onderzoek is het positieve gevoel rond
e-mail. Terwijl 27 procent van de respondenten beweert dat het checken
van e-mail buiten kantoortijden stress doet ontwikkelen, meent 23
procent dat dit juist stressverlagend werkt. 43 procent van de mobiele
e-mailers gelooft dat toegang tot e-mail buiten kantoor hen meer
efficiënt maakt. 75 procent gelooft dat de mate van e-mailgebruik in
hun leven vooral een eigen verantwoordelijkheid is en niet die van hun
werkgevers.
Gebruikers zouden het volgende moeten overwegen als het gaat om
e-mailgebruik:
1. Denk eraan wanneer en waar je toegang zoekt tot e-mail.
2. Probeer zo nu en dan eens door off-line te gaan zitten bepaald
werk af te krijgen. Voel je niet verplicht om ogenblikkelijk te
reageren wanneer er een nieuwe e-mail binnenkomt.
3. Beheer je inbox. Sla een e-mail op zodra je het gelezen hebt en er
iets mee gedaan hebt. Bewaar alleen de e-mails die van jou enige
vorm van actie verlangen en die horen bij je to do-lijstje.
4. In een wereld waarin we steeds meer vertrouwen op electronische
communicatie is een mondeling gesprek veel waardevoller. Gebruik
e-mail alleen wanneer een gesprek onmogelijk is of niet passend is
5. Schat in wie echt je e-mail moet ontvangen, en CC: als zodanig.
Vraag je telkens af of reply-all echt noodzakelijk is als je een
e-mail ontvangt.
Dynamic Markets deed 1700 kwantitatieve interviews onder werknemers en
IT-managers met verantwoordelijkheid over het e-mailsysteem van hun
bedrijf. Alle bedrijven hebben 500 of meer werknemers in verschillende
sectoren in Europa, Midden-Oosten en Afrika. Er werden ook 15
kwalitatieve interviews gedaan. Het onderzoek vond plaats in april en
mei van dit jaar.
---
Over Symantec
Symantec is wereldwijd leider in oplossingen die de beveiliging,
beschikbaarheid en integriteit van informatie waarborgen voor
organisaties en particulieren. Het hoofdkantoor is gevestigd in
Cupertino, Californië, en het bedrijf heeft vestigingen in meer dan 40
landen. Meer informatie is te vinden op de website: www.symantec.be
NOOT AAN DE REDACTIE: Voor meer informatie over Symantec Corporation
en de Symantec-producten, bezoek het Symantec Press Center op
http://www.symantec.nl/perscentrum
Voor meer informatie (niet ter publicatie):
Mascha Monasso
Symantec Corporation
+ 31 (0) 71 408 3188
mmonasso@symantec.com
Vries Strookman
Pleon voor Symantec
+ 31 (0) 20 487 4000
+ 31 (0) 6 194 36295
vries.strookman@pleon.com