Extra nieuwsbrief 30 november 2005
Spoorvervoerders protesteren tegen hoge spoortax
Directeuren van de goederenbedrijven trekken op naar de
Tweede kamer
Vanmiddag rond de klok van één uur arriveren op station Den Haag
Centraal vier locomotieven van de vier grootste
railgoederenvervoerders in Nederland (ACTS Nederland BV, Rail4Chem
Benelux BV, ERS railways BV en Railion Nederland NV). Aan boord de
directeuren van deze bedrijven die zich ernstig bedreigd voelen door
de rigoureuze verhogingen van de spoortax die het Ministerie van V&W
voor 2006 in gedachten heeft.
Hoewel al op diverse manieren is aangetoond dat de
geplande verhogingen voor alle partijen negatief uitpakken, lijkt het
Ministerie van V&W niet te willen luisteren.
De vier bedrijfsdirecteuren begeven zich daarom van het station Den
Haag Centraal naar het gebouw van de Tweede Kamer waar zij een
document zullen aanbieden aan Pieter Hofstra, vice-voorzitter van de
vaste kamercommissie voor V&W.
Met deze actie starten de railgoederenvervoerders een campagne waarmee
zij de komende week aandacht willen vragen voor de hardhorendheid op
het Ministerie. Tussen 18:00 en 19:00 uur zullen goederentreinen
overal in Nederland toeteren onder het motto: Den Haag, word wakker!
In het document dat de railgoederenvervoerders aan Pieter
Hofstra aanbieden, wordt aan de hand van een aantal voorbeelden
duidelijk gemaakt wat de voorgestelde verhoging van de spoortax in de
praktijk betekent.
Die verhoging varieert, al naar gelang van het gewicht van de trein,
van 35% tot 260%.
Het vervoer van erts en kolen zoals dat vanuit de Rotterdamse en
Amsterdamse havens naar het Duitse achterland wordt vervoerd krijgt de
zwaarste verhogingen voor de kiezen. Maar ook het transport van staal
en kalk voor de Nederlandse staalindustrie en de containertreinen van
Rotterdam naar Veendam of naar Zuid Europa krijgen verhogingen te
verwerken die de totale transportkosten met 3 tot - in sommige
gevallen -12 % zullen doen stijgen. Dat komt voor de gezamenlijke
sector neer op een bedrag van ca 5 mln euro.
In een markt waar de transportprijzen de laatste jaren voortdurend
dalen terwijl de energiekosten alleen maar stijgen, kunnen de
railvervoerders deze kostenverhogingen niet meer zelf absorberen. Om
te kunnen overleven zullen ze de spoortaxverhoging volledig in hun
prijzen moeten doorberekenen. En op de transportmarkt waar de prijzen
in belangrijke mate wordt gedicteerd door Oost Europese
wegvervoerders, is dat killing voor de concurrentiepositie. Een nota
bene in opdracht van het Ministerie van V&W uitgevoerd onderzoek*)
toont aan dat de railgoederenvervoerders door de voorgestelde
spoortaxverhoging zon 20% van hun marktvolume zullen verliezen.
In hetzelfde rapport valt ook te lezen dat juist door deze vraaguitval
de totale opbrengsten van de spoortax uiteindelijk per saldo lager
zullen zijn dan wanneer deze heffing aanzienlijk geleidelijker zou
worden verhoogd. De vraag is dus wie er nu eigenlijk béter wordt van
deze onevenredige verhogingen.
At last but not least zal deze spoortaxverhoging een sterk negatief
effect hebben op de vliegende start van de Betuweroute. Minder
railvervoer in 2006 betekent namelijk ook minder railvervoer in 2007.
Waarmee het rendement van de Betuweroute onnodig onder druk wordt
gezet.
*)Gebruiksvergoeding Spoorgoederenvervoer 2006-2007-Policy Research
Corporation 18-07-05
Meer uitgebreide informatie over de
spoortax kunt u vinden op www.railion.nl
Railion Nederland is onderdeel van DB Logistics, de transport en
logistiek divisie van Deutsche Bahn AG.